AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Hei! Nå har jeg lest mye inne på lockig.se, og blind som jeg er, finner jeg ikke svaret på de tingene jeg lurer på.. Altså, jeg funderer på å begynne med balsammetoden, men må ha svar på to ting før jeg vet om det er noe for meg: 1) jeg trener nesten daglig, og blir da så svett i hodebunnen og håret blir vått, så jeg bruker derfor å vaske det daglig etter treningen. Vil balsamen fjerne svetten/bakteriene, eller må jeg bruke shampoo? Jeg bruker høreapparat som er svært ømfintlig for svette, så det er veldig viktig å få vasket det bort. 2) slik jeg forstår det inne på lockig.se sitt forum, så kan man gå mange dager mellom hver vask, og det er et som er å foretrekke for håret. Er det da liten vits i å prøve balsammetoden? Håper noen av dere kan svare meg
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Kan du forklare i korte trekk hva balsammetoden er kanskje? Hvis det står på et forum så orker jeg ikke begynne å lete. Sorry, lat
Gjest Nica. Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 a) Det skal jo i alle fall fjerne svette like godt som med shampoo. Du får prøve å se! b) Om du vasker håret hver dag, er det jo alikevel sunnere for håret om du bruker kun balsam. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 a) Det skal jo i alle fall fjerne svette like godt som med shampoo. Du får prøve å se! b) Om du vasker håret hver dag, er det jo alikevel sunnere for håret om du bruker kun balsam. Men nøyaktig hva i balsamen er det som fjerner svetten da? Er jo ikke såpe i den, er ikke det mye av poenget?
Gjest Nica. Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Men nøyaktig hva i balsamen er det som fjerner svetten da? Er jo ikke såpe i den, er ikke det mye av poenget? 1.3 HUR KAN DET FUNGERA ATT TVÄTTA HÅRET MED BARA BALSAM? BLIR DET VERKLIGEN RENT? Balsam innehåller också tensider, katjoniska och nonjoniska, vilka är mycket mildare och inte uttorkande på samma vis som de anjoniska och amfotära som finns i schampo. Man kan också beskriva det så att balsam innehåller fetter och vatten, plus emulgeringsmedel som gör att fetterna och vattnet kan blanda sig. Eftersom fett löser fett kan man använda balsam att lösa upp fettet i håret och därmed de orenheter som kan ha fastnat där, och eftersom emulgeringsmedlet löser fett i vatten, så kan man sedan skölja ur det ur håret. Detta innebär att man bara tar bort det överflödiga fettet, och lämnar kvar det som skyddar håret och hårbottnen från slitage. Håret blir rent och väldoftande, utan att bli uttorkat. Man kan jämföra med att ta bort smink från ansiktet med rengöringskräm eller olja istället för tvål. Balsam innehåller också ämnen som gör håret mjukt och lätt att reda ut. Link 1
Gjest Indra Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker kun balsam hvis håret er nyvasket eller det er dagen etterpå. Det fungerer kjempefint, men jeg synes det er viktig å skylt håret ordentlig. Hvis ikke føles det bare slapt og ekkelt.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Link Jeg leste faktisk akkurat det sitatet der, jeg forsto det bare ikke før nå Takke takk!
Gjest Nica. Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Jeg leste faktisk akkurat det sitatet der, jeg forsto det bare ikke før nå Takke takk! Hehe, skal ikke være så lett alltid. Er ingen kjemiker selv, så tenker at så lenge det kjennes rent ut, er det det
Gjest Tigress Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Rein sveitte er dessutan ikkje fullt av bakteriar enda, så det er som på kroppen: du skyller berre sveitten av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå