Tolly Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #21 Skrevet 4. mars 2012 Nå har jeg lest og lest om tøybleier, ullbukser og lanolosering. Og jeg klarer bare ikke å få en struktur på det der. Det sku vært tøybleiehjelpere man kunne fått på hjemmebesøk av på lik linje med ammehjelpere😉
Sulosi Skrevet 4. mars 2012 #22 Skrevet 4. mars 2012 Nå har jeg lest og lest om tøybleier, ullbukser og lanolosering. Og jeg klarer bare ikke å få en struktur på det der. Det sku vært tøybleiehjelpere man kunne fått på hjemmebesøk av på lik linje med ammehjelpere Det egentlig ikke så komplisert som det kan høres ut som. Tøybleie: anbefaler å kjøpe både brettebleier og formsydde. Brettebleiene passer hele bleieperioden og de er billige i innkjøp. Det finnes mange ulike måter å brette de på, du velger metode etter størrelsen på barnet og etter hva du synes er enklest. De tørker fort etter vask og det kan være lurt å brette de ferdig og legge de i en bunke klar til bruk. Formsydde er dyrere i innkjøp men enklere i bruk pga du slipper å brette. De tørker senere og du må kjøpe nye etterhvert som barnet vokser. Rispapir: Brukes for å enkelt kunne fjerne avføring fra bleia. Mine barn fikk utslett av rispapir så jeg skylte bleiene når det var avføring i stede. Ullbukser: holder fukt inne i bleia. For meg var de alfa og omega, spesielt på natta. Du får kjøpt ferdige ullbukser eks på nøstebarn. Hvis du strikker selv eller kan få noen til å gjøre det for det er det absolutt det billigste. Mønster og lanolingarn fås på nøstebarn. Det er også noen som selger strikkede bukser på epla men se til at de bruker lanolingarn. Hvis ikke må du legge de i lanolin selv. Av de hjemmestrikkede likte jeg best trekantbuksene, der kunne jeg justere beinåpningen ved å sette inn små nest som jeg tok bort ettersom barnet la på seg. Også her finnes flere størrelser. Vask: tøybleiene vaskes på kokvask. Ha en bøtte med lokk på badet til å legge de skitne i. Bæsj som ligger løst i bleia kan du "trille" ned i doen. Vask av ullbukser: ullbuksene henger du bare opp til lufting etter bruk. Flekker kan du ta med en klut. Etter noen uker vasker du buksene (etter behov) i en bøtte med ullvaskemiddel. Hvis du føler buksene holder litt dårlig på fukten kan du legge buksene i vann med flytende lanolin eller om du har en lanolinspray så sprayer du bare rett på ullbuksa. Håper du finner ut av det. Tøybleier er ikke hokus-pokus når man bare finner ut av det. Når man bare får tatt på den første tøybleien på barnet så ser man gangen i det mye bedre. 2
Meg88 Skrevet 4. mars 2012 #23 Skrevet 4. mars 2012 Vi valgte libero nettopp grunnet denne lukten i pampersbleiene. libero er mye stivere, men det får bare være. Vi orket ikke den fryktelige tisseosen...
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #24 Skrevet 4. mars 2012 Nå har jeg lest og lest om tøybleier, ullbukser og lanolosering. Og jeg klarer bare ikke å få en struktur på det der. Det sku vært tøybleiehjelpere man kunne fått på hjemmebesøk av på lik linje med ammehjelpere😉 Jeg anbefaler deg virkelig å bli med på tøybleieforumet. Og om du føler at formsydde og ull blir for mye til fulltidsbruk, så kan jeg nevne at vi brukte lommebleier på dag, og formsydd på natt. Lommebleier har jo integrert sperrelag, så da kan man ha noe annet enn ullbukser over. Når vi brukte formsydd og ull på natt, så tok vi en lanolisert ullbukse (jeg strikker selv, men har også kjøpt ferdige ullbukser)over. Om morgenen gikk bleia i våtposen vår og ullbuksen ble hengt opp til lufting. Vi hadde ofte to ullbukser som vi byttet på å ha om natta, så fikk ulla ekstra lang lufting. Bleiene vasket vi på 60 grader med 1/3-1/2 mengde flytende vaskemiddel i. Ingen tøymykner. Vi skylte bleiene i maskin med kaldt vann først, så vasket vi, og såhang vi de til tørk. Ofte tromlet vi de litt først Da holder de seg litt mykere. Avhengig av hvor du bor, så er det ofte mammaer fra tett inntil sitt tøybleieforum som møtes hos et av medlemmene med og uten unger, for å prøve bæretøy, prøve bleier, og diskutere og skravle seg i mellom. Er veldig koselig på de treffene, og man får både sett og tatt på mange ulike bleietyper. så egentlig er ikke tøybleier så komplisert som man skal tro. Det blir litt som med engangsbleiene, ikke alt passer til alle. Min erfaring er dog at det meste av det jeg har prøvd har passet godt til min gutt, men så får man gjerne sine favoritter for det om. Det være seg pga. passform, oppsugingsevne,design... 1
Knøtteliten Skrevet 4. mars 2012 #25 Skrevet 4. mars 2012 Har ikke lagt merke til noe lukt jeg, og vi bruker coop-bleier. Selvfølgelig, hvis man stikker nesa helt borti, så kan man kjenne om det er noe i bleia eller ikke - men det er vel helt naturlig. Pampers hadde sterk lukt uansett synes jeg, med eller uten urin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå