Gå til innhold

Gått ned noen kilo, ringen er blitt for stor..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gått ned endel kilo, og ringen er blitt litt stor. Kan gullsmeder legge noe inni ringen feks, slik at den blir litt mindre nå? Jeg vil ha muligheten til å fjerne det igjen, for fingrene blir jo ikke akkurat tynnere med åra ;)

Gjest happy_me
Skrevet

Har aldri hørt om at gullsmeden legger noe inni nei...

Så jeg vil tro at du må få gjort den mindre nå..og viss fingrene dine blir tykkere igjen (noe jeg ikke helt skjønner??), så må du få utvidet den igjen..

Gjest Mahareth
Skrevet

Nå vet jeg ikke om det gjelder alle ringer, men de ringene vi har kan utvides og stammes inn hos gullsmeden så ofte som det måtte trengs :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan strammer an dem inn da? Vil det synes?

Jeg er forholdsvis ung nå, og regner ikke med at jeg er såpass slank om 20-30 år.

Må de kuttes?

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg tror de varmes og strekkes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de varmes og strekkes.

Og krympe dem på samme måte da eller? Det er en bred ring i hvitt gull, uten noe på. Nå har jeg en annen ring over slik at den ikke skal gli av ;)

Skrevet

Det kommer helt an på hvor mye du vil ta den ut. En størrelse eller to, og det er bare å strekke den. Om det er stein i vil den ikke kunne strekkes.

Det vi da gjør er å sage den opp i loddeskjøten, legge inn en bit, lodde igjen.

For å gjøre den mindre, sager vi ut en bit.

Det skal ikke synes når du får den tilbake nei, den skal se nøyaktig lik ut, bare i rett størrelse. Hvis du kan se hvor det er gjort noe, er det elendig arbeid.

Den skal se like perfekt ut etterpå. :)

Skrevet (endret)

Dette husker jeg faktisk at jeg leste om på nettet i forbindelse med bryllupet i England i fjor. Kate hadde slanket seg så mye at ringen var blitt for liten, så da hadde hun fått lagt inn to små kuler inni ringen slik at den skulle bli litt mindre. Så det er jo tydeligvis mulighet for å gjøre en ring mindre uten å måtte kutte den inn.

Artikkel om Kate sin ring

Så utrolig sært at jeg husket denne artikkelen :fnise:

Endret av Lexington
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor mye du vil ta den ut. En størrelse eller to, og det er bare å strekke den. Om det er stein i vil den ikke kunne strekkes.

Det vi da gjør er å sage den opp i loddeskjøten, legge inn en bit, lodde igjen.

For å gjøre den mindre, sager vi ut en bit.

Det skal ikke synes når du får den tilbake nei, den skal se nøyaktig lik ut, bare i rett størrelse. Hvis du kan se hvor det er gjort noe, er det elendig arbeid.

Den skal se like perfekt ut etterpå. :)

Mye koster dette sånn ca?

AnonymBruker
Skrevet

Dette husker jeg faktisk at jeg leste om på nettet i forbindelse med bryllupet i England i fjor. Kate hadde slanket seg så mye at ringen var blitt for liten, så da hadde hun fått lagt inn to små kuler inni ringen slik at den skulle bli litt mindre. Så det er jo tydeligvis mulighet for å gjøre en ring mindre uten å måtte kutte den inn.

Artikkel om Kate sin ring

Så utrolig sært at jeg husket denne artikkelen :fnise:

Det jeg tenkte på, for vet de kiloene kommer på en gang igjen. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Utenom det som Joe skriver så finnes det noe som jeg kun vet navnet på på engelsk. Ring guard. Ville ikke anbefalt å bruke det i lengden, men du kan få kjøpt det på ebay (søk etter ring guard), og kan lett tas av og på :)

Å regulere en ring mindre (fjerne gull) varierer litt i pris, men er logisk nok billigere enn å gjøre ringen større (for da må du jo betale for gullet som kommer i tillegg). Det kommer an på hva de tar for arbeidet, vanskelighetsgrad, hvittgull eller gultgull. Hvittgull er dyrere å regulere enn gultgull fordi hvittgull må rhodineres. Er det steiner i ringen, kan det være at gullsmeden må ta ut steinene før ringen kan reguleres, og da er det ekstra arbeid = dyrere.

En gullsmed med verksted i butikk vil ofte kunne gi deg ganske eksakt pris på regulering. Store smykke/klokke butikkjeder har oftest eksternt verksted, og sender reparasjoner vekk, så de i butikken vil ikke kunne gi deg en eksakt pris før reparasjonen er kommet til verkstedet, men de har en veiledende liste med priser å gå ut fra. Hvis du skal gå i sistnevnte anbefaler jeg å gå på dagtid (og ikke i en helgedag) om du har muligheten, da slipper du unna ekstrahjelpene som dessverre ofte ikke kan så mye (gjelder ikke alle, men mange).

AnonymBruker
Skrevet

Utenom det som Joe skriver så finnes det noe som jeg kun vet navnet på på engelsk. Ring guard. Ville ikke anbefalt å bruke det i lengden, men du kan få kjøpt det på ebay (søk etter ring guard), og kan lett tas av og på :)

Å regulere en ring mindre (fjerne gull) varierer litt i pris, men er logisk nok billigere enn å gjøre ringen større (for da må du jo betale for gullet som kommer i tillegg). Det kommer an på hva de tar for arbeidet, vanskelighetsgrad, hvittgull eller gultgull. Hvittgull er dyrere å regulere enn gultgull fordi hvittgull må rhodineres. Er det steiner i ringen, kan det være at gullsmeden må ta ut steinene før ringen kan reguleres, og da er det ekstra arbeid = dyrere.

En gullsmed med verksted i butikk vil ofte kunne gi deg ganske eksakt pris på regulering. Store smykke/klokke butikkjeder har oftest eksternt verksted, og sender reparasjoner vekk, så de i butikken vil ikke kunne gi deg en eksakt pris før reparasjonen er kommet til verkstedet, men de har en veiledende liste med priser å gå ut fra. Hvis du skal gå i sistnevnte anbefaler jeg å gå på dagtid (og ikke i en helgedag) om du har muligheten, da slipper du unna ekstrahjelpene som dessverre ofte ikke kan så mye (gjelder ikke alle, men mange).

Takk for godt svar!

Jeg ve ta pa sykdom og alder, vil jeg bli tykkere med årene, derfor synes jeg det er dumt å krympe hele ringen. den detter av om jeg rister hardt på hånden, så må ha en ring over for den skal sitte.

Vet du om det går an å få kjøpt det produktet hos gullsmed, ikke bare på nett? sjekket opp ebay, men man velge str, det vet jeg jo ikke, hvilken som passer best1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt svar!

Jeg ve ta pa sykdom og alder, vil jeg bli tykkere med årene, derfor synes jeg det er dumt å krympe hele ringen. den detter av om jeg rister hardt på hånden, så må ha en ring over for den skal sitte.

Vet du om det går an å få kjøpt det produktet hos gullsmed, ikke bare på nett? sjekket opp ebay, men man velge str, det vet jeg jo ikke, hvilken som passer best1

Det må du nesten gå inn i en butikk å spørre om. Om de ikke har så vil gullsmeden kunne lage en til deg, men det vil nok bli unødvendig dyrt. De på ebay koster jo såpass lite (kjapt søk viste 3$ for 2 stk) at du kan kjøpe to (eller flere) størrelser. Liten str. er mest vanlig til damering :)

Det finnes forresten forskjellige ring guards enn de som kom opp i den forrige linken.

Hvis noen har ring guard så er det mest sannsynligvis denne: Min lenke

Et lite plastikk rør som tres på ringskinnen. I utgangspunktet så vil jeg ikke anbefale denne. Det er variasjon i overflaten, den følger ikke formen på ringskinnen, og kan presse på og irritere huden. Røret har en tendes til å bli ødelagt.

Fant også denne: Min lenke

Har ikke kjennskap til denne, men det ser kanskje litt rart ut med den hudfargede plastikken som vises?

Har sett en del folk som har fått satt/loddet på et slags bånd av gull (i varierende tykkelser) på fletteringer/libanonring, men det er for å hindre at ringen ikke fletter seg opp, og ikke for å minske størrelsen (selv om ringen vil bli bittelitt strammere).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for linkene !

Skal sjekke opp dette med et par gullsmeder. Hvis ikke bestiller jeg fler str via ebay feks, Lå på rundt 5-7 dollar der, så blir ikke akkurat fattig ;)

AnonymBruker
Skrevet

re-size ringen hos gullsmed:)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 59 år og har gått opp en str i ring siden jeg var 15 år. Det pga revmatisme.

• 3 år senere...
Skrevet

Gammel trå blir som ny... ;)

Noen som vet hva "ring guard" kalles på norsk? Har en gullring jeg gjerne skulle brukt en del fremover, men som er for stor. Trenger da en "krymper" (ikke slike plastrør, men slik metallstreng) som jeg kan bruke frem til det passer å levere inn ringen til tilpassing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...