Grooo Skrevet 11. januar 2004 #1 Skrevet 11. januar 2004 Var på reiselivsmessa i dag, og tankene svirrer i hodet... Hvem har vært på Island? Er det ok med en helgetur dit, altså to overnattinger? Eller blir det for lite? Hvordan er prisnivået??? Mener å ha hørt at det er veldig dyrt der, stemmer det?
Gjest Jamila Skrevet 11. januar 2004 #2 Skrevet 11. januar 2004 Island er et fantastisk sted, anbefaler det på det varmeste! Vi var der i sommer, på en langhelg. Kom torsdag kveld (seeent) med retur søndag kveld. Fikk opplevd mye på de dagene. Island er kjempedyrt. Eller, som noen sa da vi kom dit, man reiser ikke til Island og tror man kan leve på backpacker-budsjett. For reisen og oppholdet tror jeg pakketurene med reise og opphold i 2 netter er det beste tilbudet. Vi bodde på et hotell som lå 20 min gange fra sentrum, og jeg mener å huske at det kostet 1500/natt. Dette var et helt vanlig 3* hotell. Mat & drikke, særlig alkohol er også norske priser pluss litt på Island. Vi var der som sagt i juni, da var det 14-15 varmegrader og mye vind. Klimaet er ganske forskjellig fra vårt, så det blir aldri helt varmt eller helt kaldt. Naturen er helt utrolig! Vi leide bil og kjørte rundt, og det er som å bevege seg i grønt månelandskap. Bare det var verdt turen alene! Vi tro også til Gullfoss og Geysir. Begge to helt unike naturopplevelser, det å være på Geysir når den spruter er noe av det mest fantastiske jeg har opplevd. Det som lønner seg er å gå på turistkontoret i sentrum av Reykavik og kjøpe et Reykavik-pass. Du kan kjøpe pass for 1-2-3 eller 7 dager. Dette koster ca 100/NOK/døgn og gir deg fri inngang på offentlige bad (en opplevelse! varme kilder, midt i byen, utendørs. finnes vel en 6-7 forskjellige steder) de fleste gallerier og gratis busstransport. På veien tilbake til flyplassen stoppet vi ved den Blå¨Lagunen. Det finnes sikkert nettsteder om dette. Utendørs bad i varme kilder med legende effekt, blå farge og det er lagt opp som et rålekkert spa. Vi plaska rundt der i flere timer og var helt avslappet og rene til vi skulle tilbake til flyet! ¨ Håper du får tatt turen til Island og Reykavik, det er et minne for livet!
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 Lurer litt på å bestille tur til Island... Noen som har flere tips? Når er det best å reise, hvor lenge bør man være der? På forhånd takk
reiseglad Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Var på Island i september, og som Jamila sier, så er det et fantastisk land! Forstår at alle årstider har sin sjarm. Om vinteren er det flott å bade i den blå lagune, kaldt ute og dampende lagune, så tett at du nesten ikke ser noe. Høst og vår er roligere, uten så mange turister. Mai til september er høysesong, og turisttrafikken øker stadig. Og prisnivået er omtrent som i Norge, eller litt høyere. Det er dyrt å bo på hotell i Reykjavik. Skal du kjøre rundt i landet, bør du gjøre det på sommeren, da er klimaet best. Men det er sjelden mye snø om vinteren i Reykjavik. I september hadde vi forøvrig utrolig flaks med været. Kunne sitte utendørs på uterestaurant i bare T-skjorta og nyte en halvliter, det var ikke vanlig!
Røverdattera Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 Island har milde vintre og kjølige somre. Iom at man uansett ikke reiser pga klimaet vil jeg anbefale høsten. Den "obligatoriske" rundtturen Geysir- Gullfoss - Thingvellir er fin på denne tiden, særlig med alle høstfargene i området rundt sistnevnte stopp. Bor man i Reykjavik-området er den Blå Laguen et selvsagt stopp. At været er kjølig gjør det bare ekstra eksotisk! Forøvrig har Reykjavik mye å by på- bra shopping, mange trivelige kafèer og restauranter- og et uforglemmelig uteliv. Shoppingen er best i Laugavegur eller smågatene rundt, i tillegg fins et par bra kjøpesenter. Det er lett å komme seg rundt med offentlig transport (buss). Ta også en tur til byens "varmtvannstanker" Perlan for å se på utsikten og spise en is Den islandske kronekursen er dessuten lav for tida, altså mer for pengene til tross for relativt høyt prisnivå!
*Annie* Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 Jeg anbefaler Laugardalslaug eller et av de andre svømmeanleggene de har i Reykjavik. Da vi var der i oktober 2002 (oktober er forøvrig en fantastisk tid å reise dit!) betalte vi kun 100 islandske kroner i inngangsbillett! (ca 9 norske kr!). Veldig koselig å sitte i de varme kulpene og en flott måte å komme i kontakt med islendingene på! Vi var her hver ettermiddag under vårt opphold!
Linsi Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 Jeg anbefaler virkelig å reise til Island. Vi reiser dit med Smyril Line i sommer, hvor vi deretter kjørte rundt øya i to uker. Båten kommer i land på østsiden av øya i Seydisfjordur. Vi starter med å kjøre nordover mot Dettifoss. Deretter Myvatn området. Et av de stedene på Island jeg ville prioritert å reise til. Her vil du hvertfall oppleve lukten av svovel;) Her finnes også nordlandets versjon av den blå lagune (husker ikke helt hva det heter her). Det er et ganske nytt sted, og mye mindre folk enn på den blå lagune. Nordlandet er også et eldorado hvis du liker Islandshester og drømmer en tur på Islandshest. Du kjører stadig forbi ridesentre. Har du tid er det en fin tur rundt Snæfellnes. Flott natur:) Reykjavik er flott. Her er det mulighet for hvalsafari. Vi var på Hvalsafari her, men det er også mulighet for dette i Husavik nord i landet. Selve Reykjavik er ikke kjempestort, men det er to shoppingsentre (ja det deilig med litt shopping etter mange dager i ødemarka...). Det er også endel butikker i gågata. Men alt er selvsagt kjempedyrt da. I området rundt Reykjavik er det å besøke den blå lagune obligatorisk. Gullfoss og Geysir også selvsagt! På sørsiden av øya var vi på en lang gåtur i Skogar. Du kommer først til Skogafoss, og her er det mulighet for en lang tur videre innover herfra. Anbefaler også Skaftafell. Her kan man få guidede turer på isbre, og også Islands høyeste fjell. Sånn ellers, været på Island er uberegnelig. Var veldig vått og veldig kaldt, og vi tilbragte to uker i telt der... Anbefaler også å handle mat der du kommer over det.. Er ikke akkurat en bensinstasjon rundt hvert hjørne. Det ble også endel slitasje på bilen. Veiene er ikke som i Norge, så for vårt vedkommende ble det fire nye sommerdekk da vi kom hjem igjen. Vi kjørte ikke 4WD, derfor var ikke i Høylandet. Men planlegger en tur kun i Høylandet med 4WD snarest mulig.. Så reis til Island:) Men beregn å bruk endel dager der, så du opplever mer en turiststedene Gullfoss og Geysir for det finnes så utrolig mange andre steder du også må se på Island!
Gulltopp Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Var på reiselivsmessa i dag, og tankene svirrer i hodet... Hvem har vært på Island? Er det ok med en helgetur dit, altså to overnattinger? Eller blir det for lite? Hvordan er prisnivået??? Mener å ha hørt at det er veldig dyrt der, stemmer det? ← Hei Grooo, Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta turen til Island, det er et fantastisk lang å reise i og er veldig eksotisk til tross for at det ikke er så langt hjemmefra. En helgetur er ok, men skal du først spandere på deg en tur til Island, ville jeg hvertfall lagt inn 3-4 overnattinger minst. Det er så mye å se og oppleve, og det er godt å ha litt tid. Skal du reise til Reykajvik å ha det som base, så bør du få med deg den såkalte "Golden Circle" som består av Gullfoss, Geysir og Thingvellir. Som mange har nevnt, så anbefales en tur i den Blå Lagune samt Reykjaviks svømmehaller (utendørs med deilig varmt boblende vann). Man kan komme seg rundt med buss i Reykjavik, men jeg vil anbefale å ta leiebil hele perioden eller deler av oppholdet. Da er man mye mer fri og man kan stoppe der man vil og komme seg ut av byen og ut til spennende steder. Har du tid og anledning til å være lengre enn en helg, så vil jeg anbefale det på det sterkeste. Island har så utrolig mye å by på, og det å kjøre rundt hele øya er en ferie opplevelse av de sjeldne. Dersom du skal reise i høysesongen er det en fordel å bestille overnatting på forhånd. Her kan man f.eks overnatte på små gårder ute i ødemarken, ri på islandshest og virkelig bli kjent med Islendingen. Prisnivået er noe høyere enn i Norge, jeg vet ikke så mye om hotellpriser hverken i Norge eller på Island, men jeg vet at det er dyrt på Island. Skal man spise og drikke ute, så ligger prisene noe over de norske. Når det gjelder tid på året å reise til Island, så vil jeg si at hver årstid har sin sjarm. Det kan være strålende deilig vårvær, det kan være deilig sommervær, høsten og vinteren kan også være meget fin. Men Island er kontrastenes land og været endrer seg fort, i Reykjavik kan man ha 4 årstider på en dag samtidig som det veldig ofte er surt og kaldt der.
Fakse Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Må bare slutte meg til de andre her. Reis i vei, det er et fantastisk land! Om man melder seg på mailingliste hos i Icelandair (www.icelandair.com) så får du tips om spesielt billige billetter. Jeg reiste tidlig i mars, og det var flott. Heldig med været, men det hadde nok ikke ødelagt selv om det var dårlig vær.
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 (endret) Det er jo bra at Grooo får anbefalinger om å dra til Island nå da, tre år etter hun lagde tråden. Endret 5. januar 2007 av ayrabeth
Gulltopp Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Hehe Jeg har ikke lest tråden godt nok ser jeg, men til jente 26 vil jeg si det samme som jeg sa i mitt innlegg over her. REIS TIL ISLAND, du vil ikke angre
Fakse Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Det er jo bra at Grooo får anbefalinger om å dra til Island nå da, tre år etter hun lagde tråden. ← Jaja, tråden kan jo være til nytte for andre i det minste
meta2 Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 Det er jo bra at Grooo får anbefalinger om å dra til Island nå da, tre år etter hun lagde tråden. ← Jente 26 spurde og etter råd. Og det innlegget er fra 3 januar 2007. Kan på det sterkeste anbefale Island. Her har barna lyst til å reise.
Thomasine Skrevet 6. januar 2007 #14 Skrevet 6. januar 2007 Ja, så at Groo hadde skrevet det første innlegget i 2004, men flere som lurte fra i år også... Vi var der i slutten av september i fjor... Da var det KALDT!!! Glad vi hadde med oss tykke skjerf og ullvotter...brrr... Ellers er det bare å henge seg på tipsene fra alle andre...tror ikke noe viktig er glemt... Jeg reiser heller hit igjen enn til andre storbyer...
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2007 #15 Skrevet 8. januar 2007 Jente 26 spurde og etter råd. Og det innlegget er fra 3 januar 2007. ← Ja, søkte fort og fant et svar. Men ville gjerne vite litt mer da Takk for svar dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå