Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk sånn babypakke fra Rimi, og der var det pampersbleier med. Da jeg åpna pakken reagerte jeg på litt på at de lukta. Jeg tenkte det var noe som skulle bli til godlukt når hun fikk den på seg. Men da den var blitt tissevåt rett og slett stinka bleien kjemikalier!

Var det bare disse i prøvepakken, eller har andre merka det samme? Libero lukter jo ikke slik..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pampers stinker kjemisk av den minste dråpe tiss, ja. Men de er mykere og bedre til smale babyer enn Libero. Minst lukt blir det av tøybleier.

• Liker 3
Skrevet

Ja, har kjøpt alt av brettebleier, men får ikke til å bruke de. I begynnelsen laget hun skitbleier 15-20 ganger om dagen. Da mista jeg motivasjonen. Hun er dessuten en supertisser..

Skrevet

Pampers lukter ikke godt nei, har aldri gjort det. Tøybleier hadde jeg til mine når de var små. Men, venta til de var 3 mnd før jeg brukte de pga de var så små av vekst at bleiene ikke ville sitte på :P

Da hadde de også bedre rytme mtp bæsjing og da var det ikke lenger Pes å skifte på de.

AnonymBruker
Skrevet

Pampers er en versting på lukt. Tøybleier lukter helt klart minst, og vi har utelukkende brukt det, og skal fortsette med det.

Om du trenger motivasjon, tips og råd, og kanskje vurderer noe annet enn brettiser (bambus er knall for stortissere! Jeg har hatt en slik en selv), så besøk gjerne tbforum.tettinntil.no

Skrevet

Min erfaring er at libero lukter, men ikke pampers. Så det er nok litt forskjell fra baby til baby!

Skrevet

Lukta var der også før jeg tok den på.

Skrevet

Pampers inneholder vel lotion, og derfor lukter de mer.

Skrevet

Vi har kuttet ut Pampers nettopp pga lukta. I begynnelsen måtte vi bruke dem, fordi vår premature gutt var så tynn, og da dugde ikke Libero. (Som Honesty sier, Libero passer ikke til smale babyer.)

Men nå når han har blitt større, bruker nå str 3, har vi gått over til kun å bruke Libero. Takler ikke den fæle pamperslukta, måtte jo skifte på ham ved den minste dråpe tiss!

Skrevet

Så i avisen ar det er reklamekrig mellom libero og pampers fordi pampers hevder at 8 av 10 foreldre foretrekker pampers. De kan ikke understøtte påstanden. Og jeg er ingen fan!

• Liker 1
Skrevet

De stinker de pampers-bleiene ja! Det er så synd, for de er mye mykere enn libero, og synes de sitter bedre... Ender som oftest opp med libero, for vi takler ikke den pampers-lukta.

Gjest Alabama
Skrevet

Trodde tøybleier lukta verst, jeg? Fordi kjemikaliene i plastbleiene skulle holde bedre på lukt (og fukt)? :klo:

Skrevet

Trodde tøybleier lukta verst, jeg? Fordi kjemikaliene i plastbleiene skulle holde bedre på lukt (og fukt)? :klo:

Nei, absolutt ikke. Tøybleier lukter ingenting så fremt de er riktig behandlet. :tommelsmil:

• Liker 2
Gjest Alabama
Skrevet

Ser for meg at ulltruser ikke kan bli helt luktfrie etter bruk, til tross for lanolinisering..

Skrevet (endret)

Akkurat dét kan jeg ikke si så mye om, for vi har nesten bare brukt lommebleier og alt-i-ett, og de var altså så godt som luktfri. Vi begynte ikke med tøybleier før rundt 3-4 måneders alder, for jenta var knøttliten, og jeg orket ikke tanken på brettebleier og masse, masse formsydde, og det blir nok det samme den her gangen, også.

Endret av Honesty
Skrevet

Her er erfaringen at ullbukser kan begynne å lukte litt urin etter 3-4 ukers bruk, men ikke noe før det... Med andre ord, de begynner å lukte når de er klare for vask. :)

• Liker 1
Gjest Alabama
Skrevet

Bleier lukter vel generelt vondt uansett.. :fnise:

Vurderer ulltruser og formsydde selv, men har vært litt skeptisk. Ser for meg seige lanoliniserte ulltruser med stram urinlukt.. :fnise:

Skrevet

Vurderer ulltruser og formsydde selv, men har vært litt skeptisk. Ser for meg seige lanoliniserte ulltruser med stram urinlukt.. :fnise:

Jeg synes, som de fleste tøybleiebrukerne i denne tråden gir uttrykk for, at engangs lukter mye verre enn tøy. Når vi har brukt engangs (på hytteturer der det ikke er innlagt vann/vaskemuligheter + på utenlandsturer), skifter vi bleier i ett sett fordi vi blir sprø av lukta. Pampers er verre enn Libero/svanemerkede "billigbleier", men jeg synes alle engangsbleiene vi har prøvd lukter kjemikalier med én gang det kommer litt tiss i bleia. Ren, "fersk" urin lukter ikke stramt, synes jeg, det er når den har vært der en stund (for lenge) eller har blitt blandet med bleiekjemikalier at det begynner å lukte... Men det er det sikkert delte meninger om.

Skrevet

Bruker Pampers active fit og synes ikke de lukter så ille, men her får bleiene luftet seg før bruk fordi jeg har "bleiedispenser" på badet. ;) Noen modeller stinker derimot mye mer enn activ fit.

Ellers er min erfaring at det er veldig varierende hvor mye bleier stinker uavhengig av om det er tøy eller papir. Urin og avføring kan lukte voldsomt i seg selv og da gjør det ingen forskjell hva man bruker. Uansett blir man faktisk vant til lukt fra egen baby og legger mye mer merke til fremmed babylukt.

AnonymBruker
Skrevet

:ler:

Vi brukte formsydde og ull om natta, og lanoliserte hver 4-6 uke. Lanolin + urin gir jo såpe og vanndamp, så etter en god lanolisering, så var ullbuksene luktfrie (og ikke seige). Vi brukte mye Ewe need it sin ullvask. Der kunne man velge hvilke duftoljer man ville ha i, og om man ville ha med eller uten lanolin. Vi brukte jo selvsagt den med lanolin til ullbuksene.

Så når vi hadde kuret, fikk vi ikke bare ren ullbukse med lanolin, men en som også duftet godt.

Jeg har også lanolisert med ren lanolin, og det man må passe på er å ikke bruke for mye lanolin, samt at man har varmt nok vann til at lanolinen løser seg opp i vannet. Vi løste dette med å ha så varmt vann som vi fikk av springen, og så løste vi opp lanolinen i baljen ved hjelp av dusjhodet. Så var det bare til å legge oppi ulla, vente til vannet var kaldt, før vi vridde opp og la til tørk.

Vi hadde også lanolinspray i skapet, sånn at vi kunne lanolisere litt ekstra i våtsonen ved behov. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...