Gå til innhold

Höy puls

Gjest Merete

Anbefalte innlegg

Gjest Merete

JEG målte nettop pulsen min, etter 15 min med avslapping og jeg målte den 3 ganger og tok gjennom snittet.

vi haren sån; digital blood presure monitor.

Jeg ble redd da jeg fikk svaret... 125/100 puls 119.

burde jeg väre bekymret? eller skal jeg bare leve som normalt??

jeg tok samme måling 2 dagersiden og svaret var det samme.

er dette for höyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette vet jeg egentlig veldig lite om, men når jeg sjekket pulsen hos legen, lå den på 115. Jeg ble veldig nervøs selv, men hun indikerte det ikke var noe å bekymre seg for. Det kan vel også nevnes at jeg er veldig ung. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt høyt, men ikke nødvendigvis noe du skal bekymre deg for (bekymringer gjør jo bare pulsen enda høyere ;)).

Den beste måten å få ned hvilepulsen over lang tid på, er å trene. Samtidig er det mange årsaker som kan gi høy puls, f.eks. hvis du er litt uttørket og ikke drikker nok vann, koffein og nikotin. Generelt stress i hverdagen og mye bekymringer i hodet gir høyere puls. Og en del medisinske tilstander, men de vil som regel gi andre symptomer i tillegg.

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på blodtrykksmålingen du har gjort hjemme. Disse hjemmemålerne er ikke alltid så nøyaktige. Men neste gang du er hos legen, kan du be om at han/hun måler blodtrykk på deg på "gamlemåten", siden du har målt dette på hjemmemåler. I følge disse målingene du har gjort har du et litt lavt pulstrykk (dvs. forskjellen mellom det høyeste og det laveste trykket) og et litt høyt undertrykk (100). Men igjen, dette er ikke noe du skal tenke så mye på, bare få legen til å sjekke når du er der neste gang. Det har også mye å si for blodtrykksmålingen om du ligger, sitter eller står når du måler trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og forresten: prøv å måle hvilepulsen din rett etter at du har våknet av deg selv en morgen (ikke bruk vekkerklokke). Da vil du nok få et annet tall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være at du har litt høyt blodtrykk? da må hjertet slå flere ganger for å pumpe samme mengden blod rundt i kroppen som det ville gjort med lavere blodtrykk. men jeg skal jo ikke stresse deg, det beste er å sjekke deg hos legen, vil jeg tro :)

ellers får du naturlig høyere puls hvis du nettopp har spist, spiser mye sukker, er stresset, nervøs og ikke trener så mye. Hvis du er interessert i trening, kan du finne ut om du er i god form ved å måle hvor fort pulsen din synker til hvilepulsen etter en treningsøkt. Jo fortere pulsen din synker etter en treningsøkt, jo bedre form er du i.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er formen din ellers?

Undertrykket ditt (100) er for høyt, et undertrykk over 90 skal passes på.

Jeg synes du skal få en legetime og få legen din til å måle det og se hva det blir da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

kan være at du har litt høyt blodtrykk? da må hjertet slå flere ganger for å pumpe samme mengden blod rundt i kroppen som det ville gjort med lavere blodtrykk. men jeg skal jo ikke stresse deg, det beste er å sjekke deg hos legen, vil jeg tro :)

Blir det ikke omvendt?

Jo mer trykk en har i en hageslange, jo raskere blir en bøtte full :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir det ikke omvendt?

Jo mer trykk en har i en hageslange, jo raskere blir en bøtte full :klo:

Jo høyere trykk jo mer skade på blodårene og hjertet. Så mengden blod har liten betydning her.

Lavt blodtrykk kan bli kompansert av høy puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo høyere trykk jo mer skade på blodårene og hjertet. Så mengden blod har liten betydning her.

Lavt blodtrykk kan bli kompansert av høy puls.

Den er jeg enig i. Det var at høyt kunne føre til høy puls som fikk meg til å undres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er jeg enig i. Det var at høyt kunne føre til høy puls som fikk meg til å undres.

Enig i det at det ikke er noen regel. Noen med høyt BT har også høy puls, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...