Gå til innhold

Hvordan fungerer budgivning av bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal gi bud på nå en leilighet, og dette er ganske nytt for meg.

Kan megler eller selger "prioritere" noen kjøpere? Eller er det ikke lov?

Har de lov til å avfeie et bud?

Har hørt noe rykter om dette, men vet ikke om dette er vanlig i praksis?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kan megler eller selger "prioritere" noen kjøpere? Eller er det ikke lov?

Selger kan selge til akkurat den h*n vil, helt uavhengig av om vedkommende har lagt inn høyeste bud eller ikke.

Har de lov til å avfeie et bud?

Ja. Megler har for eksempel ikke lov til å formidle bud med budfrist kortere enn til kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning. Selger har selvsagt også lov til å avfeie bud, for eksempel fordi budet er for lavt eller fordi budgiver har lagt forbehold om finansiering.

AnonymBruker
Skrevet

Selger kan selge til akkurat den h*n vil, helt uavhengig av om vedkommende har lagt inn høyeste bud eller ikke.

Ja. Megler har for eksempel ikke lov til å formidle bud med budfrist kortere enn til kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning. Selger har selvsagt også lov til å avfeie bud, for eksempel fordi budet er for lavt eller fordi budgiver har lagt forbehold om finansiering.

TS her:

Men er det vanlig at selger ikke vil selge til høyeste budgiver?

Skrevet

Ditt første bud må vel være skriftlig(ihvertfall var det slik i 2008), men etter det kan du gi bud over tlf med megler.

Selger kan selge til hvem h?n vil(vi vant budrunden , selv om vi ikke hadde høyeste bud, bare bedre rykte, osv. Oppfører du deg som en F.. på visning, vil megler legge merke til det for å si det sånn! hehe:)

Vinner du må vel en viss prosent av kjøpesummen innbetales ganske raskt?

AnonymBruker
Skrevet

Selger kan selge til hvem h?n vil(vi vant budrunden , selv om vi ikke hadde høyeste bud, bare bedre rykte, osv. Oppfører du deg som en F.. på visning, vil megler legge merke til det for å si det sånn! hehe:)

Vinner du må vel en viss prosent av kjøpesummen innbetales ganske raskt?

Hvordan kan selger vite hvem man er? Det er jo bare megleren som er på visning da.:)

Selger kan selge til hvem han/ hun vil? Vil ikke selger ha mest mulig for boligen sin da?:)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Men er det vanlig at selger ikke vil selge til høyeste budgiver?

Hvor utbredt det er vet jeg ikke, men det skjer så absolutt og er helt opp til selger å avgjøre.

Selger kan selge til hvem han/ hun vil? Vil ikke selger ha mest mulig for boligen sin da?:)

De fleste selgere vil nok ha mest mulig for boligen sin, men som påpekt er det flere faktorer - spesielt finansiering.

La meg komme med et eksempel:

- Budgiver Y legger inn bud på 2.000.000 kroner, uten forbehold.

- Budgiver X legger inn bud på 2.030.000 kroner, med forbehold om finansiering.

Som selger kunne jeg da fort velge å akseptere budgiver Y sitt bud, i stedet for å gamble på at budgiver X får finansiering. Denne sikkerheten er fort verdt 30.000 kroner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor utbredt det er vet jeg ikke, men det skjer så absolutt og er helt opp til selger å avgjøre.

De fleste selgere vil nok ha mest mulig for boligen sin, men som påpekt er det flere faktorer - spesielt finansiering.

La meg komme med et eksempel:

- Budgiver Y legger inn bud på 2.000.000 kroner, uten forbehold.

- Budgiver X legger inn bud på 2.030.000 kroner, med forbehold om finansiering.

Som selger kunne jeg da fort velge å akseptere budgiver Y sitt bud, i stedet for å gamble på at budgiver X får finansiering. Denne sikkerheten er fort verdt 30.000 kroner.

Hva mener du med forbehold om finansiering? og uten forbehold?

Er det noen som ikke har finansieringen i orden før budgivning? Jeg trodde man måtte ha det i orden før budgivning.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med forbehold om finansiering? og uten forbehold?

Er det noen som ikke har finansieringen i orden før budgivning? Jeg trodde man måtte ha det i orden før budgivning.

Setningen "forbehold om finansiering" burde si sitt. :gjeiper:

Dersom man ved levering av bud setter forbehold om finansiering så tilsier det at finansieringen kan være eller er usikker. For eksempel at kjøper er avhengig av å selge sin eksisterende bolig for å finansiere ny bolig. Dette står budgiver fritt til å sette, og så må selger ta en avveiing om risikoen er verdt å ta.

Dersom man skal låne penger er det vanlig å ordne finansieringsbevis i banken før man byr på bolig, men dersom man allerede eier bolig er det relativt vanlig å kjøpe ny bolig før man selges sin gamle. Avhengig av hvor lettsolgt gammel bolig er kan budgiver velge å sikre seg med forbehold.

Dette forbeholdet medfører usikkerhet for selger, og naturligvis en årsak til at den som ikke har høyeste bud likevel får sitt bud akseptrert og blir kjøper av boligen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Setningen "forbehold om finansiering" burde si sitt. :gjeiper:

Dersom man ved levering av bud setter forbehold om finansiering så tilsier det at finansieringen kan være eller er usikker. For eksempel at kjøper er avhengig av å selge sin eksisterende bolig for å finansiere ny bolig. Dette står budgiver fritt til å sette, og så må selger ta en avveiing om risikoen er verdt å ta.

Dersom man skal låne penger er det vanlig å ordne finansieringsbevis i banken før man byr på bolig, men dersom man allerede eier bolig er det relativt vanlig å kjøpe ny bolig før man selges sin gamle. Avhengig av hvor lettsolgt gammel bolig er kan budgiver velge å sikre seg med forbehold.

Dette forbeholdet medfører usikkerhet for selger, og naturligvis en årsak til at den som ikke har høyeste bud likevel får sitt bud akseptrert og blir kjøper av boligen.

Aha. Nå ble jeg litt klokere. Takk.:) Jeg har ingen bolig å selge. Har ordnet finansieringsbevis i banken allerede. Håper at den er i boks, og at det ikke endres.

Hun "bankdama" har jeg ikke en god tone med i det hele tatt. Håper det ikke ødelegger alt. Har bare fått f.beviset på tlf.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen årsak! Bare hyggelig å hjelpe.

Tror jeg ville ventet på skriftlig finansieringbevis, det føles litt tryggere.

Lykke til med budrundene!

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan selger vite hvem man er? Det er jo bare megleren som er på visning da.:)

Selger kan jo få vite navn på de som byr, og bor man på en mindre plass er det enkelt å vite hvem det er! (Og som jeg nevnte tidligere, og skjedde i vårt tilfelle; Vi(A), og B byr på huset. B byr 20 000,- over oss, men megler forteller selger om hvordan B var på visning(ekkel, feil overalt selv om det ikke var feil, oppfarende,osv).. Bingo! A, vi, får kjøpe huset selv om B var villig til å gå ennå noe høyere!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selger kan jo få vite navn på de som byr, og bor man på en mindre plass er det enkelt å vite hvem det er! (Og som jeg nevnte tidligere, og skjedde i vårt tilfelle; Vi(A), og B byr på huset. B byr 20 000,- over oss, men megler forteller selger om hvordan B var på visning(ekkel, feil overalt selv om det ikke var feil, oppfarende,osv).. Bingo! A, vi, får kjøpe huset selv om B var villig til å gå ennå noe høyere!

Takk for svar. :)

Har megler krav på å vite hvor mye jeg har fått i finansieringsbevis?

Vet de hvor mye jeg kan by for?

Skrevet

Tror ikke megler har krav på å vite hvor mye du kan by for, men dette vet jeg ærlig talt ikke sikkert.(Det er vel uansett uinteressant, du KAN jo ikke by for mer enn du har penger å betale med...)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Har megler krav på å vite hvor mye jeg har fått i finansieringsbevis?

Vet de hvor mye jeg kan by for?

Nei, megler har ikke krav på å få vite hvor mye, det er ens eget ansvar å holde seg innen de rammene beviset tilsier, evt. om man kan spe på med egenkapital.

Generelt sett er det lite lurt å la megler får vite hva en har fått lov til å låne fra banken sin, for det sier ganske mye om hvor høyt en ønsker å gå. Og den informasjonen ønsker man selvfølgelig ikke å oppgi uten videre i en kjøp/salg situasjon.

Gjest Spinell
Skrevet

Nei, megler har ikke krav på å få vite hvor mye, det er ens eget ansvar å holde seg innen de rammene beviset tilsier, evt. om man kan spe på med egenkapital.

Generelt sett er det lite lurt å la megler får vite hva en har fått lov til å låne fra banken sin, for det sier ganske mye om hvor høyt en ønsker å gå. Og den informasjonen ønsker man selvfølgelig ikke å oppgi uten videre i en kjøp/salg situasjon.

Dette sa banken til oss også. For noen år siden var det litt oppmerksomhet rundt dette, der sleipe meglere ba selger om å avvise bud fordi de visste at kjøper hadde mer å gå på.

I min lokalbank løste de dette ved å stille seg villig til å stå som referanse, m.a.o. at megler kunne ringe kontaktpersonen min i banken og si hvor mye jeg hadde budt, for å få bekreftelse på at de sto inne for finansieringen. Jeg hadde framlagt all økonomisk informasjon til banken på forhånd, så de kjente til hva jeg hadde i egenkapital, BSU osv. Dette er muligens enklest i en lokalbank, og jeg vet ikke om det praktiseres slik overalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Da har jeg lagt inn bud. Får håpe det holder inn til mål.:)

Er det forresten mulig å gi bud på tekstmelding?

Jeg sitter i møte hele formiddagen, vil helst ikke løpe ut og inn for å ringe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...