Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både torsdag og fredag har vært et mareritt på jobb. Jeg jobber i et privat foretak og det er sjefen, meg og ei til som begynte nylig, så vi er ikke mange. Min sjef er kvinne, og hun har oppført seg direkte stygt som juling. Hun sier ting som "Du kan ta deg av det og det etterpå, ja HVIS du klarer arbeidsoppgavene dine da." med en sur og sarkastisk tone. På fredag kritiserte hun meg foran en kunde, og kunden ble bare stående og se ukomfortabel ut så det holdt. Da sa hun ting som "jeg synes ikke oppdraget du utførte så noe bra ut, men det er du som driver det, så det er opp til deg hvordan du vil ha ting, men jeg synes det var direkte dårlig". Og kommenterte ting slik lenge mens hun lo litt anstrengt inn i mellom. Alt jeg kunne si var at slikt bør vi kunne ta opp på tomannshånd.

Jeg har vært lei meg i dag fordi jeg har trodd at jeg har virkelig gjort en dårlig jobb, og at sjefen er lei av meg. Har jobbet der i 3 år og vi har egentlig et godt forhold. Men så får jeg sms nå der det står "Får bare unnskylde meg og beklage, men jeg har hatt mensen i det siste, så har kanskje vært litt ekstra irritabel".

Jaha, og dette skal jeg godta og finne meg i?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Om det er privat foretak og hun er øverste sjef, så kan nok dette bli vrient. Finnes det noen leder over henne eller du er organisert så ta det videre med hennes overordnede eller fagforeningen og vis dem den tekstmeldingen og forklar situasjonen.

Jeg synes det er helt OK om en kollega (inkl. sjef) sier at de har litt kort lunte pga situasjon hjemme/lite søvn/feber og hodepine/mensen eller hva som helst, men det er ikke en unnskyldning for å være usaklig eller direkte ufin. Det er i mine øyne en unnskyldning for å ikke være helt i slaget, være litt innesluttet og sur eller ha litt kortere tålmodighet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok øverste hold her, for å si det slik. Jeg regner med at eneste mulighet for å unngå slikt er vel å si opp, om det ikke skjerper seg?

Jeg har også full forståelse for at man er sliten, lei, småsur, stille, inneslutta, har det vondt, eller pga problemer, vi mennesker sliter med vårt. Men min sjef var rett og slett nedlatende, ydmyket meg, kjeftet på meg, og virkelig lot meg svi. Og da er det ikke OK i mine øyne..

TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal bruke helga til å mote deg opp til å troppe opp på kontoret hennes på mandag, og si at hennes oppførsel faktisk ikke var akseptabel. Få henne til å tenke over hva hun hadde gjort hvis det var en av dere andre som oppførte seg sånn, og hva i all verden den stakkars kunden tenkte og sier om bedriften. Dette er en voksen kvinne og hun bør ha såpass innsikt i sin egen situasjon at hun enten starter dagen med "Damer, jeg har mensen og vet at jeg da sannsynligvis kommer til å oppføre meg dårlig, så derfor låser jeg døra på kontoret mitt og ber dere om å ikke forstyrre meg" eller bruke egenmeldingsdager.

Blir hun sånn hver måned??

• Liker 2
Skrevet

Nei, mensen er ikke en unnskyldning for å være uprofesjonell i et ubalansert maktforhold som det mellom sjef og ansatt. Det kan være greit mellom likestilte, men dette her har ingenting med hormoner å gjøre. Mister hun så kontroll på seg selv bør hun revurdere jobben sin, mener jeg.

Jeg synes du godt kan si at det ikke er greit, men vil du fortsette å jobbe der kan du jo gjøre det på en litt ertende/sarkastisk måte..? Si noe sånt som: "Hvis jeg skal bli ydmyket og driti ut foran kunder hver fjerde uke vil jeg gjerne vite det nå, for da stikker jeg herfra om seinest tre uker!" Men si det med et lite, ironisk smil. Så kan hun (forhåpentligvis) bli flau og spak, og si at det selvsagt er uakseptabelt og aldri vil skje igjen.

• Liker 1
Skrevet

ja tenk deg det, hver eneste måned må du finne deg i det!

Skrevet

Hun er nok øverste hold her, for å si det slik. Jeg regner med at eneste mulighet for å unngå slikt er vel å si opp, om det ikke skjerper seg?

Nei, du skal ikke være nødt til å si opp. Hun er heller ikke "øverste hold" selv om hun tror det selv. Ring Arbeidstilsynet på mandag og forklar situasjonen, de kan hjelpe deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...