AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Hei Nå er jeg endelig i gang med prøving meeen.. lurer på en ting, har 28 dagers syklus, har skjønt det sånn at det er mellom dag 12 og 16 det er størst kjangs for å bli gravid. Er dette veldig sikkert eller er det mulig å få eggløsning tidligere og senere selv om jeg har en stabil 28 dagers syklus? Vi prøvde forrige måned rundt desse dagene uten hell:( (skjønner det at det kan gå litt tid for å bli gravid, men er sååå utålmodig nå når jeg endelig har fått med meg typen på dette) Og eventuelt hvilke dager er det størst mulighet for og bli gravid?Står jo så mye forskjellig på nettet.. Vi bor pga. jobbsituasjon ikke sammen for tiden så er desverre vanskelig å treffest hveer dag.
Gjest Mahareth Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Hvis dere har sex annenhver dag gjennom hele syklusen er dere sikre på å treffe eggløsning, og vil ha best sjanser. Har dere ikke mulighet til det, så anbefaler jeg eggløsningstester eller temperaturmålinger for å finne eggløsningsdagen, og passe på å ha mest mulig sex fra 5 dager før og til 2 dager etter eggløsning. Du har sikkert lest dette på nettet alt, men det er normalt å ha eggløsning 10-17 dager før mens, så det er vanskelig å si sikkert hvilke dager du har best sjanse
Silfen Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Annenhver dag som sagt over er bra. Det bør gå minimum 24 timer mellom hver utløsning. Dvs at mannen kan ikke drive på å dra snabelen i hytt og pine utenom sex heller. Sædceller lever i 3-5 døgn og egget i 1 døgn, så sex i forkant av EL lønner seg.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Da har jeg bestillt eggløsningstester Håper bare de kommer tidsnok
Silfen Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Bestilte du de på billigestester.no, så får du de mandag/tirsdag.
Gjest Agate Skrevet 4. mars 2012 #7 Skrevet 4. mars 2012 Lurt å begynne å prøve med en gang mensen er ferdig.....eggløsning kan komme tidligere enn dag 12 i en syklus og hvis man da begynner å prøve på dag 12 og utover så kan det ofte være for sent.....begynn heller litt før...
Lemming Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 (endret) Annenhver dag som sagt over er bra. Det bør gå minimum 24 timer mellom hver utløsning. Dvs at mannen kan ikke drive på å dra snabelen i hytt og pine utenom sex heller. Sædceller lever i 3-5 døgn og egget i 1 døgn, så sex i forkant av EL lønner seg. Hva mener du med dette? Endret 5. mars 2012 av Lemming
Silfen Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Hva mener du med dette? At det skal være nok tid til at antall sædceller bygger seg opp. Altså minimum 24 timer mellom hver utløsning er ideelt når man prøver.
Lemming Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Hvor har du hørt det? Jeg tror ikke det stemmer. Jeg mener at kvaliteten tvert om blir bedre av hyppig sex. Mengden derimot, blir mindre.
Silfen Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Hvor har du hørt det? Overalt, egentlig. F.eks. Klinikk Hausken for å ta en.
Lemming Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Det visste jeg ikke. Jeg vet at mange har inntrykket av at man bør "spare opp" til rundt eggløsningstider. Jeg har lest flere steder om forskning som viser at dette faktisk virker mot sin hensikt da kvaliteten faktisk synker når det går lang tid mellom hver ejakulasjon. Men da er det jo ofte snakk om perioder over en uke. Har aldri lest noe sted at det bør gå 24 timer mellom hver samleie.
Silfen Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Man skal ikke spare opp over tid. Det bør ikke gå mer enn 7 dager mellom hver utløsning, fortrinnsvis oftere. Men 24-48 timer mellom hver utløsning når man prøver er det som vanligvis blir anbefalt, selv om det er uenighet mellom akkurat HVOR lenge, altså 24 eller 48. Normalt sett vil jo de som enkelt og greit blir gravid kunne bli det selv om de har seg som kaniner. Men for optimale sjanser bør altså sæden få sjans til å bygge seg opp. Når man skal ta sædprøve eller IUI (vet ikke hva intrauterine inseminasjon forkortes som på norsk) så skal man heller ikke ha hatt utløsning på et par dager.
Lemming Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Se det, da lærte jeg noe nytt i dag og! Jeg leste for en stund tilbake om et studie hvor de forsket på dette med hvordan kvaliteten var ifht hyppig ejakulasjon vs om man hadde "spart seg". Den viste at menn med god sædkvalitet ikke fikk nevneverdig dårligere svømmere av å spare seg. Men de mennene som i utganspunkte hadde dårlig sædkvalitet fikk betydelig dårligere kvalitet av å la det gå en stund mellom hver ejakulasjon. Så dersom man mistenker svake svømmere er det iallefall viktig med ganske ofte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå