AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Fikk Diflucan, som ikke virket i det hele tatt. Tok en kur Pevaryl, og nå er soppen tilbake igjen. Har brukt vagitorierX3. Det klør ikke, men det er likevel sopp. Hvordan i all verden skal jeg bli kvitt dette,da? Jeg har også Vestibulitt, så jeg skal helst ikke eksperimentere for mye med reseptfrie soppkurer, men blir heller ikke bra av Vestibulitten når jeg har sopp hele tiden. Har ikke kontroll på sykehuset før om flere måneder ift vestibulitt, kontakter jeg fastlegen får jeg vel Diflucan, slik jeg fikk på sykehuset. Andre alternativer andre i samme situasjon har fått? Hvordan bli kvitt denne soppen som stadig kommer tilbake? Legen har sagt at min underliv nok er overfølsomt for soppinfeksjoner, og jeg har ikke et spesielt dårlig kosthold, er bevisst på hva jeg spiser.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Er du helt sikker på at det er sopp? Jeg har også fått påvist vestibulitt etter å ha gått med et jeg trodde var mange soppinfeksjoner og langvarig kløe. Prøvene mine ble dyrket, og det jeg (og legen) trodde var sopp var bare kløe og svie pga vestibulitten. Ring legen din på mandag og be om gu og at prøven fra underlivet skal dyrkes. Vær streng! Ikke ta til takke med Diflucan, men si at du vil ha en ordentlig undersøkelse. Du kan også be om henvsining til en annen gynekolog (en med kort ventetid), Ellers har jeg før jeg fikk vestibulitt blitt kvitt sopp med å skylle skjeden med yoghurt naturell hver kveld i fire-fem dager. Kjøp en stor sprøyte (uten spiss) og fyll den med yoghurt. Sprøyt det i skjeden mens du sitter/står over toalettet eller i dusjen. La mesteparten renne ut og tørk deg utvendig, ta på truse og legg deg med en håndduk under rumpa i sengen. Du kan også skylle med en blanding av eddik og vann. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Er partneren behandlet samtidig? Det er mange som smitter hverandre frem og tilbake.
Minya Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Støtter begge kommentarene over og legger også til at om du har blitt smittet av klamydia, kan underlivet lage sopp-symptomer uten at det egentlig er sopp, så om du ikke har sjekket, ta en klamydiatest også.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Er sjekket grundig på GU, det er ikke Klamydia, det er sopp i følge overlegen på sykehuset. Det klør og svir ikke, likevel er det visst sopp. Av og til får jeg kløe-og-svie utbrudd, da er det også sopp. Hun viste meg hvordan det så ut, og når det er sopp, da har jeg hatt det i årevis. Tross utallige soppkurer. Har nettopp tatt både Diflucan og Pevaryl-kur, så er soppen tilbake igjen etter to dager. Har også brukt melkesyretabletter om kvelden for å forebygge mot sopp. Virker visst ikke det heller. Har snart brukt en formue på apoteket, og har ingen store håp om at Vestibulitten skal bli borte før soppen forsvinner. Har ingen partner.
fridr Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Ikke spis ting med gjær, sukker og hvitt mel... Det elsker nemlig Candidaen
Binta Ba Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Jeg sleit før med både sopp og bakteriell vaginose. Kløe, ekkel utflod og MYE utflod osv.. For min del har det hjulpet å alltid bruke truseinnlegg, gå mest mulig uten undertøy, og også sove naken. Jeg skyller meg med vann etter nesten hvert toalettbesøk, selv om jeg bare tisser, og jeg sørger for å ALLTID vente maks 10min etter samleie med både tissing og vasking. Gjort underverker for min del, og om jeg forandrer på noe av dette, tar det ikke mange dagene før jeg merker forskjell..
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Bomullstruser og løstsittende bukser kombinert med hygienetipsene over her. Jeg slet mye med dette, men fant etter hvert ut at undertøy har mye å si. Jeg bruker ikke stringtruse hver eneste dag, passer på å bruke bomull mest mulig og unngår veldig tighte jeans.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker ikke stringtruser, sover naken, unngår for trange bukser og truser, prøver å være forsiktig med gjær, mel, sukker osv. Ikke lett dette!
Gjest Marilyn Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Just for the record: Sopp er ikke smittsomt mellom mennesker For meg hjalp det å få barn, men det er kanskje en litt drøy behandlingsmetode.. Etter at jeg fikk barn for nå 7-8 år siden har jeg ikke hatt en eneste soppinfeksjon, og jeg var mye plaget med det før. Samme erfaring har min mor. Ellers er et vanlig kjerringråd at man har yoghurt naturell nedentil for å gjenopprette riktig pph-balanse.
fridr Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Just for the record: Sopp er ikke smittsomt mellom mennesker Eh, jo; det er det! (Selvom TS ikke har partner og det ikke har noe å si for henne...) Ellers er et vanlig kjerringråd at man har yoghurt naturell nedentil for å gjenopprette riktig pph-balanse. Funker desverre ikke. Medisink bevist.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Medisinsk bevist? Naturell yoghurt har jo bortimot de samme gode bakteriene som slike vaginale antisopp piller slik jeg har forstått det. Funker på meg ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #13 Skrevet 4. mars 2012 Jeg har lest på Candida-allergy.com, og det virker på meg som om jeg har denne soppen flere steder enn i underlivet. Da hjelper det nok ikke å behandle med reseptfrie kremer og piller uansett, om soppen er i hele systemet. Litt pussig at Diflucan ikke virker kanskje, jeg vet ikke om flere alternativer. Tenkte jeg skulle prøve å kutte ut alle matvarene som nevnes på siden, og se om jeg slipper unna da. Men, først må jeg jo bli kvitt det jeg har, og når ingenting virker, er ikke det så lett.
Gjest Lilu Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 Just for the record: Sopp er ikke smittsomt mellom mennesker For meg hjalp det å få barn, men det er kanskje en litt drøy behandlingsmetode.. Etter at jeg fikk barn for nå 7-8 år siden har jeg ikke hatt en eneste soppinfeksjon, og jeg var mye plaget med det før. Samme erfaring har min mor. Ellers er et vanlig kjerringråd at man har yoghurt naturell nedentil for å gjenopprette riktig pph-balanse. Jo, sopp kan smitte mellom sex-partnere. Been there done that. Jeg har ikke noe råd for "kronisk" soppinfeksjon. Men man burde i hvertfall bruke vanlige truser (ikke string), som er i minst 95% bomull (og resten elastan). Og de bør ikke være alt så stramme. 2
Minya Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Huff, det må være utrolig frustrerende for deg, TS. Jeg har ikke så mange andre råd enn det som allerede er nevnt her. Zinksalve (rompesalve for barn) kan kanskje lindre litt, men utenom det, er jeg for en gangs skyld tom for idéer. Lykke til, jeg håper det ordner seg etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Eh, jo; det er det! (Selvom TS ikke har partner og det ikke har noe å si for henne...) Funker desverre ikke. Medisink bevist. For meg fungerer det svært godt. Jeg tror det fungerer like godt som andre kjerringråd, som f.eks. hvitløksfedd i skjeden. Jeg kjenner mange som har brukt én eller begge deler (hver for seg) med stort hell, og noen som ingen av delene har fungert for. For øvrig har flere av mine bekjente fått anbefalt fra forskjellige leger å skylle skjeden med eddik og vann, så jeg vil ikke avskrive verken dét eller yoghurt uten å forsøke det. Det skader ikke, men er litt grisete og tidkrevende,
Gjest Lilu Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Hvitløksfedd i skjeden har funket på meg når jeg hadde min verste og mest akutte soppinfeksjon noensinne. Brukte det fordi det var på kvelden og jeg hadde ikke canesten, men det funka veldig bra. Tok knekken på soppen med en gang, virka det som. Lukta veldig hvitløk av meg, men. Så hvitløk er verdt å prøve synes jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå