AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Denne foretrekker jeg å ta som anonym. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i gamle sykejournaler? Vi snakker her så langt tilbake som slutten av -60 tallet. Som barn var jeg visstnok svært skvetten og nervøs av meg, og jeg hadde jevnlig det som jeg i voksen alder tolker som katatoniske anfall av mange minutters varighet. Jeg vet jeg ble behandlet av psykolog som 2-3 åring. I voksen alder er jeg blitt veldig nysgjerrig på hva det egentlig var som feilte meg. Jeg har naturligvis spurt mine foreldre men de sier bare "overnervøs". Jeg antar at det er en forenkling eller omskrivning fra psykologens side, men at egentlig diagnose kan ha vært mer spesifikk. Lurer jo fælt på hva disse anfallene kan ha vært og hva som utløste dem. Men - dette er altså omtrent 40 år siden. Familielegen er forlengst død og kontoret oppløst. Psykologen var visstnok tilknyttet det lokale sykehuset, men sannsynligvis er han også død. Det er i allfall ikke noen å finne med det etternavnet i området lenger, og uansett så ville jo ikke han tatt med seg noen papirer inn i pensjonisttilværelsen og jeg tror neppe jeg var et så uforglemmelig tilfelle at han ville husket "meg" på strak arm. Er det noen som vet om det er noen sjanse for å finne mine papirer så mange år etter, og hvor skal jeg evt. begynne å lete? Finnes det noen sentrale arkiver for utdaterte helsejpurnaler?
Gjest Marilyn Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Det finnes noe som heter arkivverket.no, men jeg kommer ikke inn på den siden nå, virker som den er nede. Dette kommer opp på beskrivelsen fra google.com: Norsk helsearkiv skal ta vare på eldre, bevaringsverdige pasientarkiver fra helseforetakene, og forvalte disse for bruk til forskning og andre ... Ellers ville jeg hørt med nåværende behandlingssteder i din region, og spørre dem om råd. Det er ikke sikkert at du finner noe, tror det er et krav om å beholde journaler et visst antall år, men vet ikke hvor lenge. Kanskje Mental Helse har noen råd å komme med? http://www.mentalhelse.no/ Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#map006 § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær. § 5-3. Overføring og utlån av journal Pasienten og brukeren har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten eller brukeren ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell. Du må ta kontakt med helseforetaket der du ble behandlet.
FruLuna Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Jeg ville tatt kontakt med det lokale sykehuset og forhørt meg der, mest sannsynlig at de har gamle journaler i arkivet sitt enn at et legekontor har det, i hvert fall hvis det er oppløst. Vet ikke helt hvor langt tilbake sykehus er pliktet til å bevare journaler, men så lenge det gjelder personer og generasjoner som fortsatt er i live, ser jeg ikke noe grunn til at det skulle ha blitt makulert. Skjønner godt du er nysgjerrig, men husk at diagnosene på 60-tallet ofte var litt annerledes enn de er i dag, så det er ikke sikkert du får noen klare svar. Kanskje du f.eks hadde en type barneepilepsi (en tanke jeg gjorde meg siden du nevnte katatone anfall) som ikke var så kjent på den tiden som i dag.
Sulosi Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Legekontor kan slette/makulere journaler etter ti år hvis pasienten ikke har vert i kontakt med kontoret. Sykehusene skal ha alle journaler i arkivet "for alltid", dvs et visst antall år etter at pasienten er død.
eitrande Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Min bestemor ble lagt inn på sykehus, og da gikk de opp i "det gamle arkivet" for å finne journaler på henne fra 30-tallet! Så ingenting er umulig, men ville kontaktet sykehuset det gjaldt ja.
Gjest :) Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Men tenk deg om, vil du virkelig vite? Har hørt at man har rett til å lese rapporter, men at man bør se på d sammen med en lege i tilfelle d står ting der som kan virke skremmende eller gjøre folk lei seg! Rapporten finnes nok et sted, og bestemmer du deg for å lese den er d lurt å ikke være alene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå