Pip Skrevet 12. januar 2004 #21 Skrevet 12. januar 2004 ok.. kanskje ikke helt "forsvar" men de som tar mannens navn bare sier at "jeg skal.." mens de som har menn som bytter sier "vi skal.. fordi..." den "fordi"èn er nesten alltid med der... og nesten aldri med på de andre.. så jeg får en følelse av at dette valge liksom må "forsvares".. men om andre ikke ser det slik, så er jo det kjempeflott.. Trur eg skjønar deg altså! Men eg trur dette ligg i at det er 'naturleg' for mange å velje hans namn, difor treng det liksom inga forklaring. Eg synest det er interessant å vite kvifor ein vel det ein gjer uansett kven det er sitt namn - difor forklarer eg sjølv òg...
Engel Skrevet 12. januar 2004 #22 Skrevet 12. januar 2004 Hmm.. Det er vel vanlig at mannen skifter navn nå? Broren til min kjære tok konas navn (det var et veldig sjeldent navn som var iferd med å dø ut), og når søsteren min giftet seg tok mannen hennes etternavn fordi de flyttet til gården som vi er fra. Jeg velger å ta min manns etternavn fordi jeg vet det vil glede min svigerfar og fordi det ikke betyr så mye for meg å beholde mitt eget. Men hadde det feks vært jeg som skulle tatt over gården hjemme så hadde vi nok tatt mitt etternavn. Det jeg mener å få fram er at det alltid er en eller annen grunn til det valget man gjør, det vil alltid være et "fordi". Det viktige for meg er at hele familien skal hete det samme. Det å gifte seg er nemlig for meg likegjyldende med å starte en familie. Og jeg mener at et felles navn har litt å si for familiefølelsen. Det gir tilhørlighet. Men dette er jo valg hver enkelt må ta. Uansett grunn.
blåveis Skrevet 12. januar 2004 #23 Skrevet 12. januar 2004 Trur eg skjønar deg altså! Men eg trur dette ligg i at det er 'naturleg' for mange å velje hans namn' date=' difor treng det liksom inga forklaring. [/quote'] nettopp!! og det er det som er litt synd.. at det er sett på som meir "naturleg".. klart..
Gjest Tex Skrevet 12. januar 2004 #24 Skrevet 12. januar 2004 Jeg har fått et tips her om at jeg bør beholde det navnet jeg har mest tilknytning til. Men problemet er at jeg har like stor tilknytning til begge etternavnene mine. Derfor er det vanskelig å velge.Men jeg vil ta hans etternavn' date=' og tre etternavn blir for mye...[/quote'] Det er ikke lov heller m.m. du setter bindestrek mellom to av dem :blunke:
blåveis Skrevet 12. januar 2004 #25 Skrevet 12. januar 2004 tre etternavn blir for mye... dersom du virkelig ikke klarer å velge ut to (eller ett?) av de tre navnene, så får du vel hive alle tre i en hatt og trekke?? man må altså bare gjøre et valg.. bevist.. eller tilfeldig.. men du må velge..
Gjest Bertine Skrevet 12. januar 2004 #26 Skrevet 12. januar 2004 jeg vil gjerne at mannen min tar mitt etternavn, ettersom det er et vernet etternavn, som jeg er stolt over!! men han vil heller at vi bruker hans, siden hans etternavn også er sjeldent...
blåveis Skrevet 12. januar 2004 #27 Skrevet 12. januar 2004 jeg vil gjerne at mannen min tar mitt etternavn, ettersom det er et vernet etternavn, som jeg er stolt over!! men han vil heller at vi bruker hans, siden hans etternavn også er sjeldent... vanskelig.. dere har alternativene: -bruk begge med bindestrek -bruk begge; et som mellomnavn og et som etternavn -bruk hvert deres -velg ett av dem -trekk ett av dem -velg et "tredjealternativ" slik at dere begge bytter til et nytt (f.eks et navn dere finner i slektshistorien, et sammensatt av deres navn osv) (har jeg glemt noe nå?) jeg og min kjære har også begge sjeldne navn som vi er knyttet til, så vi har valgt å beholde hvert vårt (det skulle myyye til før jeg gav opp mitt altså!!) det eneste andre alternativet for oss var å ta et tredje navn (trolig navnet på gården vi skal overta), for vi er begge sterke viljer og ville nok føle det som et "nederlag" å ta den andres navn.. det ville nok ikke vært sunt for forholdet vårt.. med de nye reglene har vi vurdert å lage et nytt navn ved å sette bindestrekt, men det ble langt. (til sammen 19 bokstaver) vi vurderte også å lage et nytt navn av første delen av mitt og siste delen av hans (eller motsatt), men de ble hørendes teite ut.. (omtrent som "døldal" og "fjullfjell"..)
camie Skrevet 12. januar 2004 #28 Skrevet 12. januar 2004 Jeg har et spesielt etternavn, vi er bare 11 i norge som heter det. Om jeg bytter blir jeg også en -sen Fru.....Hvor kjedelig er vel ikke det? Vi har vurdert om vi begge skal bytte etternavn, til noe mine eller hans oldeforeldre het. Vi får se, men vi er iallefall veldig usikre.
Arwen Skrevet 12. januar 2004 #29 Skrevet 12. januar 2004 jeg blir fru Ruud høres faktisk rart ut ja.
Cajsa Skrevet 12. januar 2004 #30 Skrevet 12. januar 2004 Jeg beholder mitt etternavn som mellomnavn og får et nytt etternavn. Ganske stilig navn jeg får. Hadde nok ikke tatt til meg det navnet hvis det hadde vært et -sen navn...
Tosca Skrevet 12. januar 2004 #31 Skrevet 12. januar 2004 Sambo hadde et -sen navn for intili et år siden. Da skiftet han til gårdsnavnet der moren hans er fra. Jeg kommer til å ta hans etternavn, og så beholder jeg mitt mellomnavn (min mors pikenavn, gården der hun er født og oppvokst). Så jeg får altså fødestedet til både mor og svigermor som navn. Kult.......
Brudulja Skrevet 12. januar 2004 #33 Skrevet 12. januar 2004 Jeg også får et -sen navn dessverre. Jeg har alltid gledet meg til å bli kvitt etternavnet mitt fordi jeg ikke har likt det. Men nå når jeg skal bytte navn, så syns jeg etternavnet mitt er riktig så fint allikevel. Det er jo så typisk! Skal riktignok beholde mitt gamle det som mellomnavn.
Peluche Skrevet 12. januar 2004 #34 Skrevet 12. januar 2004 ER jo ganske praktisk å ha samme etternavn hele familien da. Synes det er litt trist at det ikke er sånn lenger at man har familien Andersen, familien Hansen, familien Olsen osv. Nå er det "moren heter Andersen etter han hun var gift med men har visst tenkt å ta tilbake etternavnet til moren sin, Bredesen, og faren heter Hansen. Ungene heter Olsen, ihvertfall de to minste for de fikk etternavnet etter eksen til Hansen, men de to eldste heter Hansen Andersen men skal visst hete Hansen Bredesen Andersen og den Andersen/Bredesen venter med Hansen nå skal hete Bredesen Hansen." :klø: Forlater et mindre brukt etternavn jeg også men synes det er helt greit. Tradisjonene og genene- de som er verdt å ta vare på- lever videre, i mine øyne er det med navnebytte utrolig praktisk, ikke minst for omverdenen
blåveis Skrevet 13. januar 2004 #35 Skrevet 13. januar 2004 ER jo ganske praktisk å ha samme etternavn hele familien da. vet du hva? jeg synes faktisk det er langt mer praktisk å ha det etternavnet folk kjenner meg ved.. som alle mine papirer er i osv gamle kjente kan finne meg i telefonkatalogen osv uten problemer.. i det hele tatt så synes jeg det å bytte virker usannsynlig upraktisk når det gjelder barn, så får de i vårt tilfelle "foranavn" "farsetternv" "morsetternv".. så vi blir jo "familien ystad pettersen", da.. er det så mye "tristere" enn å være "familien pettersen"? synes det blir det samme, jeg (eller bedre.. for vi får begge slippe bytting.. )
Peluche Skrevet 13. januar 2004 #36 Skrevet 13. januar 2004 så vi blir jo "familien ystad pettersen", da.. er det så mye "tristere" enn å være "familien pettersen"? synes det blir det samme, jeg (eller bedre.. for vi får begge slippe bytting.. ) Jeg synes det jeg ja- men jeg går ut ifra at du skjønner at jeg ikke mente "trist" i den forstand at jeg sitter og griner. Alt var bare så mye bedre før, hehe... på den måten ja. Skjønner dere synes det er praktisk for deres egen del, men for alle andre er ett etternavn enklere å holde styr på enn mange
Peluche Skrevet 13. januar 2004 #37 Skrevet 13. januar 2004 Forresten så får jeg et ufattelig vanlig etternavn selv... men jeg er så spennende at det gjør ikke noe Sånn halvalvorlig: identiteten skaper man jo ut fra det man har, og gifter man seg går man formelt inn i en ny rolle. Man hører ikke lenger til sin egen familie på den samme måten som før, og da synes jeg personlig det blir litt søkt å skulle beholde sitt gamle etternavn for ikke å føle at man mister sin identitet. Og de praktiske hensynene veier tungt for min del, ja. Tenk de stakkarene som skal drive med slektsforskning om hundre år da! :o Av og til synes jeg også det virker litt sånn at man vil forkorte en eventuell vei ut ved å beholde sitt eget navn, uten at jeg dermed sier at det gjelder alle eller mange. Greit nok, siden halvparten av ekteskapene faktisk ender i skilsmisse, men... tja, litt feigt kanskje? Alle får gjøre som de vil, men personlig mener jeg dette.... :blunke:
blåveis Skrevet 13. januar 2004 #38 Skrevet 13. januar 2004 for alle andre er ett etternavn enklere å holde styr på enn mange har aldri hørt om noen som synes det er "vanskelig å holde styr på" en vanlig familie der foreldrene har hvert sine etternavn og barna har en kombinasjon av foreldrenes det som kan gjøre at det blir vanskelig å "holde styr på" er familier som splittes opp, nye partere, barn med flere osv.. men det stikker langt dypere enn navnet.. Alt var bare så mye bedre før' date=' hehe... på den måten ja [/quote'] :o så du hadde likt det om det var antatt av alle at barna automatisk skulle ha farens etternavn og at koner skulle bytte?? ærlig talt!
Gjest Tex Skrevet 13. januar 2004 #39 Skrevet 13. januar 2004 så du hadde likt det om det var antatt av alle at barna automatisk skulle ha farens etternavn og at koner skulle bytte?? ærlig talt! Trodde du var tilhenger av å la folk få velge selv uten at de skulle bli kritisert.....
blåveis Skrevet 13. januar 2004 #40 Skrevet 13. januar 2004 Trodde du var tilhenger av å la folk få velge selv uten at de skulle bli kritisert..... jepp, jeg er for at det skal være ett fritt valg (ikke sikker på det med at man skal være så beskyttet fra kritikk, da..); altså at det ikke finnes et fasitsvar på noe man må.. en viktig del i dette, mener jeg, er at kvinner og menn blir likeverdige mht "navnebæring", noe annet ville jo tilsi at det ikke var et fritt valg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå