Gå til innhold

Far "nekter" å gi fra seg samvær..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50 fordeling. I gjennomsnitt i far sin uke, har han barnevakt utenfor hjemmet, ca 2-3 dager pr uke. Han lar ikke barnet være i huset med stemor, da sender han heller han vekk til besteforeldre eller venner av gutten.

Jeg spør om jeg kan ha han i steden, men får nei. Spør om vi kan bytte, slik at han har han fra onsdag til mandag isteden, slik at han heller kan tilbringe alle dager "hjemme" hos far, men fortsatt nei....

Hva kan jeg gjøre? Vil gjerne tibringe mer tid med barnet, evetuelt bytte når vi jobber "galt", men far nekter å gi fra seg 50/50..

Skjønner ikke hvorfor han ikke kan være her, der jeg finner på ting med ham, og føger han godt opp! Bedre at han får en dag ute i friluft, i steden for dager foran pc fordi ingen egentlig har "tid" til å ha han..

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest
Skrevet

Kan hende far er redd for at du kommer til å kreve å foreldereansvaret og han blir degradert til samværsforeldre.. At man har barnevakt er ikke unaturlig.. men, selfølgelig om du tenkre å bytte dag mot dag de dagene han har barnevakt, eller ikke har noen ambisjoner om å oppgradere ditt samvær til 60/40 så forstår jeg ikke .

Skrevet

Det er jo merkelig, om ikke annet ligger bak, at han er så steil. At gutten er med besteforeldre er jo bare positivt da. Uansett, om det er vanskelig å ha en dialog på dette, så kan dere jo få en time hos familievernkontoret og snakke ut om det med en tredjepart?

Gjest Lykkeliky
Skrevet

En slik sak har alltid to sider...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje far frykter at du kommer til å kreve økt bidrag?

Vi hadde det nesten likedan, i fars uker var barnet mere hos besteforeldre og naboer enn hos far pga far sin jobb.... Jeg spurte om ikke heller barnet da kunne være hjemme hos meg, men far nektet plent.

Etter noen runder med dette sa jeg til far at jeg ga blanke i bidraget, kom ikke til å kreve han noe. Hadde ikke bidrag fra børjan av heller, siden vi tjener ca det samme. Da plutselig ble det greit for far å ha "langhelg", dvs fra onsdag-mandag annenhver uke...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

da sender han heller han vekk til besteforeldre eller venner av gutten.

Hva er galt i det egentlig? Det er jo bare positivt at gutten får tilbringe tid med besteforeldrene. Og barn pleier jo å synes det er kjekt å få besøke venner.

Hva er egentlig problemet her?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok selv syns det var kjipt å måtte unngå å se barnet mitt når faren "satt det bort" i 40-60% av arbeidsuken og jeg selv kunne vært sammen med det. Nå er det jo plett umulig å vite noe som helst om TSs situasjon, annet enn det hun skriver, men det er nå min mening når man ser kun på det som står.

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

Mange familier hjelper hverandre med barnepass.. å kreve at BARE far har barnet i fars uker er litt drøyt.. Kan hende at far ser på sin mor, far og søsken som like nær familie som has egne barn,, og da er det jo ikke slik at barnet forsømmes.. Dere har barnet 50 % og disponerer hver deres tid på hver deres måte med barnet...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt i det egentlig? Det er jo bare positivt at gutten får tilbringe tid med besteforeldrene. Og barn pleier jo å synes det er kjekt å få besøke venner.

Gutten er som regel hos bestemor tre ettermiddager i uken, pluss at han sover der hver helg far har han. Barnet er ikke i aktivitet og sitter foran PC. her hjemme ville han blitt tatt med på turer/slalom osv.

Bidraget skal jeg ikke kreve av han uansett, så han er ikke redd for det. Vi deler alle utgifter ang barnet pr i dag.

Jeg jobber ukruant til tider, så sagt vi kan bytte "jevnt", men det vil han heller ikke. Barnet har også tidliger blitt stresset over at det må "velge" så mye hvor det skal være. Hos bestemor eller hos pappa feks.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting galt i at ungen er hos besteforeldrene, selvfølgelig. Mest sannsynlig et stort pluss for ungen å ha et nært forhold til dem.

MEN, jeg synes likevel at dersom den ene forelderen trenger barnevakt, så bør man først spørre den andre forelderen. Det burde værte "førstevalget". Kan ikke denne, spør man andre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gutten er som regel hos bestemor tre ettermiddager i uken, pluss at han sover der hver helg far har han. Barnet er ikke i aktivitet og sitter foran PC. her hjemme ville han blitt tatt med på turer/slalom osv.

Bidraget skal jeg ikke kreve av han uansett, så han er ikke redd for det. Vi deler alle utgifter ang barnet pr i dag.

Jeg jobber ukruant til tider, så sagt vi kan bytte "jevnt", men det vil han heller ikke. Barnet har også tidliger blitt stresset over at det må "velge" så mye hvor det skal være. Hos bestemor eller hos pappa feks.

Beklager skrivefeil ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting galt i at ungen er hos besteforeldrene, selvfølgelig. Mest sannsynlig et stort pluss for ungen å ha et nært forhold til dem.

MEN, jeg synes likevel at dersom den ene forelderen trenger barnevakt, så bør man først spørre den andre forelderen. Det burde værte "førstevalget". Kan ikke denne, spør man andre.

Relativt ofte har far fri hele helgen han har han, fordi han sover over andre steder. Da har far venner på besøk osv. Skjønner ikke hvorfor han ikke kunne vært med meg, som ville gjort ting med han, og hatt han ute i frisk luft!

• Liker 2
Gjest gjest
Skrevet

Om situasjonen er slik, så er jeg enig med deg,,, Hva med å kreve meklig på FVK, og bli enige om at den andre foreldren skal alltid være førstevalget ved fravær... ?

:klemmer: håper det ordner seg :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om situasjonen er slik, så er jeg enig med deg,,, Hva med å kreve meklig på FVK, og bli enige om at den andre foreldren skal alltid være førstevalget ved fravær... ?

:klemmer: håper det ordner seg :)

Har vært der, og det ble bedre i en periode, men så skjærte det seg igjen. Barnet får stadige "valg" om hvor han vil være den dagen, og som gutten sier selv, er det vanskelig å velge, tilfelle noen blir skuffet.

Sagt dette til far også. Bestemor er ikke gammel, men hun har vel ikke overskudd til å sørge for at han gjør noe annet enn å spille eller ser på TV. Han er et enkelt barn, så har han disse to tilgjengelig, hører man ikke fra han. Pappa kan sitte hjemme med samboer og halvbroren, men alikevel prioritere at vår sønn skal være vekk!! Synes det er så utrolig urettfedrig år jeg ønsker å ha han mer!

Gjest Starlit
Skrevet

Jeg hadde tenkt at mannen rett og slett *skøv* ungen ifra seg, når det støtt og stadig overnattet hos hans slektninger :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt at mannen rett og slett *skøv* ungen ifra seg, når det støtt og stadig overnattet hos hans slektninger :gjeiper:

Ja, det er det jeg også mener han gjør. Men hvorfor gir han meg ikke mer samvær da?? Han har jo nesten bedre kontakt med bestemor enn sin egen far. Stemor og sønnen min har ikke noe god kontakt, selvom de har vært sammen i 5 år ca, og hun er mor til lillebroren. Han er alltid vekk fra hjemmet om far er vekk. Og staig utenom også.

Jeg kommer ikke til å kreve penger fra han. Har god nok råd jeg, men tiden med min sønn ser jeg på som dyrebar, og mer verdt en penger!

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha fler innspill på hvordan dette kan løses. Hadde jeg gått til rettsak, hadde jeg vunnet, da et er et mer stabilt hjem hos oss.. Men vil jo ikke det pga barnet, men vil heller ikke at han skal bli slengt hit og dit, og hele tiden velge hvor han skal være...

Gjest Gjest
Skrevet

Må nesten le. Alle damer her prøver få far til å stille opp mer. Nå kommer sannheten fram, mor vil ha mer kontroll over barnet.

Gir fra evt.delt bosted og 50/50 taper han i forhold til barnet. Se det positve i at han tar barn med til besteforeldre. Det har barn bare godt av om de trives. Ser på dette bedre enn at barnet er hos stemor.

Nå må du våkne TS. og se at det er far som bestemmer når barnet er hos han. Mener du har lite å stille opp med i en rettstvist bare pga.det du forteller i ditt første innlegg.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Må nesten le. Alle damer her prøver få far til å stille opp mer. Nå kommer sannheten fram, mor vil ha mer kontroll over barnet.

Gir fra evt.delt bosted og 50/50 taper han i forhold til barnet. Se det positve i at han tar barn med til besteforeldre. Det har barn bare godt av om de trives. Ser på dette bedre enn at barnet er hos stemor.

Nå må du våkne TS. og se at det er far som bestemmer når barnet er hos han. Mener du har lite å stille opp med i en rettstvist bare pga.det du forteller i ditt første innlegg.

Kan tilføye at så lenge barnet har det bra hos besteforeldre er det ikke omsorgssvikt.

Skal du vinne fram i retten må det være noe slikt som ligger til grunn og ikke hva noen synes og mener hva som er best.

Slik regelverket er i dag er det ikke rart far holder på sitt. Du får alle rettighter ang.bestemme over barnet om det har bosted hos deg.

Dette er første endringstrinn i en lettere løsning rundt samværsandel om det ikke var som i dag.

Skrevet

Jeg ville nok selv syns det var kjipt å måtte unngå å se barnet mitt når faren "satt det bort" i 40-60% av arbeidsuken og jeg selv kunne vært sammen med det. Nå er det jo plett umulig å vite noe som helst om TSs situasjon, annet enn det hun skriver, men det er nå min mening når man ser kun på det som står.

Så det ville vært kjipt for deg om for eksempel farfar og farmor så barnet om du selv kunne vært sammen med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...