Sniff80 Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Vi vurderer å investere i et utleieobjekt i Oslo, da samboeren min akkurat har solgt sin leilighet og vi ikke har behov for mer plass enn der vi bor nå (i min leilighet). Tenker å kjøpe et objekt i Oslo for å leie ut. Har noen erfaringer eller forslag i forhold til dette? Område: Tenker litt på Grünerløkka, Majorstua eller Sagene. Regner med at folk som leier vil bo sentralt og urbant, med gode kommunikasjonslinjer? Størrelse: Skal man satse på en 2-roms og leie ut til par/enslig? Eller en 3-roms og leie ut til to single f.eks.? Standard: Siden det er utleie, kan det være lurt å kjøpe en leilighet som ikke er helt ny? Tenker på verditap etc. På forhånd tusen takk for svar :-)
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Uansett leilighet er det en tommelfingerregel at den stiger 10% i verdi årlig, så hvilken standard dere bør velge kommer vel an på hvor mye dere har råd til Er vel ikke noe vits i å kjøpe noe om leieinntekter minus 28% skatt kun dekker lån og fellesutgifter, med mindre det er verdistigningen dere er mest interessert i. Jeg ville nok ha satt opp et ca budsjett for en 2-roms og 3-roms, og hvilken som rett og slett gir best vinning. Om en 2-roms som leies ut til 10 000 gir bedre gevinst enn en 3-roms til 14 000 så velger man den Men generelt sett er 3-romsleiligheter hottere på markedet, og om det er verdistigningen dere er ute etter hadde jeg gått for det. Håper dette hjalp litt
Sniff80 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2012 Takk for svar! Vi tenkte i utgangspunktet å bruke et sted mellom 2,5 og 3 mill. Han er nå gjeldsfri, mens jeg har et boliglån på ca 1,5. Leiligheten vi bor i er verdt ca 4,4. Høres det logisk ut? Begge har faste jobber. Slik som boligprisene i Oslo er nå, betyr det enten en 2-roms på Frogner/Majorstua eller en 3-roms litt mer usentralt/øst. Da tenker jeg på Grünerløkka, Torshov, Sagene etc. Leiepris på en 2-roms på Frogner/Majorstua er vel ca 10-12 k, mens man kan få en tusenlapp eller to til for en 3-roms i de andre områdene? Årsaken til investering er at vi gjerne vil ha verdistigningen, samt investere i noe som er "sikkert". Man vet jo ikke om det kommer boligboble, men eiendom regnes vel fremdeles som sikrere enn f.eks. aksjer og fond.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Uansett leilighet er det en tommelfingerregel at den stiger 10% i verdi årlig, så hvilken standard dere bør velge kommer vel an på hvor mye dere har råd til Er vel ikke noe vits i å kjøpe noe om leieinntekter minus 28% skatt kun dekker lån og fellesutgifter, med mindre det er verdistigningen dere er mest interessert i. Jeg ville nok ha satt opp et ca budsjett for en 2-roms og 3-roms, og hvilken som rett og slett gir best vinning. Om en 2-roms som leies ut til 10 000 gir bedre gevinst enn en 3-roms til 14 000 så velger man den Men generelt sett er 3-romsleiligheter hottere på markedet, og om det er verdistigningen dere er ute etter hadde jeg gått for det. Håper dette hjalp litt Hadde det vært en "tommelfingerregel", hadde ingen investert i noe annet enn bolig. Forventet avkastning på boligeierskap er ikke i nærheten av 10% ... 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Takk for svar! Vi tenkte i utgangspunktet å bruke et sted mellom 2,5 og 3 mill. Han er nå gjeldsfri, mens jeg har et boliglån på ca 1,5. Leiligheten vi bor i er verdt ca 4,4. Høres det logisk ut? Begge har faste jobber. Slik som boligprisene i Oslo er nå, betyr det enten en 2-roms på Frogner/Majorstua eller en 3-roms litt mer usentralt/øst. Da tenker jeg på Grünerløkka, Torshov, Sagene etc. Leiepris på en 2-roms på Frogner/Majorstua er vel ca 10-12 k, mens man kan få en tusenlapp eller to til for en 3-roms i de andre områdene? Årsaken til investering er at vi gjerne vil ha verdistigningen, samt investere i noe som er "sikkert". Man vet jo ikke om det kommer boligboble, men eiendom regnes vel fremdeles som sikrere enn f.eks. aksjer og fond. Det handler om avkastning & risiko. Aksjefond og aksjer har en høyere risiko, og derfor en høyere forventet avkastning. Langt høyere forventet avkastning, faktisk. Jeg vil heller ikke akkurat si at å låne penger til å investere penger i bolig er sikrere enn å investere kapital som ikke er belånt i aksjemarkedet... 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Hvis du vil leie ut til studenter, så bør du vel ta en titt på St.Hanshaugen. Føler "alle" ville bo der, nært både studiestedene og utesteder, og langt nok vest til at det føltes trygt! 1
Sniff80 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Takk for gode svar! Drømmeleieboeren er vel et par, eller eventuelt en pendler med firmagaranti. Studenter har mindre betalingsevne og fester kanskje mer, tenker jeg. Så om jeg tenker slik, er det beste kanskje en to-roms litt vest... Eventuelt: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=33524088 Tre roms på Grünerløkka som kan leies ut til to separate, så beste fall to par. Men hvordan regner vi om det lønner seg? Hvis vi kjøper noe ala denne, får vi 3 mill til i boliglån til X prosent rente. Det utgjør en månedlig kostnad på X. Pluss fellesutgifter på 2700. Inntekten er kanskje 14-15k i måneden? Samt trekke fra 28 % skatt på leieinntekt. Er det i så fall 14-15k minus fellesutgifter = det man skatter 28 prosent av? Endret 2. mars 2012 av Sniff80
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Tøyen er veldig billig ellers. Det er nært til alt og et hyggelig og fargerikt miljø med mange innslag av forskjellige kulturer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå