Knøtteliten Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes "Granini Grønnsaksjuice av 7 grønnsakssorter" er kjemegodt... men jeg lurer på om jeg lurer meg selv, eller ER det så sunt som man skulle tro?? Man får jo i seg 7 forskjellige grønnsaker...det høres jo helt fantastisk ut Men jeg er ikke så inne på hva som virkelig er sunt og hva som bare virker sunt.. Blir det litt sånn som yoghurt? Man kan jo fort tro at det er sunt som inneholder frukt og melk, men i virkeligheten det er jo egentlig ikke så bra... Så? Er dette noe jeg kan bøtte innpå med god samvittighet, eller? :gjeiper:
Tullepia Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Et glass eller to juice til dagen er jo ikke farlig. Det er nok verre om du bøtter ned to pakker til dagen alene. (Juice er jo skadelig for tennene pga syren hvis du drikker for mye.) Frukt og melk er også supersunt, ingenting feil med det heller. Spis fem frukt og drikk melk til frokost, lunsj og kvelds. Men ALT med måte. Det sunne blir usunt i overdrevne mengder, samme hva det er
Knøtteliten Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2012 Et glass eller to juice til dagen er jo ikke farlig. Det er nok verre om du bøtter ned to pakker til dagen alene. (Juice er jo skadelig for tennene pga syren hvis du drikker for mye.) Frukt og melk er også supersunt, ingenting feil med det heller. Spis fem frukt og drikk melk til frokost, lunsj og kvelds. Men ALT med måte. Det sunne blir usunt i overdrevne mengder, samme hva det er Ja, nå var det med "bøtte nedpå" litt ironisk da... :gjeiper: Drikker ikke flere flasker om dagen! Jeg skjønner også at det ikke er farlig med noen glass, men hvor sunt er det egentlig?? Hvis man tar utgangspunkt i de grønnsakene den inneholder tenker jeg. Er den så naturlig at det faktisk blir som å spise disse grønnsakene eller presse ut saften av tomaten etc selv? Eller er det tilbredt/ proppa med noe annet usunt som jeg ikke "ser". Og ja, frukt og melk er sunt - men poenget mitt var at yoghurt er ikke nødvendigvis så sunt fordi, selv om den inneholder dette (den inneholder jo masse sukker, og å spise flere yoghurt om dag er liksom ikke det samme som å spise frukt/bær og drikke melk). Og jeg lurer på om det blir likens med denne grønnsaksjuicen, er den nødvendigvis så sunn som grønnsakene i seg selv - noen som vet?
Tullepia Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Regelen må jo alltid være at upreparert og naturlig er sunnest. Altså at det er bedre å spise en appelsin enn å drikke appelsinjuice, og at grønnsaker er bedre enn grønnsaksjuice. Med grønnsakene får jo magen din fiber, for eksempel. Jeg synes dette blir litt flisespikkete. Drikk juicen med god samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Regelen må jo alltid være at upreparert og naturlig er sunnest. Nei, hvorfor det? Jeg vil da tro det er både negative og positive sider ved BÅDE ubehandlede råvarer OG de som har blitt behandlet på ett eller annet vis. For eksempel er ren tomat kjempesunt. Lager man tomatjuice som varmebehandles, vil den miste litt av C-vitamininnholdet. Det skulle jo få en til å tro at juicen er mindre sunn, samtidig så er det studier som indikerer at endel næringsstoffer, f.eks. karotener, blir mer tilgjengelige for opptak i kroppen om de utsettes for varme. (Lett) varmebehandling av mat kan dermed være med på å gjøre den sunnere. Men å koke den ihjel, salte den masse eller ymse annet rart vil selvfølgelig være med på å gjøre den mindre sunn. Men sånt varierer. Og det kommer jo også an på hvordan du definerer "sunn". Og "naturlig". 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Et glass eller to juice til dagen er jo ikke farlig. Det er nok verre om du bøtter ned to pakker til dagen alene. (Juice er jo skadelig for tennene pga syren hvis du drikker for mye.) Frukt og melk er også supersunt, ingenting feil med det heller. Spis fem frukt og drikk melk til frokost, lunsj og kvelds. Men ALT med måte. Det sunne blir usunt i overdrevne mengder, samme hva det er Det er direkte feil, her har du misforstått. Det er 1-2 frukt som anbefales, resten grønnsaker. Fem frukt hver dag er langt mer sukker enn anbefalt. 2
Knøtteliten Skrevet 3. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2012 Regelen må jo alltid være at upreparert og naturlig er sunnest. Altså at det er bedre å spise en appelsin enn å drikke appelsinjuice, og at grønnsaker er bedre enn grønnsaksjuice. Med grønnsakene får jo magen din fiber, for eksempel. Jeg synes dette blir litt flisespikkete. Drikk juicen med god samvittighet. Flisespikkete? Er det ikke lov å spørre om noe man går og lurer på uten at det skal være flisespikkeri da? Jeg er ikke ute etter å høre om jeg skal drikke juicen eller bør slutte. Jeg lurte bare på om noen visste om denne juicen er så sunn som den faktisk fremstår. Om man tar en appelsin og presser ut safta med sin egen knyttneve og drikker det etterpå, er ikke dette behandlet eller tilsatt noe - derfor er det jo like sunt. Og det var det jeg lurte på om denne juicen var også.
SmallTalk Skrevet 4. mars 2012 #8 Skrevet 4. mars 2012 Det enkleste er jo å lese på ingredisensene og å se på næringsinnholdet. Dersom den ikke er tilsatt sukker eller annen kunstig søtning, og næringsinnholdet er greit, så er det jo ikke feil å drikke et glass eller to daglig. Juice teller jo inn på "5 om dagen". 1
Knøtteliten Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2012 Det enkleste er jo å lese på ingredisensene og å se på næringsinnholdet. Dersom den ikke er tilsatt sukker eller annen kunstig søtning, og næringsinnholdet er greit, så er det jo ikke feil å drikke et glass eller to daglig. Juice teller jo inn på "5 om dagen". Det har jeg gjort, og den virker ganske greit naturlig/sunn i mine øyne men, jeg er ikke så inne på dette, så for alt jeg vet så er ikke denne juicen så naturig som den fremstår for meg :gjeiper: Men for de som ikke vet hvilken juiceflaske jeg snakker om, kan jeg jo liste opp hva som står da: Innhold av 100% juice. Med tomatjuice av juicekonsentrat, sellerijuice, gulrot, sitron og rødbetejuice av juicekonsentrat, persille, salat og spinatjuice, havsalt og naturlig aroma (med selleri). Næringsinnholdet pr 100 ml er: Energi: 74kJ/17 kcal Protein: <1,0 g Karbohydrat: 3,0 g Fett: <0,5 g Jeg klarer ikke å lese ut av dette at det er gjort noe med denne juicen sånn at den taper sunnhet iallefall, så for meg fremstår det som at det er rene grønnsaker som er pressa til juice "rett på flaske" (ja, med havsalt da selvfølgelig..). Am I right?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 For det første ser det ut til at det er laget av konsentrat og da har den vært behandlet på en måte som gjør at den vil tape noe næringsverdi i forhold til fersk juice. For det andre inneholder den salt, så du må være forsiktig med mengden. Står det noe mer om saltmengden? For det tredje mangler den fiber, så det kan ikke samenliknes med å spise ferske grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå