eitrande Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg har en gutt på snart 2 år som alltid har vært veldig glad i mat. Men den siste måneden har vi merket en klar endring; han vil som regel ikke spise når han kommer hjem fra barnehagen. Før har alltid måltidene vært frokost kl 7.30, lunsj ca 10.30, frukt ca 14 (dette får han i barnehagen), middag når vi kommer hjem ca 16 og kveldsmat ca 18-18.30. Jeg ser jo at det ikke går lang tid fra frukt i barnehagen til middag og så kveldsmat igjen, men er usikker på hvordan vi skal løse det. Å strekke leggetiden lenger enn 18.30 er vanskelig, siden han er veldig trøtt. Jeg vet jo at barn har perioder der de spiser mindre, så lurer vel egentlig på om han MÅ ha middag? Kan han evt. få en skive ca kl 16, også kveldsmat til vanlig tid? Eller skal vi gi ham middag, bare litt senere? Da vil han ikke ha kveldsmat.... Noen råd eller tips til hvordan vi kan løse dette? Endret 2. mars 2012 av eitrande
nybegynneren Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Har en gutt på litt over to år og har samme problemet her.Var bekymret lenge fordi jeg følte at han ikke spiste,men gutten er jo frisk og rask og holder vekta så jeg har sluttet og bekymre meg. Han har dager han spiser veldig lite,så har han en dag han spiser som en hest.så han tar det vel igjen på den måten. Det jeg har gjort er og drøye middagen med en halvtime-time,og kuttet ut kveldsmaten. Hender han får ei skive i hånda,men vil sjelden ha.Han får en kopp med biola da og den metter jo litt. Tenker man på næringstoffer i maten,får man dekt dette bedre over en middag enn ei brødskive. i tillegg har jeg begynt og gi han lifeline care.ett kosttilskudd for barn opp til 3år. du får kjøpt den på apoteket.
-Englefjes- Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Må dere spise middag så tidlig som kl 16? Her spises det merkbart mer til middag om vi spiser kl 17-17.30 enn en time tidligere. Om hun da ikke vil ha noe til kvelds kl 18.30 er jo helt uproblematisk siden hun er mett etter middagen fortsatt. Men vanligvis vil hun gjerne ha en brødskive eller litt havregrøt da også. 1
eitrande Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2012 Takk for tips! Han MÅ ikke spise middag kl 16 nei, men vi har alltid gjort det. Er i det siste han ikke vil spise noe særlig. Han spiser kvelds rundt kl 18, og sovner veldig fint til 18.30. Vi opplever at hvis vi drøyer kveldsmaten er han overtrøtt og da funker ingenting... Lurte vel mest på om det er greit å "hoppe" over et måltid, og det virker jo sånn. I barnehagen sier de at han spiser bra, så tror han får i seg nok mat. Satser nok på å droppe kveldsmaten, gi ham senere middag og evt. gi en skive eller noe rett før leggetid. Og skal absolutt sjekke ut kosttilskuddet! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå