Gå til innhold

Har du kjøpt oppussingsobjekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Slik jeg har vurdert situasjonen, vanskelighetene for å få lån og å kunne overleve med de skyhøye lånene man må ha i dag så ser det ut til at et oppussingsobjekt blir min nøkkel inn i markedet.

Det jeg lurer på er om det er noen her med erfaring med oppussing?

Hvor stor var leiligheten/huset?

Hvor mye kostet det?

Var det omfattende?

Hva var verdistigningen etter endt oppussing?

Var dere et par, og gikk oppussingen utover forholdet?

Her i byen er visst oppussingsobjekter ufattelig populære, så om noen har tips til hvordan å vinne budrunden er det også fint.

Leiligheten er på 60m2, er toppetasje, har 1 leilighet under og 1 på sida.

Gigantisk stue/kjøkken, 1 soverom, 1 bad, 1 do (skal slå sammen til 1 om det ikke går rør/kabler i veggen).

Per i dag er det 30-40 år gammel pergo på gulvene, strie på vegger, ikke noe annen oppvarming enn panelovner (håper jeg kan koble ovn på pipa i stua), vinduer fra 2006, men dårlig isolasjon til ytterveggene (håper å etterisolere uten å fjerne for mange m2).

Murbygg, og heldigvis rette gulv.

Gjennomlys er det også, og god plass til kjøkken.

Har en håndverker i familien som tar våtrom og alt av flis, men jeg er redd for at jeg må leie inn rørlegger for å fjerne do og bytte varmtvannstank. Og elektriker om jeg må sette gipsplater på veggene og fornye kontakter o.l.

Herligheten koster 1 500 000, selveier i stort sameie, og jeg regner med å bruke 200 000 på oppussing og møbler, jeg er flink til å finne billig, men bra, er veldig handy selv og har mange gode venner som under nøye overvåkning kan hjelpe til ;)

Får 2 000 000 i lån, til nød 2 300 000. Like leiligheter i nærheten med ok standard går for 1,9 og nylig oppussede går for 2,1 - 2,5. Bør jeg da sette grensa i budrunden på det den blir verdt etter oppussing minus overslag for oppussing? Eller skal jeg gi meg tidligere? Jeg tør ikke håpe på at taksten blir mer enn 2,1. Hadde vært flott om taksten til slutt dekker 15% egenkapital så jeg får bedre lånevilkår.

Takk til de som gidder å svare, føler dette er et stort skritt, aldri eid noe før :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye det koster å pusse opp kommer veldig an på hva slags nivå du legger deg på på standard av oppussingen.

Jeg totaloppusset en 90 m3 leilighet for et par år siden. Slo ned flere vegger, behandlet alle flater (fjernet gammelt og la nytt) og pusset opp både bad og kjøkken fra grunnen av. Gjorde noe hvitt og resten svart, kjøpte alle materialer selv.

Skulle jeg gjort alt hvitt hadde det aldri lønt seg å pusse opp, hadde ikke klart å gjøre dette selv. Brukte 400 000,- totalt og leiligheten var kanskje verd 100 000,- mer enn jeg totalt hadde brukt på leiligheten.

Skal du pusse opp badet og dusje på gulvet kan det være at du må bytte sluk og legge rør-i-rør. Bare for dette rørleggerarbeidet betalte jeg ca 60 000,-. Må du bytte det elektriske pånytt (bør gjøres om det er porselenssikringer) koster dette fort også flere titusener. Ny ovn og kobling av den til pipa høres heller ikke billig ut. Så det går fort mye penger på det man ikke ser.

Vanskelig å si om 200 000,- er nok, kommer som sagt an på hvor grundig du går til verks.

Skrevet

Jeg og eks-kjæresten (høhø) kjøpte en liten (52 m2) andelsleilighet for 800.000,- Tok i samme slengen opp 100.000,- ekstra til oppussing. Dette var i 2006.

Flyttet rett inn og pusset opp etterhvert, mens vi bodde der. Byttet alle gulvene, endret litt på veggene, rev ut alt alt inventar (kjøkken også). Det gikk ikke nevneverdig utover forholdet, men det var litt tungt en periode vi ikke hadde verken ordentlig gulv eller kjøkken. Bikkja var også med under hele oppussingen.

Etter ett års tid gikk tilsvarende leiligheter for ca. 1,3-1,4 mill. Eksen sitter med leiligheten enda, så vet ikke helt hva den ville gått for nå, men antar rundt det samme. Regnstykket er da enkelt. :)

Skrevet

Jeg har pusset opp to leligheter, en femroms på 100 kvm og en treroms på 67.

Jeg hadde ikke råd til noe fancy på den første, så det ble et enkelt IKEA kjøkken (brukte kanskje 40000 inkl hvitevarer og rørlegger), badet ble uten varmekabler (var ikke gulvkaldt fordi røropplegget til varmen i blokka gikk under deler av mitt bad) med vinyl på gulv og våtromsstrie på veggene (satte selvfølgelig inn dusjkabiett). Kom på 40000 inkl alt, men da kunne jeg bruke det gamle interiøret, strippet bare av noen lister så det ble slett hvitt). Alle overflater ble pusset opp (fjernet gammel tapet, sparklet og malte, la laminatgulv nesten over alt, bilig fra IKEA). Brukte 2 år på å pusse opp, da gjorde jeg masse selv, og faren min tok det lille som var nødvendig av elektrisk arbeid (er elektriker). Jeg var alenemor og jobbet lite i perioden. Til sammen brukte jeg kanskje 140000, i den summen er nok en del møbler og hvitevarer. Betalte 520000 i 2006, solgte for 1025000 i 2008. Dette var i en mindre by i Hedmark.

Kjøpte et nytt oppussingsobjekt under finanskrisen for 1,6 mill i Oslo, pusset opp for kanskje 200-220000 (nytt bad med rør i rør der en vegg ble flyttet og et midlertidig nytt kjøkken til rundt 15000, hadde da hvitevarer fra før). Malte og flikket litt før jeg solgte (forrige eier hadde lagt laminat og malt alle vegger før salg), fikk 2250000 høsten 2011. Her er det viktig å påpeke at jeg ikke hadde trengt å pusse opp badet da det bare var 10 år gammelt, men det var ikke gjort spesielt bra, og jeg visste jeg skulle selge etter hvert.

Jeg har hatt utrolig flaks mht. når jeg har kjøpt/solgt, og har egentlig ikke pusset opp med hensikt å selge, men har hatt det i bakhodet når jeg har valgt farger etc. Gevinsten på den første var nok mer pga oppussing enn den siste, der jeg sannsynligvis ville fått igjen det samme om jeg bare hadde brukt 50000. Jeg tror at det ville gått hardt ut over et forhold om jeg skulle gjort dette sammen med noen, var "heldigvis" alene begge gangene. Hadde blitt sprø om jeg skulle måttet kompromisset på hver minste avgjørelse, er ubestemmelig nok på egenhånd ;)

Skal du/dere pusse opp for å selge innen kort tid ville jeg lagt meg godt under forventet verdi-200.000, ellers blir det ikke store gevinsten (megler koster også fort 50-60000 og dere bør regne en timepris på egeninnsatsen), ville faktisk ikke gått særlig over prisantydning. Skal dere bo der en stund har dere bedre tid til å finne gode tilbud på materialer, kan vente til venner/familie har tid til å hjelpe og kan spare opp penger etter hvert, da får dere også med prisøkningen som kommer uavhengig av oppussingen, og kan gå litt høyere, max 1,7 ville jeg satt.

For å være ærlig ville jeg heller gått tidlig inn i et prosjekt i et "up and coming" område, da er muligheten for å gjøre en god deal større, dere slipper å bo månedsvis i kaos, og dere kan være heldige med verdistigning. Jeg kjøpte meg inn i et prosjekt sammen med min samboer for snart to år siden, måtte gå inn med 400.000 (borettslag gjennom OBOS, så rimelig trygt). Det hadde gått opp nesten 20.000 i verdi før vi hadde flyttet inn rett før jul i fjor. Når prosjektet er helt ferdig skal vi få ny takst. Vi kjøpte for 3780000+50000 i tilvalg, tipper ny takst blir et sted mellom 4,2 og 4,4 mill.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del synes 200 000 høres veldig lite ut for et slikt prosjekt.

Men egentlig er det ikke noen vits i å be andre synse om dette, du kan bare begynne å søke rundt på internett etter de tingene du trenger å kjøpe inn, og sette opp et budsjett. Har du tenkt å kjøpe et oppussingsobjekt på ca 60 m2 så vil dette uansett ikke være bortkastet arbeid, selv om du ikke skulle ende opp med akkurat denne leiligheten. Eks gulv, er det greit for deg med billig laminat, eller vil du legge litt mer i det. På Ikea sine nettsider kan du tegne kjøkken og få prisliste over hva dette vil koste, både benkeskap og hvitevarer. Du kan regne ut hvor mange m2 med baderomsflis du trenger, ny baderomsinnredning, dusj, wc, og ellers membran, lim, fug og slike "morsomme" ting. Hva koster det med ny ovn hvis du skal sette inn det, osv. Hør med håndverkeren du kjenner hva han skal ha, og det er også godt mulig han vet sånn ca hva andre håndverkerjobber i denne størrelsesordenen koster.

Og sett opp en ”eventuelt” post i budsjettet, det er alltid ting du glemmer å ta med.

Snakk med banken før du kjøper et oppussingsobjekt, sjekk at du vil ha nok sikkerhet i boligen og betjeningsevne til å låne ekstra til å pusse opp.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips :)

Jeg har allerede satt opp budsjett, tegnet kjøkken (både sett hos kvik og ikea, blir nok ikea), regnet ut kostnader for bad (alt av innredning, flis, dusjkabinett) osv, "småting" til bad og oppussing slik som fugemasse, div. verktøy, alt egentlig, mekker pappa (håndverkern), og hele jobben får jeg gratis. Rørene trengs det mest sannsynlig ikke gjøres noe med.

Det eneste som er usikkert er en random vegg på stua som jeg vil ta ned, men jeg tror det er en stikkontakt der. Da trenger jeg elektriker. Det andre som er usikkert er veggen mellom do og bad, om den kan rives. Jeg aner heller ikke når det elektriske sist ble byttet. Det må jeg jo ta i betraktning:)

Jeg har tenkt på alt tror jeg, og jeg regner med det vil koste mellom 200 000 og 250 000 å pusse opp (uten å leie inn arbeidskraft), og da føler jeg t.o.m at jeg har vært spandabel med meg selv ang hvitevarer osv. Jeg sparer nok en god del på pappa på både bad, gang og stue, det eneste jeg betaler for ang ovnen er jo bare en ovn/underlag. Han fester den til pipa :)

Leeloo, du er en flink boligspekulant! ;) Dette strøket bygges stadig ut, men jeg får ikke råd til en splitter ny leilighet. Det jeg vet ganske sikkert er at jeg ikke kommer til å tape på den, og jeg kan godt tenke meg å bo der i 5-6 år. Jeg er bare redd for at den går så himla høyt over prisantydning.

Skrevet

her har jeg gått på en skikkelig smell....

Kjøpte en campingvogn av en bekjent i familien, som på tro og ære, lovet at den var eid av noen kongelige fra vårt naboland Sverige.

Vognen hadde en takst på 140.000 NOK. Men siden den hadde vært eid av konglige, måtte jeg punge ut 250.000 NOK.

Fikk dog ingen bevis på at konglige har eid den, men stoler selvsagt på familiemedlemmer.....

Ryktene skal ha det til at den har blitt brukt av svenskekongen tidlig på 80-tallet (Han hadde med seg sine elskerinner til denne vognen).

Flere i min familie mente at kjøpet av denne campingvognen var et scoop, og at jeg fort ville kunne selge den for det dobbelte av hva jeg ga for den....

Får å få råd til vognen, måtte jeg makse ut mine kredittkort, samt ta siste rest av studielånet.....

Nå har det gått 4 år siden jeg kjøpte den, og sliter enda med å få solgt den......

Kan noen være snill å komme med råd til meg???

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er: Ta høyde for at det blir gjort mer enn du har regnet med.

Vi har pusset opp nå i 5 (!!!) år. Og det har dukket opp mye uforutsett. Da vi reiv kjøkkenet fant vi ut at der hadde det vært lekksaje en gang i tiden som bare var dekket over. Måtte skifte litt av rammen og en bjelke. Det fordyret alt. Da vi skulle pusse opp gangen fant vi ut at vi hadde stokkmaur i tilbygget. Måtte skifte kledning, reisverk, ALT!

Og bare du skal legge nytt kjøkkengulv, finner du plutselig ut at ja det må isoleres, og du kan liksågodt ta spotter i taket under mens du alikevel har det åpent (selv om du ikke hadde tenkt til å ta det nå). Har du tenk til å rive alle vegger finner du ut at taket som ser fint ut og i utgangspunktet ikke skulle byttes, må byttes alikevel. Blir ikke like fint viss ikke. Fargen ser gulnet ut når den nye tapeten er kommet opp og når du alikevel er i rivemodus, så tar du det også. Ting baller ofte på seg så det er lurt å ha litt ekstra å gå på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...