Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei katt på 4 år som er nervøs/skvetten av seg, og i tillegg er hun redd andre dyr. Hun har de 3 første årene vært innekatt pga bosituasjon, men har nå begynt å få være ute. Ser hun liker å være ute veldig godt og maser om å få dra ut. Men problemet er at hun er redd for andre katter og går i selvforsvar med en gang hun møter på en katt. Hyn hyler og skriker, pelsen står i været og hun løper etter de. Ser hun rister av adrenalin og hjertet hennes hopper så hardt at det virker som om det skal hoppe ut av henne.. Hun kan også reagere i ettertid etter møte med en katt, så her om dagen da jeg skulle løfte henne opp så klorte hun meg på armen og i ansiktet og hylte og så hun var veldig redd, hun har ikke reagert på denne måten før.

Ellers er hun også veldig skvetten inne, er det en lyd eller noen bevegelser som er for brå så hopper hun i taket og løper av gårde. Hun er veldig resvertert til nye folk, og om de koser med henne kan hun plutselig bite. Dette har skjedd oss noen ganger også så prøver å ikke kose med henne for lenge av gangen. Hun er ellers en kosete katt(ligger ikke i fanget/ved siden av oss dessverre), leken og pratsom kattepus. Hun er veldig rolig og avslappet når det er bare jeg og samboer som er hjemme.

Vi venter nå barn til sommeren og er derfor litt skeptisk til hennes adferd da hun virker så skeptisk og nervøs. Vil det evt hjelpe å få en liten kattunge i hus? Eller hva kan vi gjøre for at det skal bli bedre for henne og for at hun skal bli tryggere på andre dyr og mennesker? Er redd for at våren/sommeren kommer til å bli vanskelig om hun skal fortsette som dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg bare lurer litt, siden jeg jo ikke har møtt henne eller sett henne i de situasjonene du beskriver :)

Lurer litt på om hun faktisk er redd for andre katter eller om hun kanskje er veldig revir-dominant :klo:

Slik jeg leser det du sier om at hun bruser med pelsen, knurrer/hyler og springer etter 'inntrengeren', så høres det ut som hun ikke er så redd for den andre katten (men jeg har jo ikke sett situasjonene).

For meg kan det høres ut som hun bruker alle 'Dette er mitt ! Kommer du så mye som 1 mm nærmere nå så blir du banket paddeflat !' signaler. Og at det lykkes.

Du har helt rett i at i disse situasjoene er hunn sprekkeferdig av adrenalin, så en 'oppfisking' og plassering i armene dina vil kunne medføre 'noen striper her og der' ("Tenk om den fysakken jeg nettopp jaget bort kommer tilbake mens jeg er her oppe !")

Det er svært viktig å kjempe til seg et best mulig revir, og hun høres ut til å beherske kunsten ganske så godt.

Når det gjelder at hun er skeptisk til nye, ukjente mennesker og overraskende lyder så er det enkelte katter som er mer 'på tuppa' for lyder enn andre. Reflekser og hurtighet er sterkt koblet til sannsynligheten for å overleve i en farlig verden.

Vet du/dere noe om bakgrunnen hennes som kan forklare noe av skepsisen hennes til ukjente mennesker ?

Det høres ut som hun er av den typen som gjerne vil bli trygg på menneser ved å observere dem fra trygg avstand før hun tar sjansen på å oppsøke dem.

Jeg er litt usikker på om det er lurt å introdusere en liten kattunge dersom hun er veldig revir-dominant.... :klo:

Enkelte hunkatter tåler under ingen omstendigheter noe som kan likne på en konkurrent (desverre).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...