AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Har prøvd å finne svar på dette på hjemmesidene til Statens Pensjonskasse, uten hell. Det ser ut som at man bare må søke lån der etter at man har fått tilslaget på en bolig. Jeg trenger imidlertid en pekepinn på hvor mye man får låne. Det står at maks er 1,7 millioner, men vil jeg kunne få så stort lån der? I vanlig bank får jeg 1,8 i lån - men har pensjonskassen strengere kriterier for å gi lån?? Noen som har erfaringer?
Gjest Illiya Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Det står jo egentlig veldig klart og tydelig på sidene deres hva som er vilkårene. Du som enkeltperson kan søke om max 1,7 mill, forutsatt at dette er innenfor 80% av markedsverdi. Det dere evt har i lån utover det, må finansieres i annen bank. Er dere to som har mulighet til å søke, gjelder 1,7 mill for hver av dere. Fortsatt må det være innenfor 80%.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Det står jo egentlig veldig klart og tydelig på sidene deres hva som er vilkårene. Du som enkeltperson kan søke om max 1,7 mill, forutsatt at dette er innenfor 80% av markedsverdi. Det dere evt har i lån utover det, må finansieres i annen bank. Er dere to som har mulighet til å søke, gjelder 1,7 mill for hver av dere. Fortsatt må det være innenfor 80%. At man kan låne inntil 1,7 betyr vel ikke at alle får låne 1,7 uansett inntekt? Det er jo det som er spørsmålet mitt - har Statens Pensjonskasse like greit beregningsgrunnlag for betjening av gjelden som aprivate banker, eller er de strengere??
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 At man kan låne inntil 1,7 betyr vel ikke at alle får låne 1,7 uansett inntekt? Det er jo det som er spørsmålet mitt - har Statens Pensjonskasse like greit beregningsgrunnlag for betjening av gjelden som aprivate banker, eller er de strengere?? Jeg har søkt boliglån hos SPK på grunn av bedre rente. Jeg så på mulighetene flere steder og mener at SPK tilbyr på nivå med Nordea. BNB, for eksempel, var den strengeste med 2,6 x min inntekt, men SPK ga meg ca. 3,2 x min inntekt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har søkt boliglån hos SPK på grunn av bedre rente. Jeg så på mulighetene flere steder og mener at SPK tilbyr på nivå med Nordea. BNB, for eksempel, var den strengeste med 2,6 x min inntekt, men SPK ga meg ca. 3,2 x min inntekt. Det er meg som skrev over. Vil bare nevne at mens andre banker gir opptil 90% finansiering, så krever SPK hele 80% sikkerhet i boligen. Altså, du må ha mer i egenkapital når du søker hos SPK. Konkrett eksempel. Låner du 1 700 000 kr, må du ha 170 000 kr i egenkapital hos flere banker og dermed kjøpe for 1 870 000kr. Søker du SPK for samme sum, må du ha 340 000kr i EK og kan derfor kjøpe til 2 040 000 kr.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #6 Skrevet 8. mars 2012 Tusen takk for tilbakemelding! Egenkapitalen er egentlig ikke problemet sånt sett, jeg har eid bolig lenge så egenkapitalen er vokst. Men 3,2 ganger inntekten var eng rei pekepinn, tusen takk. Fryktelig frustrerende at man ikke kan søke om lån i Statens Pensjonskasse før ETTER at man faktisk har vunnet en budrunde altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå