AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Idenne artikkelsen skriver en dame en kommentar "Jeg bor fortiden i Danmark ... Har smakfritt jernpulver jeg strør over grøten". Finnes jernpulver til babyer i Norge? Jeg gir hjemmelaget mat og synes det av og til adde vært greit med litt jernpulver jeg kunne strødd på maten. F.eks. 1/2 dagsdose 2-3 ganer i uka. Litt avhengig av hvor mye jernrike ting hun spiser ellers den dagen.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har ikke sett det, men hvorfor ikke bare ha f.eks. grøt av jernholdig kornslag, eller ha knuste linfrø i maten (f.eks. lage most frukt med litt linfrø i)? Dessuten er stor forskjell på dagsdose for barn og voksne, og små babyer trenger ikke SÅ mye jern at en ikke skal klare å gi det gjennom et normalt kosthold. Det er jo ikke bra med for mye jern heller. 1
flickan Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har ikke sett det, men hvorfor ikke bare ha f.eks. grøt av jernholdig kornslag, eller ha knuste linfrø i maten (f.eks. lage most frukt med litt linfrø i)? Dessuten er stor forskjell på dagsdose for barn og voksne, og små babyer trenger ikke SÅ mye jern at en ikke skal klare å gi det gjennom et normalt kosthold. Det er jo ikke bra med for mye jern heller. Er det ikke derfor nesten all barnemat er tilsatt jern, fordi det faktisk er vanskelig å få nok gjennom kosten? Det er også hovedgrunnen til at de ikke skal ha kumelk før 1 år, fordi det fortrenger mer jernrik mat.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Man skal ALLTID få konstatert jernmangel hos legen før man begynner å behandle jernmangel/eller ta tilskudd av jern.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Lager man god hjemmelaget mat, skal det ikke være vanskelig å få nok jern. Barnematindustrien har virkelig klart å skape usikre foreldre. Ja, mye grøt er jernberiket, men man kan fint lage jernholdig grøt selv. Poenget er at man ikke trenger å tilsette jernpulver. Det er farlig å gi for mye jern, og det SKAL man ikke hvis man ikke har avtalt dette med lege. Melk fortrenger jernet. Det sier vel mer om melkens effekt på det lille jernet barnet trenger, enn at barnet tregner enorme mengder jern som betyr at man må strø jernpulver på maten. Leverpostei, prim (for de som gir det til litt større barn), grønne grønnsaker, hirse, linfrø, havre, kjøtt inneholder godt med jern, så med normalt variert kosthold, klarer man å dekke behovet selv. Det er ikke uten grunn at undersøkelser slår fast at hjemmelaget spedbarnsmat er best. Mange lager dog ikke maten selv, og da får de jern gjennom jernberiket grøt fra butikken og glassmat. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Man skal ALLTID få konstatert jernmangel hos legen før man begynner å behandle jernmangel/eller ta tilskudd av jern. Men hvis man kjøper grøt på butikken (Nestle, Smaafolk eller Hipp) er jo disse tilsatt jern. Men hvis man kjøper grøt på helsekosten er denne ille tilsatt jern (Holle). Er jo ikke slik at de som kjøper butikkgrøt har fått konstantert jernmangel og derfor kjøper denne grøten. Jeg kunne godt tenkt meg jernberiket grøt, men vil ikke ha grøt med MME (dvs palmeolje, mm). Foreløpig har jeg en som ikke er så glad i grønnsaker og middag/kjøtt. Vi øver, men det blir mye grøt og da hadde det vært kjekt med jernberiket uten å måtte kjøpe den med MME.
Neala Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Hvorfor tilsetter du ikke bare f.eks aprikosmos i grøten? 1
Stinelin Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Hvilke kornsorter og andre ingredienser inneholder egentlig mye jern? Hva er best å lage grøt av?
^^Belle^^ Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Jeg fikk et tips om å blande gresskarkjernemel (gresskarkjerner i food processoren) i frukt og grønnsakene. Det er stappfullt i jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå