Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overhørte en historie i banken, som jeg ikke får til å henge helt på greip - kanskje dere gjør.

Så, det var en mann og hans venn som stod og snakket om bevegelsene på mannens konto og det at hans kort var blitt stjelt.

Det var en (ukjent) person som hadde satt penger inn på mannens konto to ganger for cirka 3-4 uker siden, med én ukes mellomrom. Det var snakk om relativt store beløp (hørte 6.000 nevnt). Mannen hadde ikke oppdaget dette.

Kortet hans var blitt stjelt. Han oppdaget det da han logget seg på nettbanken og så at store beløp var vekke. Beløpene tilsvarte de summene som var satt inn av ukjent person. Han stod lenge og funderte på om kortet forsvant før eller etter disse beløpene ble tatt ut - han hadde ingen anelse om når eller hvordan det forsvant, men konkluderte med at det nok var før. De stod også å diskuterte om det var mulig for andre å overføre fra hans nettbank eller om uttakene var på kortet.

Da dama i banken søkte opp uttakene og så at det var fra to forskjellige minibanker kunne mannen informere at han hadde oppbevart kort og kode sammen.

Så: to beløp blir satt inn, noen uker etter blir de tatt ut med to dagers mellomrom, mannen aner intet før etter det hele er skjedd.

Jeg forstår det ikke.. Hvis det hele faktisk stemmer, er det noen som har brukt hans konto som "oppbevaring" i noen uker, stjelt hans kort (og "heldigvis" hans kode også), for å så ta pengene ut i to(!?) omganger. Øøøh...?

Motsatt forstår jeg heller ikke hva han skal få ut av det hvis dette er noe han selv står bak. Ingen av hans egne penger er tatt (hvis hans plan var å "få tilbake" noe han ikke har mistet). Det vil jo også være ganske lett for banken å finne ut hvilken konto pengene er overført fra, og også hvem som har tatt dem ut (kamera på minibank).

Noen idéer om logisk forklaring på det hele?

Videoannonse
Annonse
Gjest bellabulla
Skrevet (endret)

1: kompis overførte feil, kompis sa fra, kortinnehaveren nektet å betale tilbake, kompis stjeler kortet

2: etterbetalt lønn som ikke kom med på forrige måneds timelister, tilfeldig tyv tar ut 6000 2 ganger fordi det bare var 1200 ish på kortet og 6000 var maksgrensen per uttak. Evt at mer penger sto der med 12 000 er maksbeløpet for en dag/uke/måned

3: practical joke

4: du var statist i en film, men vet det ikke selv

5: han fortalte en historie fra en film for å få tiden til å gå, bankansatte kan være trege

... ble sykt nysgjerrig nå på hva dette er :klo:

Når jeg tenker meg om kan det være svindel, kompiser satte over pengene så det skulle virke som han hadde penger, så stjal samme kompisene penger og kort og han kunne få tilbake på forsikringen. Kanskje bankdamen spurte "hvem har satt inn penger" så freaka han kanskje ut og sa "vet ikke".

Endret av bellabulla
AnonymBruker
Skrevet

1: kompis overførte feil, kompis sa fra, kortinnehaveren nektet å betale tilbake, kompis stjeler kortet

Den ukjente personen var et navn som hverken mann eller kamerat kjente.

2: etterbetalt lønn som ikke kom med på forrige måneds timelister, tilfeldig tyv tar ut 6000 2 ganger fordi det bare var 1200 ish på kortet og 6000 var maksgrensen per uttak. Evt at mer penger sto der med 12 000 er maksbeløpet for en dag/uke/måned

Det var en person, ikke lønn.

3: practical joke

4: du var statist i en film, men vet det ikke selv

Haha! Gonna be a moviestar! :D

5: han fortalte en historie fra en film for å få tiden til å gå, bankansatte kan være trege

... ble sykt nysgjerrig nå på hva dette er :klo:

Når jeg tenker meg om kan det være svindel, kompiser satte over pengene så det skulle virke som han hadde penger, så stjal samme kompisene penger og kort og han kunne få tilbake på forsikringen. Kanskje bankdamen spurte "hvem har satt inn penger" så freaka han kanskje ut og sa "vet ikke".

Dette er også den beste forklaring jeg har funnet så langt. Men.. Det er ekstremt dårlig planlagt i så tilfelle...? Banken har navn på kontoen pengene kommer fra (i hverfall den ene overførselen) og det er kamera på minibankene. De minibankene det var snakk om ligger på torget/gågaten i byen, og pengene ble tatt ut midt på dagen. Ikke så lett å skjule seg selv med en finnlandshette eller noe da.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen hadde overført penger til ham ved et uhell, han tok ut pengene selv om han visste at de ikke var hans egne, og deretter lyver han om at noen andre har tatt pengene for ikke å komme i problemer selv? Det er jo straffbart å bruke penger som ved en feil kommer inn på ens egen konto, dersom man ikke handler i god tro.

Skrevet

Og jeg lurer på hvordan du klarte å få med deg alt dette? Bankene bør jobbe med at folk blir betjent uten at de blir tyvlyttet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen hadde overført penger til ham ved et uhell, han tok ut pengene selv om han visste at de ikke var hans egne, og deretter lyver han om at noen andre har tatt pengene for ikke å komme i problemer selv? Det er jo straffbart å bruke penger som ved en feil kommer inn på ens egen konto, dersom man ikke handler i god tro.

Det var jo ganske logisk:) Men igjen, utrolig lett å avsløre og lite gjennomtenkt? De sa de skulle ned på politistasjonen å anmelde det hele, så kamera vil garantert bli sjekket. Det vil jo lynhurtig ende med forsøk på forsikringssvindel og falsk anmeldelse. Og hvorfor så ikke bare ta det hele ut på én gang? Arg, fatter det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg lurer på hvordan du klarte å få med deg alt dette? Bankene bør jobbe med at folk blir betjent uten at de blir tyvlyttet.

Bitte liten filial, hvor det er umulig å ikke overhøre. Til slutt, når historien var blitt ganske merkelig og usammenhengende, ble de tatt med bak i lokalet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det ikke.. Hvis det hele faktisk stemmer, er det noen som har brukt hans konto som "oppbevaring" i noen uker, stjelt hans kort (og "heldigvis" hans kode også), for å så ta pengene ut i to(!?) omganger. Øøøh...?

Folk stjeler kort med tilhørende koder ganske ofte, de fleste slurver med å skjule koden, evt kan nye kort/koder plukkes ut av postkasser, dersom man følger litt med.

Og det er ganske vanlig at kriminelle må finne alternative måter å overføre penger på. De kan ikke bruke egen konto, siden bankansatte skal varsle skattemyndigheter osv, dersom det er unormale og store kontanttransaksjoner. Skal man feks kjøpe narkotika eller andre ulovlige varer på tvers av landet er man ofte avhengig av å bruke en konto. Det vanligste er å betale en liten "godtgjørelse" for å bruke venner og bekjentes konto.

AnonymBruker
Skrevet

Folk stjeler kort med tilhørende koder ganske ofte, de fleste slurver med å skjule koden, evt kan nye kort/koder plukkes ut av postkasser, dersom man følger litt med.

Og det er ganske vanlig at kriminelle må finne alternative måter å overføre penger på. De kan ikke bruke egen konto, siden bankansatte skal varsle skattemyndigheter osv, dersom det er unormale og store kontanttransaksjoner. Skal man feks kjøpe narkotika eller andre ulovlige varer på tvers av landet er man ofte avhengig av å bruke en konto. Det vanligste er å betale en liten "godtgjørelse" for å bruke venner og bekjentes konto.

Men hvis man er "med på det", er det vel litt dumt å anmelde forholdet etterpå? Det vil jo hurtig kunne finnes ut av hvor pengene kommer fra og hvem som tok dem ut. Så er plutselig alle busted.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er slike historier min gamle mor kommer med fra tid til annen. Men det er bare historier uten rot i virkeligheten da hun er dement.

Skrevet

Finnes det virkelig noen som er så dumme at de har kort og kode sammen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...