Gå til innhold

Fru Martinsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi gifter oss, er det jo en del av oss som kommer til å skifte etternavn - hvilken fru blir du?? Jeg blir fru Martinsen - noen flere?? :wink:

Klem

Ninach og "lille-Martinsen"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir Fru Andersen! :ler: Det høres jo forferdelig ut! Men jeg skal ha mitt etternavn som mellomnavn da.

Skrevet

jeg blir utgård + mitt etternavn som mellomnavn..

Er vel utgått jeg da :hoho:

Skrevet

Jeg har beholdt mitt eget navn, og er nå Fru "mitt eget navn" istedenfor frøken.

Skrevet

Jeg tar navn i tillegg og blir en -sen frue jeg også.

Skrevet

beholder mitt eget navn..

og "fru" blir jeg ikke.. jeg blir gift, eg "blir" ikke noe annet enn meg selvf fortsatt..

og ingen bruker vel yttrykket fru nå for tiden, vel?

(nåde den som kaller meg "fru" i alle fall!! -akkurat som "frøken")

Skrevet

Min kjære byttet etternavn, for jeg nektet å hete Fru Marthinsen som gift. Så nå er vi de eneste som heter det vi heter til etternavn i Norge. Min kjære hadde uansett tenkt å bytte navn i mange år og jeg satte bare litt fart i sakene.

For å hedre min far har jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, men bruker det navnet i praksis aldri.

Skrevet

Skifter navn og blir sånn -sen frue jeg også :ler:

Skrevet

En kompis av meg tok hennes etternavn når de giftet seg, syns det var ganske tøft. Men han hadde et litt spesielt svensk etternavn med ä i da..., og fant ut at det var lettere å bytte til et mer norsk etternavn.

Faren hans ble imidlertid dritforbanna.

Skrevet

Jeg har et sånn halvsemi vanlig -sen etternavn men "gifter meg til" et sjeldent etternavn. DET er jo litt kult da :)

Skrevet

Jeg heter det samme som jeg alltid har gjort, men min mann har tatt mitt etternavn. :D Grunnen er at vi syntes det ble for langt med begge etternavnene, men først og fremst at vi nylig tok over gården der mitt navn stammer fra.

Hilsen Schilla som har 6 mnd bryllupsdag i dag :hjerter:

Skrevet

Jeg tar hans etternavn og mitt eget som mellomnavn. Problemet er at jeg har to etternavn fra før. Pappa sitt som etternavn, og mamma sitt som mellonavn. Jeg hadde derfor tenkt til å fjerne mammas navn, og beholde pappas som mellomnavn. Men nå i jula diskuterte slektningene mine det, og flere av de ville heller beholdt mammas etternavn istedenfor pappas. Grunnen til det, er at jeg kommer til å få to lange etternavn, og vil derfor i praksis bare komme til å bruke mitt nye etternavn. Hvis jeg tar mammas etternavn, får jeg ett kort og ett langt etternavn. Det vil da være mer naturlig å bruke begge etternavnene til daglig. Hva ville dere gjort?!

Jeg er i villrede, og kjæresten min sier bare at jeg skal gjøre det som føles mest naturlig...

Skrevet
Jeg er i villrede' date=' og kjæresten min sier bare at jeg skal gjøre det som føles mest naturlig...[/quote']

det synes jeg også...

ha de etternavn du føler mest tilknytting til...

selv har jeg kun ett etternavn.. og det er det jeg har desidert mest tilknyting til (har jo hatt det hele livet.. og liker det ) så det er det jeg kommer til å ha..

skulle jeg hatt ett i tillegg tror jeg ville "adoptert" farmors "pikenavn" (hater det ordet) ... (det er lov...)

Skrevet

Jeg beholder mitt etternavn som mellomnavn, og får et ganske vanlig engelsk etternavn (ikke så vanlig som Jones eller Smith, litt kulere :kul: )

Clue: James Bond

Skrevet

Jeg blir å ta hans navn for det har barnet vårt også, da blir alle hetene det samme. Familien

Skrevet

Mannen min tok mitt etternamn - elles ville eg no heitt noko som liknar Anne Nilsen - litt kjedeleg ja! Han var forsåvidt òg vært positiv til å skifte namn - det me har no, har rundt 50 berarar, og alle kjem frå mi heimbygd, så det er litt meir spesielt enn det han hadde før.

Skrevet

synes det er trist at det virker som om de som har menn som har/skal bytte navn må forsvare dette (eller føler at de må det) med at navnet er skjeldent osv..

personlig foretrekker jeg å beholde eget navn og at min kjære også gjør dette.. men om vi nå skulle hatt samme navn, mener jeg at det er nøyaktig likeverdig og like "naturlig" at han skulle bytte som at jeg skulle det..

så vær så snill å ikke "forsvar" deres valg med "argumenter".. det bør være helt ok å bare si at det var deres valg.. ingen begrunnelse nødvendig..

Skrevet

blåveis - Det var då svært! Viss det hadde vore han som hadde eit sjeldant/fint etternamn, og eg eit kjedeleg, hadde eg teke hans namn, og eg ville forklart det på nett same måte! Eg ser på dette som to akkurat like naturlege val, og viss du ser på mi forklaring som eit forsvar, er det vel du som ikkje ser det slik, heller enn meg...

Skjønar ikkje heilt poenget.

Skrevet

ok.. kanskje ikke helt "forsvar"

men de som tar mannens navn bare sier at "jeg skal.."

mens de som har menn som bytter sier "vi skal.. fordi..."

den "fordi"èn er nesten alltid med der... og nesten aldri med på de andre..

så jeg får en følelse av at dette valge liksom må "forsvares"..

men om andre ikke ser det slik, så er jo det kjempeflott.. :)

Skrevet

Jeg har fått et tips her om at jeg bør beholde det navnet jeg har mest tilknytning til. Men problemet er at jeg har like stor tilknytning til begge etternavnene mine. Derfor er det vanskelig å velge.Men jeg vil ta hans etternavn, og tre etternavn blir for mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...