Peluche Skrevet 13. januar 2004 #41 Skrevet 13. januar 2004 det som kan gjøre at det blir vanskelig å "holde styr på" er familier som splittes opp' date=' nye partere, barn med flere osv.. men det stikker langt dypere enn navnet.. [/quote'] Det var vel nettopp en sånn situasjon jeg brukte som eksempel ja.... Det ser jeg på som helt problemfritt, ærlig talt ja. Det kunne like godt vært andre veien også, poenget er at det er greit med et system i det. Jeg føler verken min uavhengighet eller kvinnelige frihet truet av den grunn. Jeg er da meg selv samme hva jeg heter.
blåveis Skrevet 13. januar 2004 #42 Skrevet 13. januar 2004 Det ser jeg på som helt problemfritt' date=' ærlig talt ja. poenget er at det er greit med et system i det.[/quote'] jeg synes at rom for personlige valg tilpasset den enkeltes ønsker, familiehistorie, livssituasjon osv osv, er myye viktigere enn å ha et "system" dersom man faktisk skulle ha et så strengt system mhp f.eks barnenavn, ble man forresten nødt til å benytte mors navn, da mor alltid er kjent.. i mottseting til far..
Peluche Skrevet 13. januar 2004 #43 Skrevet 13. januar 2004 jeg synes at rom for personlige valg tilpasset den enkeltes ønsker, familiehistorie, livssituasjon osv osv, er myye viktigere enn å ha et "system" dersom man faktisk skulle ha et så strengt system mhp f.eks barnenavn, ble man forresten nødt til å benytte mors navn, da mor alltid er kjent.. i mottseting til far.. Hvem snakker om et "så strengt system da"? Ikke jeg ihvertfall! Jeg er kongen av personlige valg, stakkars den so mtar fra meg valgfriheten. Men jeg synes allikevel en sånn skikk (kall det det da hvis det er bedre) er helt ok. Ser ikke helt poenget i å ta "egne valg" bare for å gjøre det. Nå føler jeg imidlertid at temaet er tværet ut mer enn det har godt av, jeg har sag thva jeg mener og så får hvem som vil enten forstå eller misforstå. Det er et personlig valg
blåveis Skrevet 13. januar 2004 #44 Skrevet 13. januar 2004 Det er et personlig valg godt å høre! og tro meg; vi vegler ikke det vi velger "bare for å ta egne valg", men fordi det er det beste valget for oss.. det alternativet vi begge følte oss komfertable med.. det er vel det viktigste?
Peluche Skrevet 13. januar 2004 #45 Skrevet 13. januar 2004 godt å høre! og tro meg; vi vegler ikke det vi velger "bare for å ta egne valg", men fordi det er det beste valget for oss.. det alternativet vi begge følte oss komfertable med.. det er vel det viktigste? Jepp :D
Katrinemor Skrevet 13. januar 2004 #46 Skrevet 13. januar 2004 Jeg går fra å hete Fru Sivertsen til Fru Lerstad
minniepus Skrevet 13. januar 2004 #47 Skrevet 13. januar 2004 Mitt navn har 215 bærere, mens hans bare har 9 i Norge, så jeg bytter. Det er mitt valg, for han vil ikke bytte. Jeg vil hete det samme, fordi jeg synes det blir greiere, med barn og sånn. Har allerede mellomnavn. (Fullstendig klar over at ikke alle er enige, men jeg lurer alltid når venner gifter seg, evt får barn før de er gift: hva heter de?) Godt jeg allerede er vant til å stave etternavnet mitt, for det må jeg i alle fall med hans!
Isiselin Skrevet 13. januar 2004 #48 Skrevet 13. januar 2004 Jeg blir fru Alsli, altså nummer 41 av familien Alsli (hvis det ikke skjer noe innen fødsel, giftemål eller dødsfall (Gud forby!!) før 26. juni da...). Det gleder jeg meg veldig til. Mitt nåværende etternavn skal da bli mitt mellomnavn. Jeg gleder meg til å hete det samme som min kjære! I tillegg er det som blir mitt nye etternavn min mors pikenavn så jeg har et kjært forhold til navnet på to måter! Gleder meg!!
Soul Skrevet 13. januar 2004 #49 Skrevet 13. januar 2004 Jeg ble en -sen frue jeg og Hadde et mer spesielt pikenavn, men har tatt det som mellomnavn og tatt bort mammas pikenavn som tidl. var mellomnavnet. Er fornøyd med valget!
Holly Hobbie Skrevet 13. januar 2004 #50 Skrevet 13. januar 2004 ...forresten, jeg blir ikke fru M, men Mrs M! Det blir litt rart.
sommerbrud04 Skrevet 1. mars 2004 #51 Skrevet 1. mars 2004 jeg kommer til å ta hans etternavn, men beholde mitt eget som mellomnavn. vi er bare jenter i denne generasjonen, ikke noen gutter som fører navnet videre, og det er jo litt trist hvis vårt navn "dør helt ut". :-(
frosken Skrevet 1. mars 2004 #52 Skrevet 1. mars 2004 Jeg byttet til min mors pikenavn da jeg ble 18. Dette fordi jeg på den tiden ble den eneste utenom min morfar som hadde dette navnet (nå er det flere av min mors søsken som har byttet). Derfor hadde jeg allerede da et veldig bevisst forhold til mitt navn. Froskemannen har ikke helt bestemt seg enda for hva han vil gjøre. Han synes vel som meg at det er hyggelig med samme navn samtidig som han vel helst ikke vil bytte... Vanskelig!
Lizzie Skrevet 1. mars 2004 #53 Skrevet 1. mars 2004 Jeg tok mannens -sen-navn og mitt navn som mellomnavn da vi giftet oss i 2002 (mest fordi han ville det), men valgte å sette dem sammen med bindestrek da det ble lov noen måneder senere. Da blir de helt likeverdige i forhold til vidreføring og slikt. Det ville ikke mannen min gjøre for han har mange fornavn, og orket ikke å ha flere navn. Jeg er veldig fornøyd med det nye navnet mitt, som høres ganske så flott ut. Etter at jeg gjorde dette, kjenner jeg flere som har valgt å gjøre det samme. Lizzie
Monimos Skrevet 1. mars 2004 #54 Skrevet 1. mars 2004 Jeg kutter ut mitt eget navn, og blir fru "hans navn". Et helt ok, og ikke FOR vanlig navn. Mitt eget navn er ganske sjeldent, men skal jeg ha begge navnene så blir det bare tungvint. Ungene har dessuten bare hans navn, så da kommer vi alle til å hete det samme til etternavn. Dørskilt med Fam. "hans navn" er faktisk ett av ønskene mine til bryllupet..... :-)
Saeria Skrevet 1. mars 2004 #55 Skrevet 1. mars 2004 Om jeg skulle ta hans navn når vi gifter oss blir jeg fru Frydenlund. Ikke et sjeldent navn, men et helt ok et. :-)
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2004 #56 Skrevet 1. mars 2004 mitt mellom navn er etternavnet til pappa (dansk navn) Så isteden for fru Andresen (som min tilkommende heter) blir jeg fru Geertsen Tror ikke mange heter det i norge..
Mistyen Skrevet 1. mars 2004 #57 Skrevet 1. mars 2004 Da vi giftet oss i 2002, tok jeg mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor, for med et mellomnavn fra før av, blir det himla mange navn å skrive på div skjemaer som skal ha underskrift. :o Det er blitt til at jeg kun bruker mitt fornavn og hans etternavn, og våre felles barn får også bare min manns etternavn.
Gjest Muslingen Skrevet 2. mars 2004 #58 Skrevet 2. mars 2004 Jeg er Frøken Sivertsen, og blir Fru Lihaug. :-)
blåveis Skrevet 9. mars 2004 #59 Skrevet 9. mars 2004 jeg er blåveis.. verken mer eller mindre jeg har heldigvis aldri opplevd å bli kaldt verken frøken eller frue.. og det navnet jeg har ser jeg ingen grunn til å kaste over bord...
verene Skrevet 9. mars 2004 #60 Skrevet 9. mars 2004 Når vi gifter oss, bytter jeg fra mitt kjedelige etternavn (ikke -sen, men -en) til hans, som er litt mer spesielt. Datteren vår på 9 mnd har også fått hans etternavn. Jeg beholder ikke mitt eget, da våre navn ikke høres særlig bra ut i kombinasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå