Gå til innhold

Å velge klassekontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en ting angående det å velge klassekontakt. Det er jo alltid noen som melder seg, men jeg er livredd for at hvis ingen gjør det, så bare plukker de ut noen. På ett foreldremøte tok det en stund før noen meldte seg og da læreren truet med å finne frem hatten og skrive lapper kjente jeg at det svartnet for øynene på meg. Jeg vet at dette er en jobb som noen må gjøre, men jeg begynner nesten å hyperventilere ved tanken, det er altså så ille at jeg har droppet foreldremøter fordi jeg er så redd. Jeg får nesten en slags panikkfølelse når temaet tas opp.

Det er ikke det at jeg ikke vil, jeg skulle for alt i verden ønsket at jeg var en sånn person som takler sånne ting, men det der er en av de skumleste tingene jeg kan tenke meg. Jeg synes det er ubehagelig å bare sitte der i samme rom som alle disse menneskene, og det å skulle ha oppgaven å være kontaktperson for dem... Jeg begynner nesten å grine ved tanken.

Så jeg lurer, kan man tvinges til å være klassekontakt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trallala
Skrevet

Kan jeg dessverre ikke svare på, men lurer på det samme. Så dytter denne litt opp.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en av pliktene ved å ha barn i skolen. Blir man valgt, så må man være det. Flere som har blitt valgt som klassekontakt uten å være til stede under valget en gang.

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe jeg lurer på også

Gjest mari kontrari
Skrevet

Kanskje du kan ta kontakt med læreren og forklare situasjonen? Da får du både svar på spørsmålet, og kanskje kan dere bli enige om noe som gjør at du føler deg trygg nok til å møte opp på foreldremøte, det er tross alt nyttig både for deg, læreren og ikke minst barnet ditt at du er der.

Om du har anledning ville jeg forøvrig også vurdert om det gikk an å få profesjonell hjelp til å jobbe med angsten. Det er ikke bare bare for alle, selvsagt, men det er jo trist å være den som ikke kan stille opp, tenker jeg.

Lykke til :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden hele foreldregruppa er valgbar, kan hvem som helst velges, ja, også om personen ikke er til stede. Man ønsker jo helst at motiverte foreldre som ønsker jobben stiller frivillig, men finner man ikke noen slike, så må man velge blant hele den uinteresserte gjengen. Alternativet er at man ikke har foreldrekontakt, noe jeg mener at klassene er pålagte å ha. Hvordan valget foregår er opp til gruppen å avgjøre, og å trekke lodd kan være like greit når ingen melder seg.

AnonymBruker
Skrevet

Og er man så dum at man melder seg - får man spydige kommentarer at man har alt for mye fritid. :roll: Så da er det bedre å vente på at noen blir utpekt - enten det er en som vil eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så barnslig, er det INGEN av foreldrene i klassen som vil ta på seg det ansvaret? Virkelig modent...

• Liker 3
Skrevet

På skolen der jeg jobber går vi etter klasselistene når vi skal velge klassekontakt. Kanskje du kan foreslå det for læreren, da vet du hvertfall hvilket år det blir din tur. :-)

Det er forresten ikke nødvendigvis så mye jobb å være klassekontakt, og dere får som regel god drahjelp av lærerne. Hos oss får de egne mapper med informasjon o.l.

Foreslår at du snakker med læreren hvis du blir usikker når det er din tur, evt. allierer deg med foreldre som har hatt flere barn i skolen tidligere. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Og er man så dum at man melder seg - får man spydige kommentarer at man har alt for mye fritid. :roll: Så da er det bedre å vente på at noen blir utpekt - enten det er en som vil eller ikke.

Njaaa, min erfaring er mer at det går et lettelsens sukk gjennom forsamlingen, da de slipper selv i ett helt år til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hva vil det si å ha klassekontakt?

• Liker 1
Skrevet

Husker moren min ble nominert som klassekontakt når jeg gikk på ungdomsskolen. Hun ble ikke glad. Fordi hun hater sånne ting. Hun valgte å si ja til det men var ikke sånn superengasjert. Jeg brydde meg ikke.

Gjest Okusan
Skrevet

Hvis du virkelig vegrer deg for å ta på deg dette, så ville jeg snakket med læreren. Da finner dere sikkert en måte du kan delta på foreldremøter uten å bli valgt.

Til alle dere som synes det ikke er engasjerende, eller er litt travle, eller ikke er så interessert, så vil jeg be dere skjerpe dere big time. Det er da ingen (eller ok, noen veldig få) som gjør dette fordi de brenner av lyst, men det er en gang sånn at hvis ingen rekker opp hånda og sier ja til en times ekstraarbeid to ganger i året, så faller systemet sammen.

Hilsen

- klassekontakt

- FAU-representant

- 17. mai-komite-sitter

- styremedlem i korpset

- dugnadsansvarlig

- lagleder

- barnehagetillitsvalgt

som er lei av at alle andre "har det så travelt".

Men som sagt- de som har sosial angst eller andre vektige grunner, skal selvsagt få slippe. Problemet er jo at alle definerer seg selv som personer som bør få slippe fellestiltakene, og da blir det gjerne lapp i hatt eller tilsvarende. Jeg synes det er direkte flaut å sitte i et rom med 30 voksne mennesker som vegrer seg for å videresende en innkalling eller samle inn 20 kr per barn til en blomsterkvast til sommeravslutningen. Jeez.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en av pliktene ved å ha barn i skolen. Blir man valgt, så må man være det. Flere som har blitt valgt som klassekontakt uten å være til stede under valget en gang.

Synes det er rart all den stund at skolegang er pliktig. Jeg har alltid nektet og sagt at hvis de velger meg må de tåle at jeg ikke utfører pliktene som følger med.

Prisen er selvfølgelig en høy upopularitet blandt foreldrene.

Jeg stiller dog opp i komiteer og er med på planlegging og slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere år bak meg som klassekontakt og har også sittet i FAU.

Jeg har erfart at dersom ingen melder seg så blir bare noen valgt. Dersom jeg da hadde blitt valgt så hadde jeg bare gitt beskjed om at jeg har gjort mitt i flere år samt at nå har jeg ikke anledning til å gjøre en god jobb.

Snakk med kontaktlærer på forhånd.

Skrevet

Synes det er rart all den stund at skolegang er pliktig. Jeg har alltid nektet og sagt at hvis de velger meg må de tåle at jeg ikke utfører pliktene som følger med.

Prisen er selvfølgelig en høy upopularitet blandt foreldrene.

Jeg stiller dog opp i komiteer og er med på planlegging og slike ting.

Hvorfor vil du ikke utføre pliktene som følger hvis du blir valgt til et slikt verv?

Det er vel alltid to som er klassekontakter, så hvis noen har angst for å ta ordet i forsamling, kan man vel avtale at den andre tar seg av denne biten?

Skjønner forøvrig at det er vanskelig med slike roller hvis man har angst, men blir direkte provosert av foreldre som ikke kan stille opp fordi de har det så travelt, eller fordi de har så viktig jobb. Alle har det travelt, alles tid er like viktig, og alle må prioritere i livet sitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan bli "tvunget" til det.

Jeg ble ført om som ansvarlig for diverse avslutninger og hovedansvaret for 17.mai i år, jeg var ikke på møtet, da jeg jobbet sent.

Tror de deler opp klasselisten i fire, så har de en ansvarlig for vinter, vår, sommer og høst.

Den øverste på "delingen" var den som fikk ansvaret..

Jeg har brukt sikkert 10 timer på dette.

Skrevet

Skjønner deg godt jeg...

Selv har jeg store problemer bare å delta på foreldremøtene og klare å være tilstede og oppmerksom gjennom hele.

Hodet mitt fader ut, jeg kaldsvetter, får pusteproblemer og siden jeg har IBS som trigges av denne angsten så må jeg noen ganger bare løpe.

Nå har jeg vært syk i 9 år, og selv om jeg ikke har vært innlagt på snart 2 år, så sliter jeg bare med å komme meg gjennom hverdagene med middager, lekser, barns vennebesøk i leilighet osv...

Jeg har mer enn nok med å komme meg gjennom hverdagene og de tingene som må gjøres når man har barn. Ikke alltid jeg klarer det engang, heldigvis er mannen min flink til å ta seg av barna når jeg er fullstendig tappet for energi.

Men det begrenser seg hva han kan ta på seg også da han ofte må ta seg av både meg og våre barn. Og ligger jeg medisinert og sover, kan ikke han reise bort i flere timer heller.

For meg er klassekontakt, 17. mai oppgaver (jeg har problemer bare med å delta på 17. mai feiringen på skolen og hvis vi ikke korter ned tiden vi er der ligger jeg rett ut resten av 17. mai...

Så iår holder vi oss til toget og så drar vi på Tusenfryd.... Kommer til å bli beste 17. mai jeg har hatt noen gang.

Hadde jeg blitt valgt når jeg ikke engang var på foreldremøte hadde jeg blitt rasende rett og slett.

Meg som klassekontakt eller lignende vil skade både meg og klassen rett og slett....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufrivillig valgt, og har vært sykemeldt i 7 mnd pga kyssesyke og nå utmattelse. Er det lov å si noe da? Tør ikke....

Jeg vet jeg må bruke MYE tid på en av oppgavene jeg har. Noen dager klarer jeg ikke lag middag. Var i møte med FAU, og datt ut hele tiden. Var så sliten at jeg var helt skjelven. Men vil ikke si noe, vil ikke at de skal tro jeg sluntrer unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...