Gå til innhold

Papegøye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

jeg har så lyst på en papegøye men vet ikke hvilken jeg skal gå for.

vil helst ha en som kan lære prate.

har hatt undulater og nympefapakitter før.

erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grå Jaco :)

AnonymBruker
Skrevet

De lever lenge.

Skrevet

Jeg har en gulpannet amazonaspapegøye; "arvet". Jeg fikk han da han var rundt tyve år, så han har vel rundt tyve år igjen å leve.Er vel 26 år nå. Ikke egnet som familiedyr; blir knyttet til en person og lett aggresiv mot andre familiemedlemmer.Det var derfor han havnet hos meg; hans opprinelige familie hadde problemer med å ha han løs i huset da han gikk løs på både unger og kone....Vi har litt samme greia her; han elsker samboeren min, og er ikke like glad i meg eller ungene. Men han biter ikke så mye nå lengre, og jeg kan håndtere ham uten å miste deler av fingrene...;-)

Prater endel, og han plukker opp det vi sier mye. Dvs... han roper navnet på ungene mine, "hei", "hadet", og ikke minst " lukk døra"( bor i gammelt trehus....;-)

Fjær og dun overalt, samt fuglefrø. Han går løs på kveldene, og har hatt endel skadet på gardiner og møbler. Bæsjen er skikkelig fuglebæsj; bløt, og for det meste grønn masse.

Må dusjes regelmessig, ellers stinker han. Han er glad i å dusje, og ikke minst, føneren etterpå er digg!Buret må rengjøres ofte; jeg pleier å ta ut det grøvste av avføring annenhver dag, fullt skifte av alt av strø og vask av buret en gang i uken. Må ha stort bur! Det vi har nå er 2x1,7x m i grunnflate, 2,5m høyt. Dette gir han ikke nok plass til å røre seg skikkelig, han må ut hver dag for å få ut vingene skikkelig og få rørt på seg.

Når vi skal på ferie er det stort sett naboer som passer ham. De kommer da innom en til to ganger hver dag, gir mat, skifter vann, prater med han ( noen tørr å ta ham ut, men ikke alle).

Dyrlegeregninger er hyggelige. Klipper klør samt sjekk en gang i året, har ikke hatt skader eller sykdom enda.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hei ts her =)

har lest en del om amazoner ja de hørest litt for vanskelige ut for meg.

men størelsen på de er veldig grei =)

noen andre erfaringer?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Du er sikkert klar over plassbehov og 'jobben' ved å være en pappegøyes 'partner' (?)

Jeg forelsket meg en gang i en rosa kakkadu (ved navn Madonna).

Prisen var rimelig høg (30" i begynnelsen av -90 tallet), og startet undersøkelsenen av kakkaduers behhov.

Konklusjonen min ble at enn hvor mye jeg gjerne ville så var kravene for store til at jeg kunne klare å tilfredsstille dem alle, tross dengangen leilighet på 110 m2.

Om jeg husker riktig, alle forbehold for det, så kan kakkaduer fort forsvare sin partner, og knytter seg ofte til ett menneske (sin valgte partner).

Dette kan det være verd å undersøke grundig før man bestemmer seg :)

- familier består mange ganger av flere personer, ofte av ulikt kjønn ;)

Men, kan du tilfredsstille kravene til en rosa kakkadu så får du en hengiven venn (og ugangskråke) så lenge du lever :)

De er fremdeles noen av de vakreste fuglene jeg vet om, og jeg er fremdeles meget svak for dem :rodmer:

Skrevet

Kakaduer og de aller fleste fargerike papegøyer er hysterisk monogame, så de knytter seg voldsomt til EN person (maken sin) og blir ofte svært eiesyke, så det er vanskelig med familie/kjærester og sånt.

Grå jaco er litt mindre eiesyk, den knytter seg til en person den også, men de er ikke like opptatt av å beskytte den ene, så de passer bedre til familie. Jaco kan få et vokabular på over 1000 ord, det er mer enn mange toåringer har. De er relativt lettlærte, de liker oppgaver og trenger en del oppmerksomhet for å ikke kjede seg syke.

Men en stor husfugl krever mye stell, kos og oppmerksomhet for at den skal ha det bra, så tenk deg godt om før du bestemmer deg.

Undulater kan også lære å prate, men da må du være mer bestemt på å gjenta ord ofte, pluss at de lettere lærer å prate om de er alene, men da kommer også mye oppmerksomhet inn i bildet for de kan fort kjede seg de og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...