Gå til innhold

Trening og kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp. Jeg er ei jente på ca 175 og veier 69kg.

Jeg trener og trener, men føler ikke jeg går ordentlig ned i vekt. Denne uka har jeg derfor skrevet ned treningene mine samt kostholdet.

Jeg løper mellom 4 - 10km fem ganger i uka, og ligger i gjennomsnitt på ca 1600 kalorier om dagen.

Hvorfor går jeg ikke ned? Og hvor mange kalorier burde jeg ha i meg med det aktivitetsnivået jeg har? Trener også aktivt styrke.

håper virkelig noen her kan gi meg noen gode råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BMIen din angir at du er perfekt normalvektig. Hvorfor ønsker du å gå ned i vekt?

Husk at trening styrker musklene og gjør at de vokser - dermed øker vekten (muskler veier mer enn fett.)

Legg heller merke til klesstørrelser og hvor god form du er i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BMIen din angir at du er perfekt normalvektig. Hvorfor ønsker du å gå ned i vekt?

Husk at trening styrker musklene og gjør at de vokser - dermed øker vekten (muskler veier mer enn fett.)

Jeg stoler ikke på BMI, fordi det finnes så absolutt overflødig fett på kroppen min. Både rumpe og lår er mer enn frodige. Jeg har også vært lettere tidligere, uten at det har sett tynt ut :)

Føler ikke jeg fikk svar på spørsmålet mitt, da jeg egentlig ønsket å vite ca hvor mange kalorier jeg burde ha i meg i løpet av en dag med det aktivitetsnivået jeg har. Spiser jeg for mye, eller lite? Det må jo finnes årsaker til at vektnålen ikke rikker seg..

AnonymBruker
Skrevet

Sjekka BMI nå, jeg kan gå ned 10kg til uten å regnes som undervektig.

- TS :)

Skrevet

Hvor lenge har du trent og prøvd å gå ned i vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du trent og prøvd å gå ned i vekt?

I mange år i varierende grad egentlig. Tre ganger i uka har nok vært mest vanlig, men har økt nå i 2012 :)

Skrevet

Fortell litt om dine tidligere forsøk på å gå ned i vekt. Hva gjorde du? Hvordan fungerte det?

Har du konsekvent løpt fem ganger i uka i tillegg til styrketrening (hvor ofte, hvor tungt, hva slags øvelser?) siden januar 2012?

Hva eksakt spiser du? Sett opp kostholdet i løpet av dagen din slik det pleier se ut. Hvor lenge har du fulgt dette kostholdet?

Hvilke endringer i kroppen har du merket etter at du begynte å trene mer - bortsett fra dette med vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Fortell litt om dine tidligere forsøk på å gå ned i vekt. Hva gjorde du? Hvordan fungerte det?

Har du konsekvent løpt fem ganger i uka i tillegg til styrketrening (hvor ofte, hvor tungt, hva slags øvelser?) siden januar 2012?

Hva eksakt spiser du? Sett opp kostholdet i løpet av dagen din slik det pleier se ut. Hvor lenge har du fulgt dette kostholdet?

Hvilke endringer i kroppen har du merket etter at du begynte å trene mer - bortsett fra dette med vekt?

Jeg har løpt mye, prøvd å kutte ned på spising, men unner meg snacks i helgene.

frokosten min starter gjerne med havregryn eller omelett, en skyr eller yoghurt mitt på dagen, kanskje en banan før trening og middag med kylling eller fisk og grønnsaker til. Prøver å holde meg til fullkornspasta eller ris. Dette er ikke noe jeg "følger" i den forstand, dette er slik jeg spiser til vanlig.

Kroppen er ganske uforanderlig, jeg har litt markeringer på mage. Men lår og rumpe forblir i samme størrelse. Styrketrening bruker jeg både vekter og apparater, men er nok flinkere til kondisjon når det gjelder å holde en fast plan!

Skrevet

Synes det høres ut som om du spiser lite? Hva med mellommåltider? En skyr evt banan mellom frokost og middag høres lite ut. Jeg vil tro at du får mer utbytte av treningen din om du velger et annet lunchalternativ, om du trener mellom lunch og middag så klart.

Selv tok det fire uker før jeg begynte å gå ned noe. Kjente kroppen ble fastere, men det var pga mer muskler.

I begynnelsen spiste jeg for lite, men når jeg økte matinntaket fikk jeg mer energi på trening, og utførte derfor bedre økter. Hva med å bytte ut to av langkjøringene med intervall?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har løpt mye, prøvd å kutte ned på spising, men unner meg snacks i helgene.

Hva vil det si å ha "løpt mye"? Hvor ofte, hvor langt, hvor raskt, hvor lenge?

frokosten min starter gjerne med havregryn eller omelett, en skyr eller yoghurt mitt på dagen, kanskje en banan før trening og middag med kylling eller fisk og grønnsaker til. Prøver å holde meg til fullkornspasta eller ris. Dette er ikke noe jeg "følger" i den forstand, dette er slik jeg spiser til vanlig.

Hvis dette er et eksempel på ditt vanlige kosthold, så er det altfor lite. Det er bra du holder deg til sunn mat, fortsett med det, men spis mer, særlig til lunsj.

Kroppen er ganske uforanderlig, jeg har litt markeringer på mage.

Markeringer av hva? Magefett eller muskler? Når begynte du å legge merke til om kroppens fasong endret seg?

Men lår og rumpe forblir i samme størrelse.

Til syvende og sist vil jo oppbygde muskler utgjøre volumet på lår og rumpe (og disse musklene er store), i tillegg til det naturlige fettet en kvinne skal ha for å være sunn og frisk.

Styrketrening bruker jeg både vekter og apparater, men er nok flinkere til kondisjon når det gjelder å holde en fast plan!

Dette sier meg egentlig ikke så mye. Jeg spør deg om hvilke øvelser du tar, hvor tungt du løfter, kort sagt: intensiteten på treningen din.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som om du spiser lite? Hva med mellommåltider? En skyr evt banan mellom frokost og middag høres lite ut. Jeg vil tro at du får mer utbytte av treningen din om du velger et annet lunchalternativ, om du trener mellom lunch og middag så klart.

Selv tok det fire uker før jeg begynte å gå ned noe. Kjente kroppen ble fastere, men det var pga mer muskler.

I begynnelsen spiste jeg for lite, men når jeg økte matinntaket fikk jeg mer energi på trening, og utførte derfor bedre økter. Hva med å bytte ut to av langkjøringene med intervall?

Hei! Jeg har vurdert å øke matinntaket, litt derfor jeg spurte om noen visste ca hvor mange kalorier jeg burde få i meg iløpet av en dag. Hva spiser du som lunsj?

Hva vil det si å ha "løpt mye"? Hvor ofte, hvor langt, hvor raskt, hvor lenge?

Okei, jeg skal prøve å gi ett mer utfyllende svar. Nå er jeg nettopp ferdig med en løpeøkt på 8.3km på ca 45 - 50 minutter. Veksler mellom 9 og 10 kilometer i timen, men er også innom helt opp til 15 km/h (i korte perioder altså). Løping gjør jeg hver gang jeg trener: altså stort sett fem ganger i uken. Det pleier å ligge ett sted mellom fem kilometer og ei mil jeg løper. Ei mil løper jeg på litt over 60 minutter.

Hvis dette er et eksempel på ditt vanlige kosthold, så er det altfor lite. Det er bra du holder deg til sunn mat, fortsett med det, men spis mer, særlig til lunsj.

Hvor mye mer tror du jeg burde spise? Jeg merker at sulten ofte kommer på kveldene, gjerne i form av ekstreme søtsug. Dette vil jeg gjerne forebygge!

Markeringer av hva? Magefett eller muskler? Når begynte du å legge merke til om kroppens fasong endret seg?

Markeringer i form av muskler, jeg har synlig sixpack hvis jeg strammer. Evt i riktig lys :P Fasongen har ikke endret seg betrakelig, muligens litt strakere holdning og mindre pupper!

Til syvende og sist vil jo oppbygde muskler utgjøre volumet på lår og rumpe (og disse musklene er store), i tillegg til det naturlige fettet en kvinne skal ha for å være sunn og frisk.

Jeg vet jeg har store muskler i lår, men det er også mye fett her som ikke er stramt. Dvs cellulitter og generelt lite stramt.

Dette sier meg egentlig ikke så mye. Jeg spør deg om hvilke øvelser du tar, hvor tungt du løfter, kort sagt: intensiteten på treningen din.

Hm, det er veldig mange øvelser jeg utfører iløpet av en uke. Alt fra benkpress, knebøy med stang + vekter og apparater som svarer til hva jeg skal trene den dagen. (ofte ben på mandager, kjernemuskulator på tirsdager, armer på onsdager osv. Idag har jeg brukt apparater på innside lår, utside lår, lårmusklene på "forsida", lårmusklene på "baksiden" og rumpe f.eks.

Skrevet

Takk for svar.

Hvis du begynner å få synlig sixpack, så har du ikke for mye fett på kroppen.

Det fettet du har på lår og rumpe skal være der, kvinner skal ha litt fett for å være sunne og friske. Alle kvinner har myke lår og underhudsfett (vises ofte som cellulitter). Skal kvinner ha normal menstruasjon og evne til å få barn og amme, må det ekstra energilageret være der.

Du burde spise mer lunsj, for eksempel et par knekkebrød med pålegg i tillegg til skyren. Omelett til frokost er bra, men spiser du havregryn bør du plusse på en brødskive/knekkebrød + en frukt.

Får du søtsug på kvelden så er det et tegn på at du bør spise litt mer. Lag gjerne en grønnsaksuppe på kvelden, eller noen brødskiver med avocado e.l.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dropp vekta og finn heller frem et målebånd. Den er mye mer ærlig.

Jeg fikk selv tatt en fettprosenttest. Og her har jeg fått skrevet ned hvor mange kallorier jeg skal ha per hviledag. Og så noterer jeg ned antall kallorier jeg spiser hver dag og hva jeg trener. Da får jeg opp en fin oversikt om jeg spiser nok osv.

Jeg bruker shapelink.com og fører opp alt her. Vekt, mål, trening og forbrenning av kallorier (som kommer opp automatisk) og hvor mye jeg spiser. Men den vil ikke registrere sjokolade gitt :fnise:

Men uansett - å teste fettprosenten er ganske greit. Da vet man hvordan man ligger ann og hva som skal til.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har samme problem.

Nå fant jeg en formel på hvor mange kalorier jeg skal bruke:

1522.4kcal --> Forbrenner når jeg er helt i ro.

3044.8 kcal med daglig trening.

Jeg ligger mellom 1000 og 1600 kalorier til daglig. Men jeg går jo virkelig ikke ned i vekt! Vekta har stått på stedet hvil i evigheter. ifølge formelen går jeg på et kaloriunderskudd, jeg trener og spiser sunt. Hva er galt?

Skrevet

Du sier du spiser 1600kcal i døgnet, men har regnet frem til at du behøver 3000.

Jeg tror du lurer deg selv, eller så går du rundt og er vanvittig sulten hele tiden.

Enten har du regnet feil på hvor mye du spiser eller så glemmer du å ta med småspising, drikke med energi osv.

I tillegg så har jeg stor tro på at det spiller en rolle hvor du får mesteparten av energien fra.

Det er en korrelasjon mellom (større) inntak av raffinerte karbohydratprodukter som lyst mel, sukker og tilsvarende og overvekt, diabetes, hjerte-/karsykdommer. Imidlertid er det viktig å være kritisk til denne typen forskning da det baserer seg på observasjon fremfor f.eks en dobbel blindtest. Svarene vil derfor være litt mindre sikre og faren for "bias" er større.

Av energien du inntar som er en del av basalforbrenning + normal aktivitet (ikke trening) så bør mye mer komme fra fett enn man vanligvis hører. Man kan gjerne fordele det 30% protein, 30% karbohydrat og 40% fett.

Energi du trenger ut over dette, til trening osv, kan kan du få fra karbohydrater dersom restitusjonstid er viktig faktor. Jo viktigere, jo større andel. Gjerne fett også. Proteininntaket er i utgangspunktet ikke nødvendig å øke med mindre det er veldig lavt. Normalt holder det med rundt 1gram per kg kroppsvekt. Det er dog ikke farlig å øke det til 1,5 eller 2, men det vil nødvendigvis ikke gi noe bedre resultater og det er generelt dyrere økonomisk.

Det er også sikkert også lurt å begrense de raske, høyglykemiske, karbohydratene til KUN restitusjonsmat rett etter trening.

Prinsippet jeg prøver å følge er å spise kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter og frø, noe frukt, lite stivelse, unngå sukker. Nå prøver jeg riktignok ikke å gå ned noe særlig i vekt, men jeg har gjerne noen gram fett jeg ikke trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du spiser 1600kcal i døgnet, men har regnet frem til at du behøver 3000.

Jeg tror du lurer deg selv, eller så går du rundt og er vanvittig sulten hele tiden.

Enten har du regnet feil på hvor mye du spiser eller så glemmer du å ta med småspising, drikke med energi osv.

I tillegg så har jeg stor tro på at det spiller en rolle hvor du får mesteparten av energien fra.

Det er en korrelasjon mellom (større) inntak av raffinerte karbohydratprodukter som lyst mel, sukker og tilsvarende og overvekt, diabetes, hjerte-/karsykdommer. Imidlertid er det viktig å være kritisk til denne typen forskning da det baserer seg på observasjon fremfor f.eks en dobbel blindtest. Svarene vil derfor være litt mindre sikre og faren for "bias" er større.

Av energien du inntar som er en del av basalforbrenning + normal aktivitet (ikke trening) så bør mye mer komme fra fett enn man vanligvis hører. Man kan gjerne fordele det 30% protein, 30% karbohydrat og 40% fett.

Energi du trenger ut over dette, til trening osv, kan kan du få fra karbohydrater dersom restitusjonstid er viktig faktor. Jo viktigere, jo større andel. Gjerne fett også. Proteininntaket er i utgangspunktet ikke nødvendig å øke med mindre det er veldig lavt. Normalt holder det med rundt 1gram per kg kroppsvekt. Det er dog ikke farlig å øke det til 1,5 eller 2, men det vil nødvendigvis ikke gi noe bedre resultater og det er generelt dyrere økonomisk.

Det er også sikkert også lurt å begrense de raske, høyglykemiske, karbohydratene til KUN restitusjonsmat rett etter trening.

Prinsippet jeg prøver å følge er å spise kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter og frø, noe frukt, lite stivelse, unngå sukker. Nå prøver jeg riktignok ikke å gå ned noe særlig i vekt, men jeg har gjerne noen gram fett jeg ikke trenger.

Jeg veier alt jeg spiser, og drikker aldri noe annet en vann. Så nei, jeg er hverken sulten eller spiser mer enn det ja sa jeg gjorde.. Jeg spiser mye frukt, og det er jo veldig kalorifattig for eksempel. Jeg småspiser heller ikke, ikke uten at jeg skriver det opp..

Det du sier at du spiser, kunne like godt vært mine måltider. Så jeg forstår fremdeles ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt..

Skrevet

Tja, det er vanskelig å si noe helt konkret, men jeg kan gi noen tips som har fungert bra for meg:

1. Spis litt mer de dagene du trener. På den måten får du mer utbytte av treningen.

2. Spis lite karbohydrater dagene du ikke trener.

3. Spis lite karbohydrater på kvelden generelt. Spis de helst i forbindelse med trening (før/etter).

4. Tren hardere og mer styrke.

5. Løp intervaller to ganger i uken. Anbefaler 4x4, men det er mange måter å gjøre det på.

6. Dropp snopet, men finn sunne oppskrifter på kaker, muffins, osv på fitnessblogger på nettet. Har du lyst på sjokolade, drikk en kopp med confecta 72% drikkesjokolade (den kan du drikke så ofte du vil egentlig - sunt og lite kalorier).

7. Spis nok (sunt) fett!!

8. Bruk målebånd og stikk og ta en sånn inbody test, så du finner fettprosent. Test deg igjen om fire-seks uker.

AnonymBruker
Skrevet

bmi, virkelig? bmi'en min er på 28.5, aka overvektig, problemet er bare at jeg har veldig lite fett, hvorfor tar du utgangspunkt i BMI? aldri gjør det, please

Til TS: regn ut kaloriforbruk vs kaloriinntak. det finnes brukbare kalkulatorer for dette på nettet. http://lmgtfy.com/?q=kaloriforbruk+og+kaloriinntak+kalkulator

500 kcal i underskudd er ett greit sted for slanking, om du ikke vil miste musklene dine. hva du spiser har faktisk ganske lite å si om du følger det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...