Gå til innhold

Middag i bryllupet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare fortelle om våre "sære" bryllupsgjester, til skrekk og advarsel for andre som ber om tilbakemeldinger om diett: :fnise:

Vi sendte ut invitasjoner hvor det sto at de måtte gi tilbakemeldinger på "allergier eller andre diett-opplysninger". Vi skal ha 85 gjester, og her er tilbakemeldingene:

9 vegetarianere og 2 veganere

1 raw food

4 melkeintolerante

1 cøliakier

1 multiallergiker (nøtter, sitrus, fisk)

3 som holder seg til lavkarbo :fnise: men to av disse skrev at vi ikke trengte ta hensyn. Dette er gode venner, så de skrev det bare på tull... Men den siste vet vi ikke hvor seriøs hun mente det.

Menyen er i utgangspunktet ikke helt klar, men det blir to forretter, en med fisk/skalldyr og en med gåselever/trøffel. Middagen tenker vi på vilt, enten rein eller hjort, med diverse grønnsaker. Desserten er vi ikke sikre på ennå, vi vil helst ha noe is/sorbet-aktig med bær og frukt til.

Vi har snakket med kokken om allergiene og lagt en plan der. Vegetarianerne og veganerne tenker vi får samme mat, men usikker på hva ennå. Raw food-personen er vi litt usikre på, for det er ganske omfattende å lage 4 rå retter, spesielt når det er til én person. Lavkarbopersonen er vel den enkleste å forholde seg til, for den kan jo velge hva den ønsker å spise av tallerkenen.

Tror vi kanskje spør pent om raw food-personen kan lage noe av maten selv og ta med (men gjerne få servert ved bordet av servitør). Er dette veldig frekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Kan du ikke spørre raw food-personen om det er OK å få servert vegan-mat? Det burde ikke være noe problem for en kveldg!

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg tatt hensyn til de med allergier og vegetarianere/veganere (disse hadde nok fått samme mat) - rawfood og lavkarbo hadde jeg ikke tatt hensyn til altså, ærlig talt!

• Liker 15
Skrevet

Her hadde jeg tatt hensyn til de med allergier og vegetarianere/veganere (disse hadde nok fått samme mat) - rawfood og lavkarbo hadde jeg ikke tatt hensyn til altså, ærlig talt!

Enig! Seriøst - kan de ikke å spise stekt/kokt mat med karbohydrater i et bryllup så får de enten la være å spise eller la være å komme...det får da være grenser på hvor mye hensyn man skal ta til folks sære hverdagsmatvaner...

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde selvsagt tatt hensyn til allergikere og vegetarianere/veganere, men rawfood og lavkarbo klarer vel å spise vanlig for en dag? Lavkarbo kan jo som du sier evt bare droppe poteter/ris/brød, men rawfood blir brått verre med mindre du kan servere forretten rå(sushi) og desserten funker vel? Hjelpes!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jo, men jeg føler at når vi har spurt etter tilbakemelding på diett, så bør vi følge opp også... Så jeg ville nok formulert meg annerledes hvis jeg hadde visst på forhånd at vi har så sær omgangskrets :fnise:

Det er raw food-personen vi har problem med å få laget tilfredsstillende mat til, men sushi og salater bør vel gå greit. Men tror jeg skal ta en telefon til vedkommede og høre om det finnes enklere løsninger...

AnonymBruker
Skrevet

Raw food personen er jo på en måte i utgangspunktet vegetarianer/veganer eller "spiser normalt" (om man kan si det slik). Jeg ville hørt med denne personen om de kunne velge en side :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Vel, tilbakemelding på diett vil jo ikke si at alle gjestene skal kunne komme med spesial ønsker til bryllupsmiddagen. Jeg hadde i hvertfall tolket det som: "vennligst gi beskjed dersom du/dere har spesielle allergier osv som det bør tas hensyn til". Etter min mening skal man ta hensyn til allergikere og man bør også ta hensyn til vegetarianere, men synes dere godt kan sette strek der. Vil ikke raw food personen spise maten dere serverer, så får han/hun heller gå sulten. Lavkarbopersonen kan vel bare la være å spise det på tallerkenen som ikke er lavkarbo?

• Liker 2
Skrevet

Hehe, huffda. Vi hadde det ganske enkelt: to som ikke tåler sopp(en som kunne dødd av det), to gravide som måtte få gjennomstekt kjøtt og en melkeallergiker. Alle i nær familie/nære venner, så var ikke noe problem siden vi visste om alt fra før av :)

Ville hørt med raw food-mennesket om vegan er greit. Blir litt mye å holde styr på hvis alle skal ha sin egen mat :)

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg blir spurt etter allergier/spesielle hensyn ifm bryllup, så ville det ikke falt meg inn å svare at jeg spiser lavkarbo! Jeg føler at de spesielle hensynene er beregnet på de med faktiske allergier eller vegetarianere/veganere og kulturelle/religiøse overbevisninger. Alt dette synes jeg er greit å ta hensyn til, men at noen spiser lchf, noen følger grete roede, noen blodtypediett og noen spiser fettredusert - altså...

• Liker 5
Gjest Cessie
Skrevet

Jeg innser at vi var heldige som "bare" hadde en gjest med cøliaki og en muslim. Og svigermor som bare var misfornøyd med menyvalget vårt og derfor ikke spiste noe...

Skrevet

Vil bare fortelle om våre "sære" bryllupsgjester, til skrekk og advarsel for andre som ber om tilbakemeldinger om diett: :fnise:

Vi sendte ut invitasjoner hvor det sto at de måtte gi tilbakemeldinger på "allergier eller andre diett-opplysninger". Vi skal ha 85 gjester, og her er tilbakemeldingene:

9 vegetarianere og 2 veganere

1 raw food

4 melkeintolerante

1 cøliakier

1 multiallergiker (nøtter, sitrus, fisk)

3 som holder seg til lavkarbo :fnise: men to av disse skrev at vi ikke trengte ta hensyn. Dette er gode venner, så de skrev det bare på tull... Men den siste vet vi ikke hvor seriøs hun mente det.

Menyen er i utgangspunktet ikke helt klar, men det blir to forretter, en med fisk/skalldyr og en med gåselever/trøffel. Middagen tenker vi på vilt, enten rein eller hjort, med diverse grønnsaker. Desserten er vi ikke sikre på ennå, vi vil helst ha noe is/sorbet-aktig med bær og frukt til.

Vi har snakket med kokken om allergiene og lagt en plan der. Vegetarianerne og veganerne tenker vi får samme mat, men usikker på hva ennå. Raw food-personen er vi litt usikre på, for det er ganske omfattende å lage 4 rå retter, spesielt når det er til én person. Lavkarbopersonen er vel den enkleste å forholde seg til, for den kan jo velge hva den ønsker å spise av tallerkenen.

Tror vi kanskje spør pent om raw food-personen kan lage noe av maten selv og ta med (men gjerne få servert ved bordet av servitør). Er dette veldig frekt?

Allergikere og vegetarianere/veganere hadde jeg tatt hensyn til, lavkarbo og raw food folk får pille i maten de får servert.

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Som min kjære samboer sa her i sted, Be disse gjeste skrive en liste om HVA de Spiser og ikke hva de ikke spiser. Det gjør ting veldig mye enklere for kokken. Min kjære er da kokk.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Allergikere og vegetarianere/veganere hadde jeg tatt hensyn til, lavkarbo og raw food folk får pille i maten de får servert.

Helt enig. En på lavkarbo tåler å spise noen annet en kveld eller å velge ut det som serveres. Likeså en på raw food dersom det ikke ligger allergier bak.

Hadde kun tatt hensyn til de første gruppene som er nevnt her.

Skrevet

Om vedk. på rawfood er på dietten fordi han/ho ønsker, hadde eg gått utifrå at vedk kunne spist anna for ein kveld. Men kjenner nokon som et rawfood av helsemessige årsaker, og blir sjuk på anna mat, så ville iallfall ha sjekka det opp. Vil tru at vedk er behjelpleg med mat sjølv.

Skrevet

Diett av helse- hensyn

Diett som vegan/vegetarianer- hensyn

Slankekurer/trendkur- come on....

Flirer av svigermor som ikke spiste noe!:ler:

Skrevet

Tilrettelegg for de med allergier. Lag en felles rett for vegetarianer/vaganer og så får rawfood spise det. Lavkarbo kan plukke!

Den dagen jeg skal gifte meg vil jeg skrive "Gi beskjed om eventuelle allergier vi må ta hensyn til" De andre får klare seg med det de får! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

En raw food'er kan fint spise veganmat.

Skrevet

Hva i alle dager er raw food?

Vi har enda ikke fått inn noen meldinger om spesielle mathensyn som må tas... håper ikke det blir like ille som dere nevner :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...