Earthbird Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Hvis du hadde hatt valget mellom å studere biologi og fysioterapi, - Hva ville du valgt og hvorfor? Trenger litt hjelp til å bestemme meg for videre studier..
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Mener du bachelor i biologi? Eller master? Mener du ren biologi? Eller mener du forskning/genetikk/molekylærbiologi? Hvis du mener bachelor ville jeg uten tvil valgt fysioterapi. Hvis du mener master i ren biologi ville jeg fortsatt valgt fysioterapi, mener du master i molekylærbiologi er jeg mer i tvil.. Tror jeg ville valgt molekylærbiologi da.
kareen Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Ut i fra kriteriet hvor enkelt det er å få jobb etter endt utdanning: helt klart fysioterapi. Kommer jo an på hva slags jobb du ønsker. Lærer, forsker, naturvern som biolog? Begge studiene er relevante i fremtiden.
Earthbird Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2012 (endret) Mener du bachelor i biologi? Eller master? Mener du ren biologi? Eller mener du forskning/genetikk/molekylærbiologi? Jeg tar definitivt master dersom det blir biologi. Og det blir mest sannsynlig marinbiologi eller økologi. Drømmen er å bli atferdsbiolog, men det er jo dødsdømt når det kommer til yrkesmuligheter senere. Så velger evt. de retningene som gir best grunnlag for jobbmarkedet. Ut i fra kriteriet hvor enkelt det er å få jobb etter endt utdanning: helt klart fysioterapi. Kommer jo an på hva slags jobb du ønsker. Lærer, forsker, naturvern som biolog? Begge studiene er relevante i fremtiden. Har hørt det er vanskelig å få jobb både etter biologi- og fysioterapistudiene. Alt kommer vel an på kontaktflate og hvilken fordypning man har innenfor feltet. Men er nok enda vanskeligere med biologi ja.. TS Endret 4. mars 2012 av skråplan
isbiten. Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Jeg går selv fysioterapi, og stortrives med det! Kjempefint (og tungt) studie, med en god variasjon mellom teori og praksis. Det er ganske vanskelig å få jobb, men man får alltids f.eks et vikariat om man kan flytte litt på seg. I tillegg begynner de første fysioterapeutene å gå av med pensjon nå framover, så det kommer nok til å bli lettere
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Fysioterapi er et greit studie, med ganske gode jobbmuligheter. Jeg vurderte det tidligere da jeg var yngre, men ombestemte meg da jeg forstod at det ikke var spesielt aktuelt å ta mastergrad i faget. Men man har ganske mange jobbmuligheter som fysioterapeut, man kan jo blant annet jobbe offentlig på sykehus/sykehjem, åpne egen klinikk eller jobbe i en privat klinikk. Biologi har ganske mange forskjellige retninger å by på. Zoologer og atferdsbiologer, som du sier, har nok vanskeligst for å få jobb, men molekylærbiologi er jo veldig aktuelt i fremtiden. Også økologi. Om du ikke er spesielt begeistret for realfag i seg selv, ville jeg gått for fysioterapeut. Om du derimot liker realfag, ville jeg gått for økologi eller molekylærbiologi. Hva interesserer du deg mest for; fysiologi & anatomi eller biologi & kjemi?
CoffeeCup Skrevet 4. mars 2012 #7 Skrevet 4. mars 2012 Det er ikke lett å få seg jobb som fysioterapeut for tiden heller. Men det kommer jo an på hva du er interessert i da, vil du jobbe med mennesker bør du jo velge fysioterapi!
Earthbird Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2012 Fysioterapi er et greit studie, med ganske gode jobbmuligheter. Jeg vurderte det tidligere da jeg var yngre, men ombestemte meg da jeg forstod at det ikke var spesielt aktuelt å ta mastergrad i faget. Men man har ganske mange jobbmuligheter som fysioterapeut, man kan jo blant annet jobbe offentlig på sykehus/sykehjem, åpne egen klinikk eller jobbe i en privat klinikk. Biologi har ganske mange forskjellige retninger å by på. Zoologer og atferdsbiologer, som du sier, har nok vanskeligst for å få jobb, men molekylærbiologi er jo veldig aktuelt i fremtiden. Også økologi. Om du ikke er spesielt begeistret for realfag i seg selv, ville jeg gått for fysioterapeut. Om du derimot liker realfag, ville jeg gått for økologi eller molekylærbiologi. Hva interesserer du deg mest for; fysiologi & anatomi eller biologi & kjemi? Takk for godt svar! Det er tydelig at fysioterapi gir bedre jobbmuligheter enn biologi, og det er jo egentlig en veldig viktig faktor.. Når det kommer til interesser liker jeg matematikk og biologi godt, men kjemi og fysikk er ikke helt det store. Så kan vel si jeg liker de "enkleste" realfagene. Vil helst jobbe med noe som innebærer kontakt med både mennesker og dyr, men det er vel relativt umulig under begge disse studiene. TS
isbiten. Skrevet 4. mars 2012 #9 Skrevet 4. mars 2012 Takk for godt svar! Det er tydelig at fysioterapi gir bedre jobbmuligheter enn biologi, og det er jo egentlig en veldig viktig faktor.. Når det kommer til interesser liker jeg matematikk og biologi godt, men kjemi og fysikk er ikke helt det store. Så kan vel si jeg liker de "enkleste" realfagene. Vil helst jobbe med noe som innebærer kontakt med både mennesker og dyr, men det er vel relativt umulig under begge disse studiene. TS Er en del kjemi og fysikk i fysiologien og bevegelsesvitenskapen, i fysioterapistudiet da.. Men på et ganske overkommelig nivå om du har hatt litt før. Og terapiridning er jo faktisk noe fysioterapeuter driver med!
Earthbird Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 4. mars 2012 Er en del kjemi og fysikk i fysiologien og bevegelsesvitenskapen, i fysioterapistudiet da.. Men på et ganske overkommelig nivå om du har hatt litt før. Og terapiridning er jo faktisk noe fysioterapeuter driver med! Har karakteren 4 i kjemi fra VGS. Vippet mellom 4 og 5. Fysikk har jeg aldri hatt, men har inntrykket av at det er på samme vanskelighetsgrad som kjemi. Er vel ikke store markedet for terapiridning vel? Er uansett ikke særlig glad i hester. Men har innsett at dyr kan man ha som hobby, så er ikke verdens undergang å jobbe utelukkende med mennesker! TS
Gjest O___o Skrevet 4. mars 2012 #11 Skrevet 4. mars 2012 Jeg hadde valgt bioingeniør. Det er en utdannelse som er lett å komme inn på - som de har mange steder + jobbmulighetene er relativt sikre
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #12 Skrevet 4. mars 2012 Har karakteren 4 i kjemi fra VGS. Vippet mellom 4 og 5. Fysikk har jeg aldri hatt, men har inntrykket av at det er på samme vanskelighetsgrad som kjemi. Er vel ikke store markedet for terapiridning vel? Er uansett ikke særlig glad i hester. Men har innsett at dyr kan man ha som hobby, så er ikke verdens undergang å jobbe utelukkende med mennesker! TS Hvis du har karakteren 4 i kjemi, klarer du hvilken som helst kjemi på et høyere nivå, så ikke velg bort noe fordi det er vanskelig. Selv om du kanskje ikke vet det nå, er det relativt mye kjemi i biologiutdanninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå