Gå til innhold

Lys på himmelen som beveger seg(ikke fly)

Mie Marie

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne ut av hva dette er, uten hell. Håper noen her kan gi meg noen svar :)

Hver kveld rundt kl 20.00 ser jeg et sterkt lys på himmelen når jeg titter ut av stuevinduet. I begynnelsen trodde jeg det var en sterne eller planet som lyste kraftigere enn normalt. Men jeg la etter hvert merke til at lyset beveger seg. Ikke fort, men i løpet av ca 2 timer har lyset forflyttet seg slik at jeg må titte ut av et annet vindu for å se lyset. Har tenkt at det kan være en satelitt, men de beveger seg vel fortere? (og nei,det er ikke er fly, det er jeg sikker på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert bare en stjerne.

Stjernehimmelen endrer se jo hele natten, altså man kan ikke se samme stjerne fra samme vindu hele natten, akkurat som månen og sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er enten Venus eller Jupiter du ser. Venus er spesielt klar for tiden, for noen dager siden skulle det være mulig å se den i dagslys, men da var det selvsagt skyet hos meg. :(

Denne siden gjelder vel USA, men, you get the idea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, tenkte "stjerne" jeg også, da jeg leste beskrivelsen.

Selvfølgelig ingen stjerne, en stjerne vil ikke bevege seg (i forhold til de andre stjernene - som jeg regner med at ts snakker om). Jupiter er ikke veldig lyssterk, men Venus blir svær sammenlignet med stjerner. Dessuten kan du se forskjell på stjerner og Venus: Stjerner funkler, mens Venus har et konstant lys (med mindre den står lavt i horisonten (type desember/januar på morgenen) og urolig luft lager tilsynelatende funklende lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Har tenkt tanken om at det kan være en av de store planeten, etter å ha lest litt på bloggen til Ødegaard. Men ble litt forvirret av at den forflytter seg så "fort" for det trodde jeg ikke planeter og stjerner gjorde. Da er det mysteriet løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være Jupiter, men mye mer sannsynlig at det er Venus hun ser. Venus er i hvertfall dobbelt så stor/lyser dobbelt så klart som Jupiter.

Begge er like synlige, da venus er i konjunksjon med jupiter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...