Gå til innhold

Forberede kroppen til graviditet :-)

Anbefalte innlegg

Gjest B.Davis *
Skrevet

Hei:-) Jeg og samboeren skal begynne på prøvingen til sommeren og jeg lurer på masse forskjellig! Kanskje noen av dere kan hjelpe meg?

-Først av alt lurer jeg på om det er noen tiltak jeg kan gjøre for å forebygge bekkenløsning..

- Kan noen fortelle meg om folat? Når skal jeg begynne på dette og hvor lenge? Hva hjelper det mot?

- Strekkmerker må jeg jo også regne med, men går det ann å forebygge litt?

Jeg har nok mange spm til som jeg ikke kommer på i slengen. Tips og råd mottas med stooor takk, også andre ting som ikke har noe med spørsmålene mine å gjøre :-) Kanskje andre også lurer på ting de kan spørre om her :-)

Gleder meg til sommeren :-D

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg har dessverre ingen råd, derfor ønsker jeg å følge med her. ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Bekkenløsning kan ikke direkte forebygges, men sterke muskler rundt bekken, mage og rygg vil hjelpe litt.

Folat skal du begynne på 3 mnd før dere starter prøvingen og ta ihvertfall til uke 12 i svangerskapet.

Strekkerker kan ikke forebygges dessverre. Det er arr i underhuden og så langt ned går ikke kremer. Strekkemerker er hormonelt i tillegg til at huden strekkes fort.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan forebygge svangerskapsdiabetes med å være fysiske aktive både før og under graviditet.

Men jeg er litt usikker på om det rådet gjelder lett/kraftig overvektige eller alle vektklasser.

Strekkmerker kan ikke forebygges dessverre;)

Fødselsvekten til barnet innvirkes jo av mors vekt, så sunt kosthold og fysisk aktivitet hjelper både på det og selve fødselen.

Det gjelder ikke bare vekt i seg selv, men også ifht styrke i kroppen. Er endel styrkeøvelser som er veldig bra for fødselsforberedelse.

Så er det visst slik at om man har sterk kjernemusklatur før graviditet, og klarer trene litt underveis tar det visst kortere tid for magen å trekke seg sammen/gå nogenlunde tilbake til normalen igjen(relativt sett selvsagt).

Skrevet

Folat er for å lukke nevralrøret på fosteret. Blir ikke dette lukket får ungen ryggmargsbrokk eller andre alvorlige skader.

Skrevet

Folat bør man begynne med tre måneder før man blir gravid.

Det aller viktigste man kan gjøre med tanke på at det skal klaffe og at alt skal gå bra er at både du og mannen er helt røykfrie.

Deretter bør man begrense mengden alkohol, dette kan påvirke både eggkvalitet og hormonbalansen hos deg, og sædkvaliteten hos han.

Med tanke på å øke sannsynligheten for at det skal klaffe og gi fosteret ett best mulig utgangspunkt kan man tilpasse kostholdet. Et sunt kosthold med rene råvarer gir det beste utgangspunktet, men er ikke avgjørende. Samtidig gjør store mengder sukker, fet mat, ferdigmat etc. det vanskeligere å bli gravid. Jeg holder på med prøverør, og brus og godteri er fyfy når man er prøver. Store mengder koffein virker også negativt, vi har fått beskjed om at både jeg og mannen skal holde oss under to kopper om dagen. Men dette er nok ikke like viktig for de som ikke sliter med å bli gravide. Men vær obs på at mye koffein helt i begynnelsen av svangerskapet mer enn dobler risikoen for at man mister tidlig eller at egget ikke fester seg.

Trening, både kondisjon og styrke, forbereder kroppen på det du skal gjennom. Det å gå gravid er tungt. Men bekkenløsning, svangerskapsplager og strekkmerker handler utelukkende om flaks/uflaks.

Gjest B.Davis *
Skrevet

Takk for tips:-) da er det på tide å kaste røyken i søpla snart, vil ikke røyke i svangerskapet. Bare å komme med flere tips :-D

Skrevet

Takk for tips:-) da er det på tide å kaste røyken i søpla snart, vil ikke røyke i svangerskapet. Bare å komme med flere tips :-D

Det er det aller viktigste du kan gjøre. Ikke bare er det farlig i svangerskapet. Det reduserer fertiliteten mye, både hos deg og hos mannen.

Gjest B.Davis *
Skrevet

Ja, jeg SKAL slutte og røyke før vi prøver å bli gravide ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg SKAL slutte og røyke før vi prøver å bli gravide ;-)

Veldig god motivasjonsfaktor! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...