Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal egentlig på jobb i dag, men jeg er veldig dårlig. Har ligget i senga hele uka og vært slått ut. Igår tvang jeg meg selv til å dusje, det var opp og tilbake igjen med en gang. Så jeg er ikke i stand til å jobbe. Dessuten gjør det veldig vondt å snakke og jobben går ut på kommunikasjon med kunder.

Greia er: jeg var sykemeldt av lege for ca tre uker siden, og det var for noe helt annet. Jeg hadde store smerter og kunne ikke dra på jobb eller skole hele den uka. Problemet: jeg ble kjempeskremt av sjefen min.. Først, jeg jobber gjennom bemanningsbyrå, og jeg måtte ringe begge parter. Det er greit, men hun hørtes skikkelig sur ut, og kom med "hva feiler deg a'?" med en skikkelig krass tone. Og hun la stor vekt på å fortelle at hun var misfornøyd med meg. Nå merker jeg at det er nesten slik at jeg tvinger meg selv på jobb for å slippe å ringe henne. Det sitter en skikkelig angst inni meg. Men jeg vet at om jeg drar på jobb, kommer det til å ende i at jeg må dra hjem innen kort tid og jeg kommer til å føle meg enda mer utslitt.

Noen råd til å manne meg opp? :sukk:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta noen paracet og dra på jobb. Holdning teller! Du kan heller dra hjem etter hvert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så det er bedre å dukke opp på jobb og dra rett hjem enn å ringe inn syk så de har sjans til å finne noen som kan jobbe den dagen?

Jeg har prøvd å ta paracett hele uka for å komme meg på obligatorisk undervisning på universiteten - det har endt opp med at jeg har dratt, blitt skikkelig dårlig på bussen, og dratt rett hjem igjen etter å ha snakket med faglærer. Og ja, et gram paracett tar ikke knekken på halsen eller sykdommen.

Uff.... kanskje jeg får bare tvinge meg opp av senga :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Så det er bedre å dukke opp på jobb og dra rett hjem

Nei, det beste er jo å faktisk jobbe ferdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det beste er jo å faktisk jobbe ferdig.

:klo: Jeg sier jo jeg ikke er i stand til å jobbe. Jeg kan godt manne meg opp til å komme meg på jobb, men det kommer til å bli en veldig kort vakt i såfall..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville dratt på jobb for å vise at jeg prøvde uansett.

Syk med to ukers mellomrom gir dårlig inntrykk så lenge du ikke jobber mer enn du gjør.

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Man kan da like lite for om man blir syk uavhengig av om man jobber fulltid eller deltid, vel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber annenhver helg ca, men stiller opp på ekstravakter. Så det er fire uker siden jeg var sykemeldt.

Vil påpeke at jeg har vært på jobb med diverse sykdom ellers mens jeg har vært i denne jobben - men det ser man jo aldri... eller setter pris på. Har sittet der med både UVI, forkjølelse og migrene - men sist hadde jeg nyrebekkenbetennelse som gjorde at jeg ble sykemeldt av lege.

AnonymBruker
Skrevet

Da ringte jeg inn. Jeg tenkte dette var for dumt. Jeg har ingen grunn til å være redd for å ringe inn når jeg ligger og halvdøser i senga av sykdom.

Sjefen tok ikke telefonen, så jeg la igjen beskjed. Ringte til jobben - og de sa at det var godt jeg ringte, for jeg hadde ikke fått lov å komme på jobb slik jeg hørtes ut.

Det var godt noen av dere skrev at jeg skulle slenge i meg noen paracett og bite tenna sammen. Det fikk meg til å tenke: hvis dette er holdningene man møter på når man ligger hjemme syk, så er det ikke rart det er flere som blir langtidssykemeldte. Det er bedre å ta en-to dager fri framfor å jobbe seg selv til sykdom!

• Liker 10
Skrevet

Er man syk, er man syk. Sånn er det. Men hvor mange dager er det siden forrige sykemelding? Om det er under x antall dager (?) så må du ha sykemelding, da det er for kort tid mellom sykemelding og egenmelding til at egenmeldingen vil bli godkjent. Da må du ringe lege, eventuelt legevakt første sykdomsdag slik at du får sykemelding. Legen din kan ikke tilbakedatere sykemeldingen din dersom du ikke ringer inn syk første dag..

AnonymBruker
Skrevet

Det er nøyaktig 4 uker i dag. Er det for kort?

Jeg har ligget i senga siden mandag. I dag er første jobbdag. De sa ingenting på jobben. :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Det står på NAV:

Egenmelding kan ikke benyttes umiddelbart etter en sykemelding.

Og leste et annet sted:

Egenmelding kan ikke nyttes når arbeidstakeren har fått sykepenger fra arbeidsgiveren i 16 dager, sammenhengende eller ved sammenlegging av periodene, og så blir syk igjen før vedkommende har vært i arbeid i 16 dager. I slike tilfeller inntrer ingen ny arbeidsgiverperiode. Sykepenger kan imidlertid ytes fra trygden, men bare dersom arbeidsuførheten dokumenteres ved legeerklæring.

Betyr dette at det må være 16 dager mellom sykemelding og egenmelding?

Skrevet

Måten sjefen din reagerte på sist har hun ikke lov til faktisk! Sånn reagerte forje sjefen min også når jeg var syk. Selvom jeg hadde sykemelding reagerte hun sånn! Det er faktisk ikke lov.

Og er man syk så er man syk ja! Jeg hører ikke helt på den selv, men det er faktisk bedre å være borte i 1-2 dager og bli frisk, enn å jobbe mot kroppen og være syk i flere uker. Det skjønner tydligvis ikke sjefer.

God bedring og hold sengen i dag du :) Få noen til å komme og lage kakao og suppe til deg ;)

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg irriterer meg også over den "gå på jobb selv om du er syk"-holdningen som virker ganske vanlig. Blir man hjemme er man forhåpentligvis bedre innen 1-2 dager, men hvis du går på jobb så blir du ikke bare utslitt og risikerer å bli syk over enda lenger tid fordi du går på en smell, men du risikere også å smitte alle du er i kontakt med.

Så, hva er best? En som tar én todagers, eller plutselig fem sykmeldte ansatte?

• Liker 2
Skrevet

Jeg irriterer meg også over den "gå på jobb selv om du er syk"-holdningen som virker ganske vanlig. Blir man hjemme er man forhåpentligvis bedre innen 1-2 dager, men hvis du går på jobb så blir du ikke bare utslitt og risikerer å bli syk over enda lenger tid fordi du går på en smell, men du risikere også å smitte alle du er i kontakt med.

Så, hva er best? En som tar én todagers, eller plutselig fem sykmeldte ansatte?

Signerer dette! Jeg husker da jeg jobba på et større salgskontor for noen år siden, én kollega tvang seg på jobb med hissig omgangssjuke og endte med å smitte 32 andre på kontoret (av totalt 57)! Husker vi ble kalt inn til allmøte uka etter og sjefen minte om at det er faktisk meningen at man skal holde seg hjemme når man er syk, selv om det er travelt på jobb.

God bedring, TS :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel forskjell på jobber hvor man har en hel avdeling av mennesker og en der man skal avløse noen.

Jeg forstår godt at enkelte blir leie av arbeidsmoralen til for eksempel studenter. Jobber man bare en eller to dager i uka skal man være bra dausjuk for å ikke klare å jobbe - smittefare er veldig overdrevent om man har normal hygiene, vasker seg på hendene og ikke nyser mennesker rett i ansiktet

Ellers ville vel sykepleier og andre som jobber tett på syke mennesker konstant vært syke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man sitter på eget kontor uten noen nær kontakt med mennesker (som sykepleiere nevnt ovenfor) så skal det jo ganske mye til før man klarer å smitte mange andre. Om man har god "nyse/hoste-hygiene" og vasker hendene ofte, så er det mye som skal klaffe før andre blir smittet. Å gå på jobb hvor det kommer raskt ut i begge ender er selvfølgelig noe helt annet, slike virus er både mer alvorlige og smitter lettere!

Noen har veldig mye lavere terskel for å være hjemme enn andre, og noen går på jobb samme hva. En mellomting er vel det beste, kraftig/alvorlig eller veldig smittsomt = bli hjemme, mens andre ting ikke kvalifiserer til sykedager. Man DØR ikke om man har vondt i haldet, vondt i hodet, er snørrete osv på jobb noen dager!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig i at man kan dra på jobb når man har litt sår hals og vondt i hodet - men det finnes nyanser av alle sykdommer. Jeg hadde dratt på jobb med kun sår hals som symptom f.eks for jeg har ikke tenkt å kline med noen på jobb.

Jeg innså heldigvis raskt at jeg ikke hadde vært i stand til å jobbe når jeg knapt klarte å stå opp for å dusje. Og stemmen er mitt verktøy på jobb - så da er jeg ubrukelig med ødelagt stemme, rett og slett. Og jeg syns også man kan vurdere hvor god jobb man kan gjøre avhengig av hvor syk man er. Er veldig glad jeg ringte. Og tror sjefen også satt pris på det. For da slapp hun slite når vakten min begynte og jeg eventuelt hadde kommet på jobb. Nå hadde hun hvertfall mange timer på å finne noen til å jobbe.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Altså, at jeg kom på jobb og dro igjen. Da hadde vakten stått åpen.

Gjest HuskyPusky
Skrevet

God bedring TS :) Sjefen din hørtes fæl ut! Er man syk så er man syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...