Gå til innhold

Nominativ determinisme og dette med dåpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser en rent logisk på dette med nominativ determinisme så henger det ikke på greip, men så har vi dette med sub-kommunikasjonen.

We all have one, and it might determine our fate in a number of intriguing and bizarre ways.

There is a trend in psychology, from behavioural genetics to Harris’s 1998 book The Nurture Assumption, to suggest that parents’ choices, other than of each other, play little role in their children’s outcomes. Perhaps, though, they do get one last shot at shaping the next generation when they name it.

Rart med det..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre, men definitivt noe i dette. Min generasjons Jeanette, Monique, Tina, Christelle osv ble alle født av unge mødre i arbeiderhjem. Det er de samme jentene som nå i ung alder og uten utdannelse føder barna "Nathaniel Chrisander" "Levander Alexander" og "Chanell Isadora".

Jeg beklager, men Channell Isadora kommer ikke til å publisere artikler i Morgenbladet med det første.

• Liker 3
Skrevet

Skjønt Märtha Louise er kongelig, velutdannet, rik og tilsynelatende lykkelig og trygg sammen med barna Maud Angelica, Leah Isadora og Emma Tallulah.

Navner henger sammen med trender, ikke klasse, og de bestemmer ikke vår fremtid (selv om vi nok skulle ønske det?). På den annen side kan du være sikker på at om du kaller sønnen din Muhammed så vil han slite på arbeidsmarkedet...

• Liker 2
Skrevet

Namn er ikkje utelukkande trendar - det har definitivt noko med sosioøkonomisk status og gjere og, eg skjønner ikkje kvifor det er så farleg og seie det. Og sjølvsagt er det mange unntak frå "reglane".

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre, men definitivt noe i dette. Min generasjons Jeanette, Monique, Tina, Christelle osv ble alle født av unge mødre i arbeiderhjem. Det er de samme jentene som nå i ung alder og uten utdannelse føder barna "Nathaniel Chrisander" "Levander Alexander" og "Chanell Isadora".

Jeg beklager, men Channell Isadora kommer ikke til å publisere artikler i Morgenbladet med det første.

Men i de tilfellene er det vel ikke navnet som eventuelt er årsaken til at de eventuelt ikke blir karrierekvinner, men derimot det at det er vanskelig å stige oppover i de sosiale lag. Barn av lavt utdannede tar ofte ikke utdannelse selv, mens barna i Holmenkollåsen forventes å ta det (selv i de tilfellene der de kanskje ikke burde). Jeg tror det har alt med sosial bakgrunn å gjøre, og ingenting med om man heter Chrisander eller Preben.

• Liker 1
Gjest damen
Skrevet

Jeg tror det har alt med sosial bakgrunn å gjøre, og ingenting med om man heter Chrisander eller Preben.

For å sette det helt på spissen så finner du ikke Chrisader på Nesøya... Så ja, det har meget mye med sosial bakgrunn å gjøre.

Men Norge er et lite land, og klassereisen er ikke nødvendigvis så lang som i et mer klassedelt samfunn enn vårt. Så klart Chrisander Lucifer kan få seg flott utannelse og en god jobb, men i mellomtiden skifter han kanskje navn for å slippe stigmaet? ;)

AnonymBruker
Skrevet

meget mye med sosial bakgrunn å gjøre.

Meget mye faktisk... :fnise:

• Liker 2
Gjest damen
Skrevet

Meget mye faktisk... :fnise:

Hehe, en fin språklig vri på en søndags morgen;)

Glad du likte den.

Skrevet

For meg er Chanell Isadora det samme som å kalle sitt barn for ei prinsesse, slikt er direkte usunt og må bekjempes ettersom en ikke vil at ungen skal bli ei anorektisk oppmerksomhetshore.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...