Julia88 Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg lurer på om det er noen her som har forhøyet prolakin? Hvilken behandling er det dere har fått? Er det umulig for meg å bli gravid med forhøyet prolaktin? Legen oppdaget at jeg har forhøyet prolaktin i 2009 (da brukte jeg ikke ppiller). For en mnd siden tok jeg blodprøve igjen og da hadde jeg 1200 prolaktin (Grensen er på 400). Jeg har vært på mr og hos hormonspesialist. Mr viste ingen svulst. Jeg spurte legen i dag om jeg kunne begynne med parlodel, men hun sa nei. Jeg er 23 år og sluttet etter 2 år med ppillene for 6 mnd siden. Har aldri brukt ppiller før dette. Fikk mens tilbake med en gang og den er regelmessig. Burde jeg kjøpe eggløsnings test for å se om jeg i det hele tatt har eggløsning? Legen mente at siden jeg har regelmessig mens at jeg har eggløsning. Stemmer dette? Er det prolaktinet som hemmer eggløsningen? Legen sa hun ikke ville gjøre noe med prolaktinet. Håper noen kan svare meg på dette. Takker for alle svar
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Hei. Jeg har mensen akkurat på dagen hver månede, men jeg har ingen eggløsning. Så kan ikke skjønne at lege din kan si det uten å ha tatt ordentlige prøver på akkurat dette. Hvis dere prøver å få barn så ville jeg har prøvd å ta eggløsnings tester hjemme. Når dere har prøvd i 1 år, ville jeg ha gått tilbake til legen. Legen min sendte meg på blod prøver med engang også til gyn rett etter at de prøvene hadde blitt tatt. Så om noen dager begynner jeg på tbl for å få eggløsning
mEditari Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Huff, jeg synes ofte at unge kvinner ikke blir tatt ordentlig seriøst når de går til lege for å få hjelp til å bli gravide. Akkurat som man ikke "har lov" til å bekymre seg før man runder 30 liksom. Idiotisk. Gå til legen din igjen. Forklar at uansett hvordan hun gjør det, så må hun hjelpe deg med å finne ut av dette, slik at du slipper å gå rundt i uvisshet i årevis (dersom det blir tilfellet). Jo fortere man kartlegger dette, jo bedre er det. Og når hun allerede nå vet at det kan bli et problem for deg å bli gravid, så er det ingen grunn for utsettelser! Jeg kan ikke så mye som akkurat ditt tilfelle. Men det første jeg ville gjort, er å kjøpe et basaltermometer (altså et termometer med 2 tall bak komma, feks 37.54), og mål temperaturen din hver morgen til samme tid gjennom syklusen din. Det finnes mange bra skjemaer på nett der du kan føre inn dataene dine. Temperaturen går litt opp når du har eggløsning (eller deromkring, jeg husker ikke eksakt lenger). I tillegg ville jeg kjøpt eggløsningstester. Fåes kjøpt billig på nett. Og om legen din virker uvillig til å ta tak i dette: Bytt lege! Lykke til
*Frida* Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Berre et litt kjapt svar her pga dårlig tid, men: 1: eggløsningstester dokumenterer ikkje om du har eggløsning, berre at du har økt hormon for å slippe egg. Støtter forslaget om digitaltermometer, det vil vise om du _faktisk_ har hatt eggløsning. 2: eg har hatt høgt prolaktin, men brukte også Parlodel. Påvist knute i hypofyse. Medisinen fekk ikkje prolaktinverdiane ned i normalnivå, låg stort sett rundt 900-1200. Slutta tvert på Parlodel ved positiv graviditetstest. Blei gravid 1 måned etter pilleslutt, så det hemma ikkje eggløysinga hos meg, i alle fall. 3: du har berre prøvd å bli gravid i 6 månadar? Gje deg sjølv litt meir tid, men prolaktin-nivået må følgjast opp. Har du fått ny legetime? Du kan be om henvisning til indremedisiner.
Charlie28 Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 uff.. høres ikke noe kjekt ut! Har tatt medisin grunnfag, så ikke allverdens med kunnskap på temaet, men der lærte vi at de med forhøyet prolaktin kan ha prøblemer med å bli gravid. Prolaktin utskilles fra kroppen når en ammer. Det å amme hindrer ofte eggløsning, da en normalt ikke skal bli gravid når en ammer. Dette kan få kroppen din til å "tro" at den ammer, og derfor ikke vil ha eggløsning. Men, som sagt,. INGENTING er absolutt.. Mange blir gravide mens de ammer også osv... Jeg ville prøvd å se om jeg hadde eggløsning. Kjøp noen billige tester på nettet, og test ca 14 dager før forventet mens (eller når du tror du har eggløsning...).. Du kan også sjekke dette hos lege. Er det ikke påvist eggløsning ville jeg krevd utredning hos lege/spesialist. Dersom dere har lyst på barn er det ikke vits å utsette noe bare fordi du ikke er 30 år ++ liksom... MASSE lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå