Gå til innhold

Får så dårlig samvittighet hver gang jeg unner meg noe..

Anbefalte innlegg

Gjest Impreza
Skrevet

Jeg er student og har nå 8200,- til sammen med stipend og lønn for ekstrajobben mine i måneden. Jeg har per i dag 38000,- på konto, og veldig lite på brukskonto. Jeg fører alltid nesten alt av lønn og stipend over til sparekontoen slik at jeg har lite penger på brukskonto slik at jeg ikke skal bruke for mye penger.

Har 2800,- i faste utgifter per måned (inkludert bensin til bilen min). + at jeg bidrar en god del med mat hjemme. Likevel bekymrer jeg meg konstant for økonomi fordi jeg er livredd for å bruke mer enn 8000 i måneden, jeg har angst for å bli blakk. Spesielt nå når jeg har årsavgift som skal betales og diverse bildeler. Jeg trenger også ny vårjakke, men har ikke klart å unne meg en enda jeg har sett på jakker flere ganger nå.

I tillegg har jeg dårlig samvittighet fordi jeg faktisk har penger, fordi faren min sliter økonomisk :tristbla:

Hvordan skal jeg klare å unne meg nye ting og faktisk være glad for den nye tingen, i stedet for å bli deprimert fordi det ble x kroner mindre på sparekontoen den måneden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du hos faren din? For da kan jeg jo skjønne at du har litt dårlig samvittighet om han sitter der blakk og du har litt penger. Men du må tenke slik at han er voksen og har ansvar for sin egen økonomi, og så lenge du ikke er en stor økonomisk belastning for han så skal ikke du ha dårlig samvittighet! Kjøp deg en ny jakke med god samvittighet!

Gjest Impreza
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra og inn hos kjæresten min for en kort tid siden.. Jeg prøver å tenke at han selv må ta ansvar for sin økonomi, og han har også noen ting av verdi han KAN selge hvis han vil, men likevel har jeg dårlig samvittighet..

Gjest Koala
Skrevet

Mange studenter har det sånn.

Du kan prøve å budsjettere. Sørg for å sette av realistiske summer til mat og klær og faste utgifter. Sett av et beløp til fornøyelser. Holder budsjettet kan du kose deg for det som blir til overs med god samvittighet.

Når du er ferdig med å studere vil også økonomien bli bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...