Gå til innhold

Fru Martinsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var egentlig innstilt på å beholde mitt eget! Men etter noen vurderingsrunder, syns jeg det blir koselig å ha samme etternavn som min mann! Det er såpass spesielt at jeg ikke vil nevne det her :-) Ville aldri byttet hvis det var et "sen" navn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar hans og han tar mitt. Han har et -sen navn, men det er kort og passer godt med mitt.

Så da blir vi hetende det samme alle sammen, min mann, vår datter og meg. Vi vurderte å sette en bindestrek mellom etternavnene, men droppet det da vår datter har bindestrek i navnet sitt. 2 bindestreker i ett navn blir litt mye.

Skrevet

Jeg er en -sen og blir "hans" litt lengre -sen på bryllupsdagen :-)

Synes det faktisk er litt trist at folk synes det er kjedelig med -sen etternavn. Vi bor jo i Norge de fleste av oss, og det er en del av den Norske arven vår. Synes ikke folk skal være "misfornøyde" med etternavnet sitt enten det er et -sen ,et gårdsnavn, et oppdikta eller naboen sitt!

Bare man har et er vel det det viktigste for å si det på en litt naiv måte :wink:

Skrevet
Jeg er en -sen og blir  "hans" litt lengre -sen på bryllupsdagen  :-)  

Synes det faktisk er litt trist at folk synes det er kjedelig med -sen etternavn. Vi bor jo i Norge de fleste av oss, og det er en del av den Norske arven vår. Synes ikke folk skal være "misfornøyde" med etternavnet sitt enten det er et -sen ,et gårdsnavn, et oppdikta eller naboen sitt!

Bare man har et er vel det det viktigste for å si det på en litt naiv måte :wink:

Syns ikke "sen" er kjedelig, men mitt eget nåværende etternavn er ikke så vanlig, og jeg liker det godt! Ville dermed ikke byttet til et såpass vanlig etternavn! Siden min tilkommende har ett spesielt etternavn han og bytter jeg :-)

Skrevet

Hvis man har et uvanlig navn ser jeg ikke noe i veien for å beholde det, men jeg ville valgt det til mellomnavn..ikke "hoved"-etternavn, DEt skal være mannens.

Jeg er kanskje litt gammeldags der. :roll: Jeg liker å holde på tradisjoner og dermed hadde det ikke kommet på tale å bruke mitt pikenavn til etternavn. Da hadde det blitt mellomnavn eller ikkeno:)

Selvfølgelig svak og behag :wink:

Når det gjelder -sen etternavn er det mitt inntrykk at mange synes det er "kjedelig", men skjønner nå det ikke gjelder deg :wink:

Skrevet
Hvis man har et uvanlig navn ser jeg ikke noe i veien for å beholde det, men jeg ville valgt det til mellomnavn..ikke "hoved"-etternavn, DEt skal være mannens.

Jeg er kanskje litt gammeldags der. :roll: Jeg liker å holde på tradisjoner og dermed hadde det ikke kommet på tale å bruke mitt pikenavn til etternavn.

dersom du skulle vært virkelig gammeldags og holdt på tradisjonene som har vært i Norge skulle du vel hete Vedelin "dinfarsnavnsdatter" ;)

det med å "ta mannens etternavn" er ikke en gammel tradisjon i Norge, men har kun eksistert i en mellomfast og innføringen av denne "tradisjonen" er 100% knyttet til umyndiggjøring av kvinner..

bare noe å tenke på..

Skrevet

dersom du skulle vært virkelig gammeldags og holdt på tradisjonene som har vært i Norge skulle du vel hete Vedelin "dinfarsnavnsdatter" ;)

det med å "ta mannens etternavn" er ikke en gammel tradisjon i Norge, men har kun eksistert i en mellomfast og innføringen av denne "tradisjonen" er 100% knyttet til umyndiggjøring av kvinner..

bare noe å tenke på..

Kan du forklare på hvilken måte det er "100% knyttet til umyndiggjøring av kvinner?"

Jeg skal ta hans etternavn av rent pragmatiske årsaker, og har heldigvis selvtillit nok til ikke å føle meg det minste umyndiggjort av den grunn. Du må etter min mening ha et fryktelig dårlig selvbilde for å føle det sånn- eventuelt ha misforstått dette med likestilling noe helt grusomt.

Skrevet
Kan du forklare på hvilken måte det er "100% knyttet til umyndiggjøring av kvinner?" .

Det ble "innført" i en periode da kvinner gikk fra å ha sin far som formynder og til å ha sin ektemann som formynder da de giftet seg..

bakgrunnen for navnebyttet var nettopp denne bytten av "formydiger"

Jeg skal ta hans etternavn av rent pragmatiske årsaker' date=' og har heldigvis selvtillit nok til ikke å føle meg det minste umyndiggjort av den grunn. Du må etter min mening ha et fryktelig dårlig selvbilde for å føle det sånn- eventuelt ha misforstått dette med likestilling noe helt grusomt.[/quote']

det var da veldig, da :o

jeg har da ikke sagt at du er umyndiggjort.. jeg bare fortalte om den historiske bakgrunnen.. hvilken betydning dette HADDE..

jeg ville følt det som en underkastelse å skulle oppgi mitt etternavn.. men jeg kan ikke skjønne at det betyr at jeg har dårlig selvtillit..

jeg er knyttet til navnet mitt og ser det som en selvfølge at det ikke er noe mer naturlig at jeg skulle bytte enn at han skulle det.. og at siden ingen av oss ønsker å bytte, så gjør ingen av oss det.. personlig frihet kaller jeg det.. og det synes jeg er bare positivt for selvtilliten..

bytt etternavn alt dere vil..! jeg bare forteller at den "holde på tradisjoner" begrunnelsen, etter min mening ikke er noen positiv sak.. slik jeg ser det..

håper du tåler såpass motforestillinger uten å begynne med flere personangep på meg.. ;)

Skrevet
Det var da veldig' date=' da :o [/quote']

Synes kanskje følgende er like veldig :o :

Synes det er litt trist, jeg.

Sier hva jeg mener om din holdning, som du deler med flere andre. Det er ikke et personangrep. Du får ha de motforestillingene du vil, men du burde kanskje huske at alle tradisjoner endrer forutsetninger over tid. Det er ikke lenger for å markere at man "bytter eier" at man tar mannens etternavn, og selv om det hadde noe med det å gjøre en gang i tiden så har det ikke det lenger. I så fall burde du ikke gifte deg i det hele tatt, siden hele seremonien fra gamle dager av var en seremoni hvor en far ga bort datteren sin.

Skrevet

Synes det er litt trist, jeg.

Hvorfor synes du det er trist? Jeg knytter etternavt til både min selvstendigehet og min identittet.. Hvorfor er det trist?

Sier hva jeg mener om din holdning' date=' som du deler med flere andre. Det er ikke et personangrep. [/quote']

du har bestemt det for hva som er mine holdninger... du kommenterer altså hva du tror jeg mener.. ikke hva jeg faktisk har skrevet..

dessuten så mener jeg at denne komentaren helt klart kommer i kategorien "personangrep";

tusen takk :)

Skrevet

For all del. Vil bare poengtere at jeg går ikke til personangrep. Jeg kjenner ikke deg, jeg kjenner kun dine holdninger, dermed kunne jeg ikke gått til personangrep om jeg hadde villet det engang :roll: Om du tar det personlig- se det blir din sak.

Skrevet
For all del. Vil bare poengtere at jeg går ikke til personangrep. Jeg kjenner ikke deg' date= jeg kjenner kun dine holdninger, dermed kunne jeg ikke gått til personangrep om jeg hadde villet det engang :roll: Om du tar det personlig- se det blir din sak.

du kommenterer som sagt holdninger du tror jeg har... og det er personangrep å påstaå at jeg må ha dårlig selvtillig osv pga et par innlegg..

jeg tar det ikke personlig.. men jeg synes det er svært usakelig..

som sagt; la oss ta det i en annen tråd.. alt jeg ville her var å legge en liten kommentar til den, etter min mening litt misforståtte, "ta vare på tradiusjoner"-kommentaren...

Skrevet

Husk, dere som skal bytte navn, å søke om det på folkeregisteret i forkant av bryllupppet. Nå skjer det ikke lengere automatisk i forbindelse med vielse.

Jeg byttet forresten til ett uvanligt etternavn da vi giftet oss. Før hadde jeg også et uvanligt etternavn, men det var min eksmanns.

Hilsen Trille

Skrevet

Noen som har direkte link til dette skjemaet?

Skrevet
Noen som har direkte link til dette skjemaet?

Fant det.... :oops:

Skrevet

Jeg gleder meg til å bytte navn slik at alle kan se vi er en familie. Er i tillegg fornøyd med å bytte fra et vanlig -sen navn til et mer sjeldent navn.

Det var en som anbefalte å søke om navnebytte før bryllupet. Men slik jeg forstod det kunne man ikke bytte hvis det var færre enn 200 som hadde navnet - da måtte vielsesattest fremvises?

Skrevet

Ikke hvis dere har vært samboere i mer enn to år.

Da kan han skrive under på at det er greit at du får hans navn.

Skrevet

hehe..ser noen tar dette med etternavn dødsens alvorlig...

Vel, tradisjon for meg trenger ikke strekke seg tilbake til 17-1800 tallet. Jeg føler meg på ingen måte umyndiggjort fordi jeg tar min kommende manns navn :)

Må bare le når noen skal gjøre alt til likestillingssak :hoho:

Skrevet
hehe..ser noen tar dette med etternavn dødsens alvorlig...

Vel, tradisjon for meg trenger ikke strekke seg tilbake til 17-1800 tallet. Jeg føler meg på ingen måte umyndiggjort fordi jeg tar min kommende manns navn :)

Må bare le når noen skal gjøre alt til likestillingssak :hoho:

:enig_animasjon: :ler:

Skrevet
Ikke hvis dere har vært samboere i mer enn to år.

Da kan han skrive under på at det er greit at du får hans navn.

Ok, takk for oppklaring! :P

Men vet fortsatt ikke om jeg skal bytte navn før eller etter bryllupet. Vi skal ikke på bryllupsreise som trenger pass.. Men er jo koselig å ha mitt nye navn på alle kort og slikt med en gang etter bryllupet. Og jeg vil at presten skal si mitt navn slik det er nå under selve vielsen. Men det kan han sikkert gjøre selvom jeg lovlig allerede har tatt hans navn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...