frøken J Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Vi gifter oss i slutten av august, på en lørdag. Planen er å reise på bryllupsreise allerede mandagen etter bryllupet. Her begynner grublingen min! Jeg skal ta min kjæres etternavn, i den anledning trenger jeg nytt pass, bankkort osv.. vi skal til maldivene på bryllupsreise så pass er i aller høyeste grad en nødvendighet. Det betyr at jeg må ha pass i orden før bryllupet. Må jeg da bytte navn før bryllupet? Hvor lang tid i forveien burde jeg starte denne prosessen? *grubler så det knaker!
Portvinpiken Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Vi gifter oss i utlandet, og jeg tenker at vi ikke bytter navn før vi er hjemme igjen. Dette fordi jeg ikke helt stoler på at alle systemer oppdateres like raskt og i tilfelle noe skulle skjære seg med pass, kredittkort etc så ønsker jeg ikke ta sjansen. Vi bytter derfor når vi kommer hjem. Det er sikkert noen her som har mer erfaring med dette, men for meg så virker det mest logisk (for oss) å ikke styre med dette før vi er hjemme igjen. Ville i tilfellet begynt i god tid før.
frøken J Skrevet 3. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2012 Ja, jeg har 5 måneder på meg, så man skulle tro at jeg får ting i orden til da? hmm.. må nok diskuteres litt med min kjære..
Gjest Doh Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Vi dro på bryllupsreise en uke etter bryllupet. Da sendte jeg inn skjemaet og det var klart til vi kom hjem. Synes det var greit å gjøre det sånn. Hvor på Maldivene skal du? Vi har akkurat vært på Kuredu
Kara W Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Så lenge navnene på passet og billettene stemmer overrens så er det ikke så farlig hva som står registrert i folkeregisteret. Ønsker du å reise som Herr og Fru Jensen, så må du bytte navn og ordne pass på forhånd, hvis ikke kan du trygt bytte navn på selve bryllupsdagen, men bestille reisen i gammelt navn. Både jeg og mannen min har pass i gamle navn, selv om det snart er 5 år siden vi giftet oss, da vi venter på at de skal gå ut før vi gjør noe med det. Litt spesielt når vi reiser på ferie med barna, og ingen av oss har samme etternavn, men har heldigvis ikke fått noen kommentarer på det.
Store My Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Dersom du må ha nytt pass uansett, så ville jeg ha startet prosessen nå. Men når jeg tenker meg om så er det ikke sikkert du får bytta etternavn før du er gift? Akkurat det kan jeg ikke noe om. Dersom passet du har nå er gyldig seks måneder etter dere reiser på bryllupsreise ville jeg ventet til etterpå. Personlig sendte jeg inn skjemaet slik at jeg byttet navn på bryllupsdagen, men jeg brukte det gamle passet mitt og alle reisedokumentene og bankkortene var i det gamle navnet. Det gikk helt bra det. Men vet ikke om det er helt "lovlig".
Meridian Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Ja, jeg har 5 måneder på meg, så man skulle tro at jeg får ting i orden til da? hmm.. må nok diskuteres litt med min kjære.. Mye som kan skje iløpet av 5 mnd ... er kanskje lurt å vente med å bytte navn til vielsen er fullført?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå