AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Vi skal bytte ut sofaen vår, og vi vurderer skinn pga små barn. Vi vil ha en litt moderne/retro stil, dvs lyse vegger, lamper og bilder med skarpe farger. Enkelte blikkfangsmøbler, og eller nøytral møblering. Kan en standard sort skinnsofa kombineres med dette? Jeg tenker ikke på en sånn myk, "rund" sofa, men noe ala dette: Den øverste hjørnesofaen på dette bildet Kan det funke?
Gjest Spinell Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Jeg synes den sofaen har veldig "Black design anno 2003"-stil. Bildet i finn-annonsen gir meg dessuten inntrykk av at kvaliteten er så som så. Ryggputene var i alle fall ikke mye pene lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Hm, ja, du har kanskje rett, den er vel ikke så nøytral likevel. Hva med denne da? Denne er veldig lik, men litt større (og opprinnerlig dyrere) og er i mørkt skinn i stedet for sort. Brun skinnsofa TS
KaDust Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Jeg synes den var helt nøytral og går til alt. Minner veldig om vår, og den funker til alt av innredning jeg har gjort. Den brune var mindre pen, syns brun skinnsofa fort bare ser møkkete ut.
Gjest Spinell Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Det handler selvsagt om smak og behag, men måtte jeg valgt mellom de to, ville jeg gått for den brune, selv om jeg egentlig likte formen på den svarte bedre. Svarte skinnsofaer ser ofte så skrekkelig blanke ut. Man taper sjelden noe på å følge med en stund, heller. Mange sofaer blir liggende leeeenge til salgs (og da er det lettere å prute ), og det kommer stadig mer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Jeg syns det blir så stramt med skinn....og vil absolutt anbefale stoffsofa selv om dere har barn. Vi har hatt en grå i 10 år,den er like fin:-) Det er enkelt å tørke av flekker. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Jeg syns det blir så stramt med skinn....og vil absolutt anbefale stoffsofa selv om dere har barn. Vi har hatt en grå i 10 år,den er like fin:-) Det er enkelt å tørke av flekker. Vi har skinnsofa nå, og vi har også hatt stoffsofa med vaskbart trekk. Å tørke bort flekker er én ting, men jeg ser hvor mye drit vi tørker bort fra skinnsofaen, og som bare ville trukket ned i en stoffsofa. Skinnsofa er så mye mer hygienisk (værtfall når 3 unger har omgangssyke samtidig, som i denne heimen). Jeg har også luktet litt på Kramfors fra Ikea, den finnes også i hopetall på finn. Er imidlertid usikker på kvaliteten. Vi har skinnsofa fra Ikea nå (mye puter) og den har mistet fasongen etter bare 6 mnd. Karlstad er jo også knallfin, men den ser veldig spinkel ut! TS
KaDust Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Vi har skinnsofa fra møbelhuset, og den er like fin nå som da vi kjøpte den! Hatt den i snart ett år, og den skal holde i mange år fremover. Det kommer veldig an på hvor du kjøper skinnsofaen på hvordan kvalitet du får.
Gjest Best Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Den sorte sofaen tror jeg heter Amsterdam, og Bohus solgte den. Vi har den i kjellerstuen. Putene i ryggen blir litt dratt ned, men jeg liker designet. Salgsbildene i Finn-annonsen var bra tatt:) Og jeg tror vi bare betalte 10.000,- da vi kjøpte den. Ps: Jeg forstår deg veldig godt om du vil ha skinn- fremfor stoffsofa når du har små barn. Ellers kan de aldri drikke/ spise i stuen, for ulykker skjer:) Endret 5. mars 2012 av Best
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Den sorte sofaen tror jeg heter Amsterdam, og Bohus solgte den. Vi har den i kjellerstuen. Putene i ryggen blir litt dratt ned, men jeg liker designet. Salgsbildene i Finn-annonsen var bra tatt:) Og jeg tror vi bare betalte 10.000,- da vi kjøpte den. Ps: Jeg forstår deg veldig godt om du vil ha skinn- fremfor stoffsofa når du har små barn. Ellers kan de aldri drikke/ spise i stuen, for ulykker skjer:) TS her, det stemmer, den heter Amsterdam. Det er mange sånne på finn, og ryggputene ser litt saggy ut på nesten samtlige bilder. Vi kjøpte ny skinnsofa i høst, og brukte forholdsvis mye penger på den, men den fungerer ikke for oss i det heletatt. Har satt inn annonse på finn, men så langt ingen respons. Neste sofa kan derfor ikke koste noe særlig, og denne Amsterdam er jo overalt. Det er også mye Kramfors, og tatt i betraktning at Amsterdam mister formen er kanskje Kramfors et bedre alternativ? Ang skinn/stoff, så synes jeg det er veldig synd å nekte barna å spise i sofaen fordi jeg har valgt stoffsofa pga at det er penere. Selv noe så uskyldig som babysikkel vil jo trekke ned i en stoffsofa og skape en liten bakteriekoloni.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 Jeg synes den sofaen har veldig "Black design anno 2003"-stil. Bildet i finn-annonsen gir meg dessuten inntrykk av at kvaliteten er så som så. Ryggputene var i alle fall ikke mye pene lenger. Jeg er helt enig. Det blir veldig krasj med de fleste stiler utenom "Bohus/Skeidar Black Design" stilen - og passer absolutt ikke inn i moderne retro stil. Om du har mulighet til å gå litt opp i pris ville jeg heller tatt turen til Bolia. Men om du liker sorte skinnsofaer, så gjør du det. Men det passer altså ikke med moderne retro.
Olive Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Jeg kjører selv moderne/retro hjemme og en sort skinnsofa høres veldig malplassert ut der. Syns egentlig ikke denne type sofaer kan kombineres med noen som helst stil. 3
Gjest Spinell Skrevet 6. mars 2012 #15 Skrevet 6. mars 2012 TS her, det stemmer, den heter Amsterdam. Det er mange sånne på finn, og ryggputene ser litt saggy ut på nesten samtlige bilder. Vi kjøpte ny skinnsofa i høst, og brukte forholdsvis mye penger på den, men den fungerer ikke for oss i det heletatt. Har satt inn annonse på finn, men så langt ingen respons. Neste sofa kan derfor ikke koste noe særlig, og denne Amsterdam er jo overalt. Det er også mye Kramfors, og tatt i betraktning at Amsterdam mister formen er kanskje Kramfors et bedre alternativ? Jeg har sett en eneste Amsterdamsofa uten sigete ryggputer på finn, men der skulle selger til gjengjeld ha ganske høy pris, så da er det liksom ikke så mye vits i å handle brukt. Her er annonsen. Lurer på hva grunnen til at det ligger så mange av akkurat de to sofaene ute til salgs, forresten. (Sånn rent bortsett fra at det er solgt veldig mange av dem.) Blir man så fort lei av dem, eller er kvaliteten bare sånn akkurat passe?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #16 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har sett en eneste Amsterdamsofa uten sigete ryggputer på finn, men der skulle selger til gjengjeld ha ganske høy pris, så da er det liksom ikke så mye vits i å handle brukt. Her er annonsen. Lurer på hva grunnen til at det ligger så mange av akkurat de to sofaene ute til salgs, forresten. (Sånn rent bortsett fra at det er solgt veldig mange av dem.) Blir man så fort lei av dem, eller er kvaliteten bare sånn akkurat passe? TS her. Har sett på den jeg også, men det er jo ingen vits i å betale mer for en nyere Amsterdam-sofa hvis den uansett blir sigen om et halvår. Hvilken sofa kan vi velge da? Mange retrosofaer er jo i stoff, og det funker ikke. Vi har ikke råd til å kjøpe noe annet enn finn-sofa, ettersom bomkjøpet vårt var så dyrt, så da får vi heller luske i buskene på finn så lenge.
FantasDick Skrevet 6. mars 2012 #17 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Amsterdam er nydelig, men det ser ut til at de blir slitne raskt? En kompis har denne, den ser like stram og fin ut som da den var ny - den er snart to år gammel. Ikke er den blank, heller. Har veldig lyst på Amsterdam selv, men ser på bilder på Finn og lignende at de ofte ser blanke og slappe ut.. Ellers synes jeg godt den kan passe til fargesterk minimalisme, men vet ikke helt med tanke på retro. Endret 6. mars 2012 av Zaphireh
HvittHus Skrevet 6. mars 2012 #18 Skrevet 6. mars 2012 Vi har en Karlstad skinnsofa , og den er i god kvalitet. Dessverre er det sjelden den ligger ute på finn, men du kan jo følge med.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #19 Skrevet 6. mars 2012 TS her. Altså, retro og retro. Riktig beskrivelse er kanskje streit/ikea/moderne/retro/svart-hvitt. Vi har en retro lenestol (ala denne, men i grønn), og grønne lamper over spisebordet (ala dette, 2 stk), moderne/stramme bilder på veggene (går i grønt, litt gult og oransje), og ellers hvit eller svart IKEA-innredning med enkle detaljer/rette linjer. Fargene på stua er altså: - hvite vegger som går mot grått, ikke gult - bokhyller og tv-møbler er hvite, med rette linjer - spisebord- og stoler er sorte, med rette linjer - hvitt salongbord, også med rette linjer - lampene er hvite og/eller grønne - lilla pledd og gulvteppe Helheten er altså IKEA/streit, men små detaljer (pynt i bokhyller feks)er minner og stæsj fra 60- og 70-tallet. Dette ble veldig rotete forklart ser jeg, men det gir iallefall et lite innblikk i hva sofaen skal gå sammen med.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Såvidt jeg har forstått av to venninner som har denne sofaen er at den er å få i både matt og blank/skinnende. Den som ts linker til i hovedinnlegg ser ut til å være blank type,mens den spinell linker til i innlegg nr 15 er matt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå