catwar Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Sønnen min på snart 5 år har no tatt ei heilomvending i talemåte. Han har lenge hatt j-lyd istedenfor r-lyd, og vi har venta på at det skal gå seg til, og at han skal klare å uttale r'en sin. Enten skarre-r eller rulle-r. Men plutselig no har han begynt å sei L-lyd istedenfor...med tunga langt fram i munnen. Føle det var eitt steg tilbake.. Trudde ikkje det skulle bli "verre" no? Nokon erfaringar?
Nevian Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Jeg husker at jeg gikk i 1.klasse og ikke klarte å rulle på R. Nå vet ikke jeg hva som er vanlig for 5-åringer da, men dette høres ut som unødige bekymringer spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Det er vanskelig å uttale R for mange barn. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig.
Ina91 Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 (endret) Da jeg var liten så sa jeg og L istede for R. Men med god hjelp av foreldre og lærere så gikk det seg til. men kan fortsatt ikke rulle på r-ene. Hva med å eventuelt ta kontakt med en logoped? Endret 3. mars 2012 av Ina91 1
catwar Skrevet 3. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2012 Nei, koffø spør du om han er kinesisk? Samma for meg om han rulla eller skarra... Eg skarra, og faren rulla.. Såå.. men syns det var litt merkelig at det kom ei forandring i den retningen no, når det e like før han egentli skal kunne sei "R".
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Nei, koffø spør du om han er kinesisk? Fordi kinesere har en medfødt talefeil så de ikke klarer å si R, bare L.
Cata Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Nokon erfaringar? Noen av oss læjej det aldji skikkelig... Jeg er passert 40 og sliter fremdeles med å få til en anstendig "R" lyd. Systemet bare vil ikke. Tydeligvis var ikke feilen så fremtredende at det var aktuelt med logoped og det plager meg ikke i hverdagen, men antar en j-lyd er litt mindre merkbar som erstatning for R enn det en l-lyd er. Kanskje er din skarre-R lettere for ham å få til enn farens rulle-R? Har dere prøvd å få ham til å skarre? 1
Tiarra Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Det er veldig vanlig at barn uttaler "r" som "l", men de fleste vokser det av seg. Jeg kjenner veldig mange i min barndomstid som hadde det sånn og som nå snakker vanlig. Hvis han fortsatt har det når han begynner på skolen, ville jeg prøvd språkterapi. Det har eksen min gjort med dattera, og navnet mitt som har "r" i seg riktig
Labello Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hadde samme problemet når jeg var lita, og dette ble tatt tak i på barneskolen . Så du behøver ikke å gjøre noen grep med det første
Gjest Vettel Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Fordi kinesere har en medfødt talefeil så de ikke klarer å si R, bare L. Off topic, men nei. Selv om de ikke har R-lyden i sitt språk, så kan de lære det. Adopterte barn kan si alle lyder vi har, for de er vokst opp me det norske lydbildet. Forøvrig utvikler barn talen svært ulikt. Litt om generell taleutvikling: http://www.statped.no/Tema/Sprak/Leppe-kjeve-ganespalte/Tjenested-og-tilbud/Logoped/ (LKG er Leppe, Kjeve, Gane-spalte) Språklydutvikling: Vokaler 0,9 – 1,6 år: Babling, de første ordene 1,6 – 2,0 år: m, n, p, b, t, d 2,0 – 2,6 år: k, g, (ng, h) 2,6 – 3,0 år f, s, j, h, ng, (l) 3,0 – 3,6 år: l 3,6 – 4,0 år: ® 4,0 -> r, skj, kj http://skien.kommune.no/Documents/SPT%20-%20Spesialpedagogisk%20tjeneste/Brosjyre%20logopedgruppa%202011.pdf Som du ser så er R en av de seneste lydene. Snakk med helsestasjonen eller barnehage om h*n går i det. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Det blir ofte ikke gjort noe med r-lyden før barnet er ferdig med tannfellingen. Når barnet ditt nå sier -l i stedet for -j synes jeg er framgang. Med tanke på hvor i munnen tungen er plassert ved riktig -r-uttale er han nærmere med -l-lyd enn med -j-lyd. 4
lille katt Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Det blir ofte ikke gjort noe med r-lyden før barnet er ferdig med tannfellingen. Når barnet ditt nå sier -l i stedet for -j synes jeg er framgang. Med tanke på hvor i munnen tungen er plassert ved riktig -r-uttale er han nærmere med -l-lyd enn med -j-lyd. Enig. L er nærmere R enn J .
Store My Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 (endret) Fordi kinesere har en medfødt talefeil så de ikke klarer å si R, bare L. Det der er jo bare tull. Voksne kinesere som har snakket kinesisk hele livet lærer kanskje aldri å si R, men kinesiske barn som er født og oppvokst i Norge har ikke større problemer med å si R enn andre norske barn. Broren min sa L i stedet for R til han var ca 5-6. Mamma tok han med til logoped, men han likte ikke logopeden så han sa ikke et ord til henne og kom heller ikke tilbake. Men han lærte seg å si R av seg selv, likevel. Endret 3. mars 2012 av Store My 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 jeg sa t isteden for s, og det viste seg at jeg hadde en fortykkelse på tromhinnen, som gjorde at jeg oppfattet feil:) men r er det veldig mange barn som ikke klarer å si ordentlig før de er noen år:)
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Som det blir sagt over her så er L nærmere R enn J er. Så han har tatt ett skritt fremover, ikke bakover. Det kommer nok etterhvert, men det kan ta tid. Ikke mas eller rett på han om han ikke liker det. Det kan føre til at han slutter å si ord han vet han ikke klarer perfekt. Jeg har en 5 åring som ikke sier hverken L eller R. Hverken barnehagen eller helsesøster reagerer, de sier det kommer etterhvert. Men det bør være på plass før skolestart mener nå jeg. 1
Gjest halebein Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Vår sønn sliter med dette og kan heller ikke si L (sier 'j' i stedet- soj=sol)Vi snakket med barnehagen, som kontaktet logopeden i kommunen. Hun kom på observasjon i barnehagen, og testet han (kort med bilder han skulle si hva var) - vi fikk en rapport hjem, og barnehagen fikk øvelser de skulle trene med han en gang i uka. Vi trengte ikke å gjøre disse øvelsene hjemme, da ble det for mye. Han skal øve å lære L-lyden skikkelig først, og er allerede blitt mye bedre:) Da skal r-lyden være lettere å lære inn. Synes dette er kjempegreit, og logopeden mener han skal klare å si begge lydene riktig før han begynner på skolen. pluss at han synes det er kjempegøy med denne treningen! Er visst artige øvelser, speil og kort og spill, så da er det jo helt supert! Dersom barnet ditt går i barnahage, så be de ordne søknad til PPT, eller skriv den selv. Det er formelt foreldrene som melder barnet opp til PPT, men mange barnehager og skoler skriver oppmeldingen, så signerer bare dere foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 Fordi kinesere har en medfødt talefeil så de ikke klarer å si R, bare L. Talefeil, du liksom. Så fordi r finnes i det norske språket og ikke i det kinesiske, så har alle kinesere en medfødt "talefeil"? Har du en talefeil, når du ikke greier å uttale alle lyder i andre språk? 1
Pinkee Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Går han i barnehage, så kan du søke hjelp der. Bare ikke gå alt for lenge med "vente og se", det er aldeles ikke noe gøy å være voksen å ikke kunne uttale ord, og spes navn med R i, så hjelp han å få den på plass!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå