Chiquita Skrevet 11. januar 2004 #1 Skrevet 11. januar 2004 Jeg har en pakke Piano Romkrem stående i kjøleskapet, men jeg kunne tenke meg å få brukt den opp før den blir gammel (holdbar en god stund enda, men det er greit å ta den alikevell) Noen som har noe forslag til hva jeg kan lage? Helst ikke så veldig "avansert" da *klem*
monja Skrevet 11. januar 2004 #2 Skrevet 11. januar 2004 Romboller. Enkelt. Boller med romkrem inni og melis på toppen....jams
Chiquita Skrevet 11. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2004 Romboller. Enkelt. Boller med romkrem inni og melis på toppen....jams Bare sånn et-brett-vanlige-boller-deles-i-to-med-romkrem-inni-og-melis-på-toppen????
Chiquita Skrevet 11. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2004 Verdens beste/ kvæfjordkake. Er ikke det vanskleig da? Tidkrevende? Og krever mer en en pakke romkrem?
monja Skrevet 11. januar 2004 #6 Skrevet 11. januar 2004 Kvæfjordkake/Verdens beste: 100g margarin 100g sukker 4 eggeplommer 100g hvetemel siktet 1 ts bakepulver 3-4 ss melk 4 eggehviter 200g sukker 1/2 dl hakkede mandler 1 pakke romkrem-fyll 1/3 l kremfløte Forvarm stekeovnen til 180 grader Margarin og sukker røres hvitt. Rør inne eggeplommene èn for èn. Tilsett vekselsvis hvetemel blandet med bakepulver og melk. Fyll røren i en smurt form 20 x30 cm. Pisk eggehvite og sukker til marengs. Marengsmassen legges i et lag oppå kakedeigen. Dryss hakkede mandler over. Stek kaken i 20-25 minutter. Avkjøl og del i to like deler. Kjøp fredig romkrem og bland med pisket krem. Legg kremen som fyll på dene ene kakedelen og legg den andre oppå. Romboller: (lages på samme måte som skolebrød) 8-10 stk. ingredienser • 125 gr Smør • 3½ dl Melk • 50 gr gjær • ½ ts bakepulver • 75 gr sukker • 450 gr ca. hvetemel Pensling • 1 egg sammenvispet Fyll: • 5 dl romkrem Glasur: • 2 dl melis • 2 ts ca. eggehvite Slik gjør du: I stekeovnen ved 225 grader C, ca. 15 minutter Smelt smøret og hell i melken. Rør gjæren ut i lunken væske. Bland i sukker, bakepulver og 2/3 av melet og rør til jevn deig. La deigen heve til dobbel størrelse ca. 30 minutter. Del deigen i 20 biter og trill til runde boller. Etterhev ca. 15 minutter. Lag en fordypning i midten av hver bolle og fyll i romkrem. Pensle med egg og stek. Lag melisglasur ved å røre sammen merlis og passe mengde eggehvite til en tykk grøt. Smør de avkjølte skolebrødene med melisglasur.
Nilma Skrevet 12. januar 2004 #7 Skrevet 12. januar 2004 Disse bollene er nydelige, og du kan gjerne bruke romkrem i stedet for vaniljekrem. :D
Chiquita Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2004 Tusen takk for tips og oppskrifter. Det ble til at jeg lagde Romboller i går og det var kjempegodt. *klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå