Gå til innhold

Hekleoppskrift=hodebry

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står fast på 1 punkt i oppskriften på en bestemorsrute. Det står at jeg skal hekle "1 lm i lm-buen". Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til... Håper det fins noen der ute som ser for seg dette. På forhånd takk til den som kan få meg videre her :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Off, eg kunne ha hjulpe deg her, siden eg har en heil heklebok med masse fine oppskrifter. Men for meg virker no oppskrifta ganske grei da, du skal inn i den luftmaske buen som du lagde tidligere.

Går ikkje det an å legge ut et bilde eller noke av prosjektet ditt?

Skrevet

Off, eg kunne ha hjulpe deg her, siden eg har en heil heklebok med masse fine oppskrifter. Men for meg virker no oppskrifta ganske grei da, du skal inn i den luftmaske buen som du lagde tidligere.

Går ikkje det an å legge ut et bilde eller noke av prosjektet ditt?

Jeg får ikke lagt ut bilde fra ipaden :-/ men ja, det skal sikkert være enkelt når en bare skjønner det. Men jeg klarer ikke se for meg hvor jeg skal plassere nålen-skal den først under lmbuen og deretter lage en luftmaske kanskje...? På et bilde av ferdig teppe ser det ut som det skal "mangle" en maske-akkurat som et hull i hekletøyet...

Skrevet

Hm. Kan du legge ut litt mer av oppskriften? Det er da umulig å hekle en lm i / om noe annet. Dette er en typisk bestemorruteoppskrift (de kan variere):

4 lm, kjm i første lm så det dannes en ring.

3 lm, 2 stavmasker, 3 lm, 3 stavmasker, 3 lm, 3 stavmasker, 3 lm, 3 stavmasker, kjm i 3 lm.

kjm om lmbuen, 3 lm,2 staver i samme lmbue, 3 lm, 3 staver i samme lmbue, *1 lm, 3 staver i neste lm bue, 3 lm, 3 staver i samme lmbue* gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 lm, kjm i tredje lm på begynnelsen av omgang.

Deretter gjør du sånn i så mange omganger som du selv føler for:

kjm om lmbuen, 3 lm, 2 staver, 3 lm, 3 staver i første hjørnet. I hullene i mellom hjørnene tar du 3 staver, og i de andre hjørnene tar du 3 staver, 3 lm, 3 staver. Avsluttes alltid med kjm i tredje lm på begynnelsen av omgang.

De første tre lm på hver runde skal erstatte en stav.

Håper dette forklarte litt :)

Skrevet

Jeg måtte innom der mønstret kom fra - og det viste seg at det var en feil i oppskriften :-D så nå løste det seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...