Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg runder tretti snart, og har ingen anelse hva jeg vil!!!

Litt om min bakgrunn:

Jeg er kvinne, kom til Norge for ni år siden. Jeg hadde ikke utdannelse, og måtte begynne fra bunnen av, jeg tok både grunnskole og videregående og gikk ut med ganske gode karakterer. Jeg så kom inn på journalistutdannelse, men pga kombinasjon av sykdom og det faktum at jeg er alene med barn, ble det vanskelig å fortsette.

Jeg prøvde meg på lærerutdanning, men der sluttet jeg også. Men det var pga sykdom.

Jeg er fortsatt litt syk og blir behandlet, men jeg håper jeg kan begynne å studere til høsten.

Jeg har en forkjærlihet for tekst, språk og skjønnlitteratur, men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan gjøre en karriere ut av det.

Jeg liker også å jobbe for meg selv, egen forretning. Åpne kafe, frisør, butikk (som selger små fine dekoreringsting), men disse tingene trenger jeg jo ikke særlig høy utdannelse for.

Jeg kan se for meg å jobbe i en bank/eiendomsmekling.

Noen som har noen ideer? Takker og bukker for all innspill :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg velger økonomi og adminstrasjon ved HiOA, hva er sjansene for å jobb? BI vet jeg har gode rykter, men det koster jo en formue, vet dere om lånekassen finansierer BI- kurs? Prøvde å søke på lånekassen, men fant ingen svar. Det at jeg må jobbe ved siden av studiene, blir veldig vanskelig da jeg er alene med barn :(

AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen finansierer BI, ja.

Har du totalt avskrevet journalistikk og lærerstudiet? Selv om du måtte avbryte grunnet sykdom blir det jo det samme å begynne på det igjen som å begynne på noe nytt.

Skrevet

Bli språklærer da vel! Da kan du jo jobbe med tekst og litteratur, samtidig som du holder en såpass nærhet til språk/faget at du evt. kan forsøke å få til noen oversettelsesoppdrag i tillegg. Dersom du har et annet morsmål enn norsk vil du jo ha et fortrinn ift dette språket.

Både språklærer og oversetter er jo dessuten jobber som ikke nødnvendigvis deles ut i 100%-er - så da kan du jo få en fleksibel hverdag og variere arbeidsmengde.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, begge to!

Jeg endra søknaden i går, og har nå lærerutdanning på toppen :)

Ja, jeg vil bli engelsk lærer :)

Agående oversettlese, jeg jobber som tolk allerede i et ganske omfattende firma og får oppdrag hele tiden, men det er morsmålet mitt og norsk jeg oversetter/tolker mellom.

Jeg har jobbet som lærer litt, og det har ikke skremt meg helt, faktisk, det er noe jeg kan like:) Fikk masse god tilbakemelding fra øvingslærer iallfall:)

Gjest NozMonster
Skrevet

du kan ta en sånn test på nett da, som forhåpentligvis finner ut, eller komme med forslag til hva du egner deg som/ kan like!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det :) Hadde humanitarsik høys, så estetisk, og så var det noe annet jeg ikke husker helt nå. Men det blir nok lærerutdanning på meg til høsten om jeg er frisk nok.

Skrevet

Kjempebra :D Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...