MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg fullførte videregående våren 2011. Har nå hatt et friår hvor jeg har jobbet, men nå er tiden inne for å søke skole. På vitnemålet mitt står det følgende: STUSP1 Studiespesialisering Vg1 STREA2 Realfag Vg2 VG2 STREA3 Realfag Vg3 og har oppnådd generell studiekompetanse. Men jeg lurer; Burde jeg ikke få spesiell studiekompetanse når jeg har valgt det de to siste årene?? Eller har jeg misforstått dette helt? Ser nemlig plutselig at jeg ikke er kvalifisert til å søke enkelte studier som jeg trodde jeg kunne søke.. Hjelp? Endret 2. mars 2012 av MarieMuffin
Rosalie Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Det finnes ikke noe som heter realfagkompetanse.
Fysikeren Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Du blander nok med realkompetanse. Forklaring: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/realkompetanse/
MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2012 Ja, har nok blandet litt med ordene der, beklager. Det jeg mener er nok siden jeg har gått realfag, så burde jeg oppnå spesiell studiekompetanse??
Rosalie Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Du har generell studiekompetanse. Med fag som dekker en del av de spesielle opptakskravene som finnes. Det finnes ingenting som heter spesiell studiekompetanse. Endret 2. mars 2012 av Rosalie
O'hara Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Du kan ikke velge selv, slik jeg har forstått det. Har du studiekompetanse, så vurderes du utfra det. Realkompetanse er for de som har jobbet i lengre periode i et relevant område for den utdanningen de skal ta. det er da opp til hvert enkelt studiested å bestemme om du oppfyller de kravene de stiller. Du får vel noen ekstrapoen for å ha jobbet, om jeg ikke husker feil. Mulig jeg blander med alderspoeng. Har du ikke det som kreves, vel da får du ta de fagene Uansett, det skader ikke å søke på det studiet du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Du kan ikke velge selv, slik jeg har forstått det. Har du studiekompetanse, så vurderes du utfra det. Realkompetanse er for de som har jobbet i lengre periode i et relevant område for den utdanningen de skal ta. det er da opp til hvert enkelt studiested å bestemme om du oppfyller de kravene de stiller. Du får vel noen ekstrapoen for å ha jobbet, om jeg ikke husker feil. Mulig jeg blander med alderspoeng. Har du ikke det som kreves, vel da får du ta de fagene Uansett, det skader ikke å søke på det studiet du ønsker. Trådstarter mener hun burde ha noe med flottere navn enn generell studiekompetanse, siden hun er slikt et supergeni som har tatt realfagsfordypning. For det er det jo kun creme de la creme som tar. Alle andre er subbete og late. Og derfor bør kompetansen hennes hete noe annet (og vitnemålet bør vel helst være skrevet ut i bladgull... :gjeiper: ) 1
MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2012 Trådstarter mener hun burde ha noe med flottere navn enn generell studiekompetanse, siden hun er slikt et supergeni som har tatt realfagsfordypning. For det er det jo kun creme de la creme som tar. Alle andre er subbete og late. Og derfor bør kompetansen hennes hete noe annet (og vitnemålet bør vel helst være skrevet ut i bladgull... :gjeiper: ) Nå er du direkte ufin og bare skriver bullshit. 2
MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2012 Du kan ikke velge selv, slik jeg har forstått det. Har du studiekompetanse, så vurderes du utfra det. Realkompetanse er for de som har jobbet i lengre periode i et relevant område for den utdanningen de skal ta. det er da opp til hvert enkelt studiested å bestemme om du oppfyller de kravene de stiller. Du får vel noen ekstrapoen for å ha jobbet, om jeg ikke husker feil. Mulig jeg blander med alderspoeng. Har du ikke det som kreves, vel da får du ta de fagene Uansett, det skader ikke å søke på det studiet du ønsker. Stemmer, jeg bare mente at man får spesiell studiekompetanse siden jeg har hatt realfag, men det er mye mulig at jeg ta "Kun" får generell studiekompetanse. Det er også helt riktig som du sier at jeg får ekstrapoeng for de realfagene jeg har tatt
Rosalie Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Spesielle opptakskrav finner du på side 84 i Søkerhåndboka. Den ligger elektronisk på samordnaopptak.no
MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2012 Spesielle opptakskrav finner du på side 84 i Søkerhåndboka. Den ligger elektronisk på samordnaopptak.no Takk
MarieMuffin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2012 Fant ut hva det var som skulle til nå for de spesielle opptakskravene. Hvis du skal ha noe annet enn generell studiekompetanse, feks har gått realfag, må du ha enten R1 matte eller S matte i 2 år + enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2)... Misforstod med at man måtte da med enten R1 / S1 + S2. Så da hjelper det ikke å ha hatt flere av de andre realfagen i to år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå