Yvonne86 Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Usikker på hvilket forum dette hører til i, men prøver her. Jeg og min samboer skal flytte til nord-Norge til høsten. Bor nå på østlandet. Han skal studere der, så planen er å bo der i 3 år, maks 4, for så å flytte nedover igjen. Jeg eier boligen vi bor i nå. Spørsmålet blir da om det er mest lønnsomt å selge boligen før vi reiser eller om vi skal leie den ut? Det er en 65kvadrats leilighet over to plan med to soverom. Husleien vil bli på ca 11/12.000 + strøm. Selger jeg den nå, vil jeg få ca 1800000,- for den. Veldig usikker. Det kan jo bli mye styr med utleie, i form av at husleierne sier opp, ikke betaler osv. Noen som har erfaringer eller tips?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Det lønner seg vel egentlig å leie den ut, men med mine elendige erfaringer med utleie kan jeg nesten ikke anbefale det, heller. Jeg brukte utleiemegleren, så de sørget for utkastelse av leieboerne (flere leieboere måtte kastes ut i perioden), men jeg tapte mye penger på ødeleggelser som var større enn det som kunne dekkes av depositum, samt utgifter til alt mulig rart. Med to millioner på bok må du betale formueskatt, og sannsynligvis blir renteinntektene lavere enn inflasjonen, og boligprisene holder seg høye eller stiger. Hvis du finner gode og pålitelige leietakere, ville jeg leid ut. Jeg ville satt ned leien noe så jeg fikk leietakere som kanskje ble boende en stund. Ellers har jeg ingen tips.
saltvann Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Er det snakk om et sted med mange studenter? Der jeg leide hadde vi kontrakt for 1 år, så det er en mulighet for å få dem til å bo der en stund. Og vil anbefale at du har intervju med de som vil leie, for å finne noen du passer til å bo der.
Gjest Nuppdupp Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 hvis du skal leie ut, få 3 måneders depositum, 2 referanser fra de som skal leie, ikke godta sosialgaranti og sjekk alltid personen som skal leie. hvis ikke leier har oppgitt den forrige huseieren som referanse, så finn ut hvem det er og ring. dermed er det større sjanser for at du får en bra leier måtte bare si det. siden enormt mange brenner seg på dette. 1
Orchideae Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Jeg hadde leid ut. Iallefall om dette er et sted dere kan tenke dere å flytte tilbake til om noen år. Men hadde kanskje leid den ut litt billigere. Om du "taper" på det i noen år, så er det kanskje verdt det om du får leieboere som blir boende hele perioden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå