Gå til innhold

Rotter!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi hadde to hanner, den ene fikk for uvane å bite guttungen. Kastrerte begge (uten noen garanti fra veterinæren, men alternativet var avlivning). Deretter levde de fredelig sammen med hverandre og oss i over 3 år.

Mhmm. Ja, jeg har absolutt ikke mange innvendinger mot kastrasjon på "smådyr". Særlig siden den generelle helsa blir bedre, når alle ressurser som inngår i å opprettholde kjønnsdrift blir brukt på mer fornuftige ting. Det eneste problemet (bortsett fra at man kan miste dem under inngrepet) er at usikre dyr blir mye verre av kastrering. Så ei rotte som biter pga. redsel og nerver vil absloutt ikke bli bedre. Men godt å høre at det hjalp for dere!! :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har løst dette ved å få gutta samtidig i ung alder og sette de sammen (evnt få brødre fra samme kull) og ha en homogen liten flokk. Altså ikke introdusert nye hanner inn i den lille gutteflokken min. Det funker fjell. De brødrene jeg har nå, liker å velte hverandre i ny og ne men det er bare en matcholek :fnise:

Høres veldig logisk ut! Og forhåpentligvis gjennomførbart. Men hva skjer om man har to rotter, og den ene dør. Er det håpløst å spleise feks. en ettåring med en rottebaby av sammen kjønn?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Høres veldig logisk ut! Og forhåpentligvis gjennomførbart. Men hva skjer om man har to rotter, og den ene dør. Er det håpløst å spleise feks. en ettåring med en rottebaby av sammen kjønn?

ts

Jeg har alltid hatt tre rotter som minimum :fnise: Men av de tre jeg har nå, så er det ingen problem for de å bli alene den siste tiden i sitt liv. Jeg har hatt en alenehannrotte før og det funker det. Han var da godt opp i pensjonistalderen og syntes det var deilig med ro og få være kongen i heimen. Han bodde egentlig i et hjem med mange andre rotter, men på slutten ville han ha mer ro og da syntes han det var deilig å bo alene hos meg og kreve mat og kos som en ekte konge :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har hatt fire hannrotter, alle fire bodde sammen med både katt og hund.

Supre kjæledyr, lette å få tamme og super underholdene. Veldig renslige, lite lukt og mye kos :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt tre rotter som minimum :fnise: Men av de tre jeg har nå, så er det ingen problem for de å bli alene den siste tiden i sitt liv. Jeg har hatt en alenehannrotte før og det funker det. Han var da godt opp i pensjonistalderen og syntes det var deilig med ro og få være kongen i heimen. Han bodde egentlig i et hjem med mange andre rotter, men på slutten ville han ha mer ro og da syntes han det var deilig å bo alene hos meg og kreve mat og kos som en ekte konge :fnise:

Ja, her baller det på seg, best å ha en liten buffer i tilfelle noe skulle skje...? :fnise: Neida, det er ikke krise om ei rotte evt. blir alene siste halvdel av livet da skjønner jeg(?). Bare lurte på om det i det hele tatt lot seg gjøre å koble en senior med ei ung rotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt fire hannrotter, alle fire bodde sammen med både katt og hund.

Supre kjæledyr, lette å få tamme og super underholdene. Veldig renslige, lite lukt og mye kos :)

Det er det inntrykket jeg har også, at rotter har såpass baller at de kan fungere med hund og katt? Ser mange som skriver at man ikke kan ha rotter hvis hus med hund/katt, men rovdyra er da ikke dumme de heller. De skjønner veldig fort at noe innlemmes i flokken, og ikke er bytte lenger.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er det inntrykket jeg har også, at rotter har såpass baller at de kan fungere med hund og katt? Ser mange som skriver at man ikke kan ha rotter hvis hus med hund/katt, men rovdyra er da ikke dumme de heller. De skjønner veldig fort at noe innlemmes i flokken, og ikke er bytte lenger.

ts

(er ikke ab du quota)

enkelte hunder og katter har ekstremt vanskelig for å godta rotter som familie. dette gjelder spesielt de mest jaktende katterasende og de hunderasene som er brukt mye på rotter.

selv om det på ntf snakkes om aggresjon blandt hanner er ikke det så vanlig at det burde påvirke kjønnsvalg, bare skaff gutter fra samme kull, så er sannsynligheten for at det problemet oppstår minimal.

min første rotte var en omplaseringsrotte som bodde alene, hun bodde alene å var 4måneder. veldig redd, eller panikk er vel mer riktig, bet ikke, men presset seg inn i et av rørene i det lille hamsterburet hun kom med og turte ikke komme ut om hun trodde jeg var tilstede. etter 3 dager fikk dyrebutikken inn rotter(jeg var desperat, det var viktigere for meg at hun fikk noen nå, enn at jeg måtte vente ca6 uker på oppdretterrotte) og i det jeg satt de sammen i badekaret så de skulle få hilse på hverandre, løp de mot hverandre for å begynne å stelle hverandre, etter det var penikken borte og hun var bare skeptisk frem til jeg fikk temmet henne.

har hatt mange jenterotter etter det. bare ei av de ha bite meg. hun var derimot blind og døv og måtte holdes i bur alene siden de andre mobbet henne kraftig. når jeg skjønte at vesla(1/3 normal str) var blind og døv, lærte meg å kommunisere med henne så hu ble trygg og fant et bur som var lite nok til at hun hadde full oversikt over hjemmet sitt, ble hun også et lite vidunder. :rodmer:

vær sikkert på hvilket kjønn du velger, de fleste jeg har vært borti har hatt riktig adferd ut fra kjønnet. gutter er kosete og jenter er ville og nyskjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om det i det hele tatt lot seg gjøre å koble en senior med ei ung rotte.

Skal gå fint det, jeg hadde hell med det i begge flokkene mine :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

ts

Om de fungerer sammen kommer helt an på individene, hunden min har ikke jaktinnstinkt for fem flate øre, rottene og hun sov sammen i sofaen uten at det noen sinne var noe som helst fare. Men har du en hund med et snev av jaktinnstinkt, så har du ikke rotter mere for å si det sånn. Samme med katter. Min pus spionerte mye på rottene og var veldig interessert, hadde han fått tak på en så hadde den blitt spist, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(er ikke ab du quota)

enkelte hunder og katter har ekstremt vanskelig for å godta rotter som familie. dette gjelder spesielt de mest jaktende katterasende og de hunderasene som er brukt mye på rotter.

selv om det på ntf snakkes om aggresjon blandt hanner er ikke det så vanlig at det burde påvirke kjønnsvalg, bare skaff gutter fra samme kull, så er sannsynligheten for at det problemet oppstår minimal.

min første rotte var en omplaseringsrotte som bodde alene, hun bodde alene å var 4måneder. veldig redd, eller panikk er vel mer riktig, bet ikke, men presset seg inn i et av rørene i det lille hamsterburet hun kom med og turte ikke komme ut om hun trodde jeg var tilstede. etter 3 dager fikk dyrebutikken inn rotter(jeg var desperat, det var viktigere for meg at hun fikk noen nå, enn at jeg måtte vente ca6 uker på oppdretterrotte) og i det jeg satt de sammen i badekaret så de skulle få hilse på hverandre, løp de mot hverandre for å begynne å stelle hverandre, etter det var penikken borte og hun var bare skeptisk frem til jeg fikk temmet henne.

har hatt mange jenterotter etter det. bare ei av de ha bite meg. hun var derimot blind og døv og måtte holdes i bur alene siden de andre mobbet henne kraftig. når jeg skjønte at vesla(1/3 normal str) var blind og døv, lærte meg å kommunisere med henne så hu ble trygg og fant et bur som var lite nok til at hun hadde full oversikt over hjemmet sitt, ble hun også et lite vidunder. :rodmer:

vær sikkert på hvilket kjønn du velger, de fleste jeg har vært borti har hatt riktig adferd ut fra kjønnet. gutter er kosete og jenter er ville og nyskjerrige.

Håper jeg ikke bommer fullstendig da, når jeg innbiller meg at mine hunder vil tolerere rotter. Eneste jeg har å gå på er at vi hadde en tam musunge i fjor, som katta til mora mi tok inn. Jeg tok den med hjem og pleide den til den ble frisk.(jada, passe sentimental). Men de 3 ukene gikk det kjempefint med mus og hunder ihvertfall. Den kunne sprette rundt på gulvet uten at de reagerte.

Syns egentlig alle flokkdyr burde være minst to jeg. Eldste hunden min fikk et nytt liv etter at han fikk seg en kompis. Han ble lykkelig rett og slett, selv om han hadde det fint før også. :)

Er ganske sikker på at det er hannrotter jeg vil ha ut ifra kjønnsbeskrivelsene.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kos! :fnise:

Levde den alene hele livet? Var det gutt eller jente? Ble veldig tam da skjønner jeg. *drømme*

Jeg hadde den en periode når jeg var student. Vi fikk ham med en veninne som ikke kunne ha rotten mer. Det var bare den ja desverre, og den ble veldig tam - Men det anbefales sikkert å ha flere enn bare en. Den døde etter et år pga plager med tanna si som vokste skjevt. :( Fine rotten...

En kompis av meg har hatt massevis av rotter, og han elsket dyrene. Han fortalte at han satt med dem i sofaen, og de smatt ned i potetgullposen hans og tok de beste flakene :P Uff..

Jeg har hatt marsvin også, og de er minst like koselige men hakket mer bråkete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine introduksjoner av rottebabyer til voksne rotter har gått bra, unntatt en (av rundt 40 introduksjoner).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn?

Det er en smakssak. Jeg har alltid hatt hunnder, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra lukt og intens markering. Hunnene markerer også, men gjennomsnittshunnen markerer nok hakket mindre enn gjennomsnittshannen. Hannene lukter litt mer enn hunnene. Jeg har hatt opptil tre hunnrotter i et bur her i min lille stue, og med grundig såpevask av buret to ganger i uka har det ikke luktet spesielt mye.

Det positive med hannene er at de blir større (store rotter er herlig) og at de gjerne er litt mer rolige og kosete. Hunnene har mer futt i ræva og skal være overalt på én gang.

Markering? Har noen prøvd kastrering mot markering? Resultat?

sabla irriterende, men lite å gjøre noe med. Noen synes at kastrering, i hvert fall av hanner, kan hjelpe litt mot markering, andre har ikke merket noen forskjell. Heldigvis lukter det ikke særlig mye, og ettersom du har skinnsofa blir det veldig lett å holde den ren. Håper du også har teppefrie gulv, det er det greieste.

Hvor mye en rotte markerer varierer fra individ til individ.

Noen som har fått dem stuerene?

Alle de 7 rottene jeg har hatt har vært flinke på det der. De tisser og bæsjer for det meste i dokassene sine i buret, og det har sjeldent vært uhell utenfor buret. Jeg har bare måttet passe litt på at de ikke legger seg til å sove utenfor buret, for da våkner de gjerne til slutt av at de må tisse, og så er buret litt for langt unna ;)

Hvor tam er gjennomsnittsrotta?

Veldig tam! Får du rotter fra de er leveringsklare og er mye sammen med dem så er det som regel lett som en lek å få dem gode og tamme. Rotter blir nesten litt som små hunder. Alle de fire rottene jeg har hatt fra de var babyer har jeg enkelt klart å lære til å komme på kommando, og hun ene (som fortsatt lever i dag) kan gjøre triks (snurr rundt).

Har de lett for å bite?

Nei. En trygg og tam rotte biter ekstremt sjeldent, selv når de får vondt eller blir skremt. Det er derimot noen hanner som kan få litt problematferd i "tenårene". Jeg har selv en rotte nå som biter, hardt - men hun er en omplasseringsrotte som vokste opp i dyrebutikk, sannsynligvis med veldig lite menneskelig kontakt, og hun er dessuten helt blind - så hun er redd, stakkars.

Kan de tas med ut om sommeren uten å få lungebetennelse?

Når været er varmt og godt og det ikke blåser så går det helt fint, ja. Jeg har hatt med mine ut på tur, løse i hagen, løse på hytta og løse på store åpne sletter hvor jeg har oversikt. Men stoler så klart ikke blindt på dem, for de kan plutselig finne på å løpe litt for langt unna for så å bli engstelige og gjemme seg i buskas, så jeg følger alltid nøye med og slipper dem kun på steder hvor de ikke kan stikke av og/eller jeg har veldig god oversikt.

Har de lett for å bite? - jeg har hatt en rotte, som har vist tegn til å ville bite. Jeg har hatt mange rotter oppigjennom åra. Så helt klart nei. Men ikke stikk fingrene inn i buret.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke skal stikke fingrene inn i buret. Med alle de fire rottene jeg har hatt siden de var små har det ikke vært et problem i det hele tatt. Har stukket inn både fingrer og mat gjennom sprinklene fra de kom til meg, og da har de kjapt lært seg forskjellen. Det å få fingrer stukket inn til seg er jo helt fantastisk kult, og de skal gjerne slikkes på og dras i, og negler skal tygges på.

Så jeg tror at det med å stikke fingrene inn til dem ikke blir noe problem så lenge man gjør det konsekvent helt fra de kommer i hus. Da venner de seg jo til at "sånn er det", buret tilhører ikke kun dem, men også oss mennesker. Rottene jeg har nå bor i et bur med store luker, så jeg stikker fingrer, hender og til og med hele hodet inn til dem om jeg vil :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha, ser for meg deg med hele hodet inni buret til rottene, Tonje. :fnise:

Og tar til meg det lille tipset om tissing etter soving (utenfor buret). Som med valper det. Akkurat sånne små ting jeg er ute etter å få med meg. Og ja, kanskje det ikke er krise om man stikker en finger eller et hode inn i buret, bare de blir vant til det fra de er små.

Men du som er litt aktiv på rotteforum og sånn (kjenner igjen bildet :goodbye: ), kjenner du til oppdretter i Trøndelag for tia? Har Rugratzz lagt opp? Hadde vært ok å unngå å reise til Oslo for å hente rotter. Noen må da drive på disse kanter også! Nesten så jeg føler et kall... :sjenert:

Forresten, angående buret og lukt. Ser mange bruker fleecetepper som de bytter hver dag omtrent. Ser da veldig realt ut når man har lært rottene å bruke dojhørnet i hovedsak. Er det det? Hva bruker du i buret? Og i do?

Og dere andre rotteeiere, og tidligere rotteeiere; hva er best å bruke i buret ifht. lukt og enkelt renhold? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til at spon har jeg lært å holde meg unna, pga. støvet. Biostrø/miljøstrø feks. er greit, men kan ikke være mye godt å gå på for små rotteføtter.

Hva tror dere rottene foretrekker i dokassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg er ganske streng på at ingen gjester her i huset får putte fingre eller mat inn i gitteret på buret til mine rotter. Jeg har ingen problemer med å gjøre dette. Jeg kjenner mine rotter. Men jeg kan se at en del rotter kan føle seg truet av denne handlingen - spesielt om det er noen andre en "a' mor sjæl". Dette gjelder jo alle burdyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, ser for meg deg med hele hodet inni buret til rottene, Tonje. :fnise:

(...)

Men du som er litt aktiv på rotteforum og sånn (kjenner igjen bildet :goodbye: ), kjenner du til oppdretter i Trøndelag for tia? Har Rugratzz lagt opp? Hadde vært ok å unngå å reise til Oslo for å hente rotter. Noen må da drive på disse kanter også! Nesten så jeg føler et kall... :sjenert:

Forresten, angående buret og lukt. Ser mange bruker fleecetepper som de bytter hver dag omtrent. Ser da veldig realt ut når man har lært rottene å bruke dojhørnet i hovedsak. Er det det? Hva bruker du i buret? Og i do?

Og dere andre rotteeiere, og tidligere rotteeiere; hva er best å bruke i buret ifht. lukt og enkelt renhold? :)

Haha!

Jeg tror ikke RugRatzz har kull lenger, nei. Du kan følge med her for å se hvem som har kull for tiden:

http://www.tamrotter.com/forum/viewforum.php?f=41&sid=7d33336c9a5e806b1306d8c801329813

Det hender noen ganger at man kan få transporthjelp, hør på NTF-forumet :)

Jeg har fleeceteppe nederst i buret. Skifter det ved behov, ganske sjeldent nå for tiden ettersom rottene nesten aldri er der nede. Ellers i buret har jeg enten ting i plast som kan tørkes av med klut og såpevann, eller ting som kan slenges i vaskemaskinen.

Må legge til at spon har jeg lært å holde meg unna, pga. støvet. Biostrø/miljøstrø feks. er greit, men kan ikke være mye godt å gå på for små rotteføtter.

Hva tror dere rottene foretrekker i dokassen?

Bruker Yesterdays News, er fornøyd med det. Holder lukten i sjakk og ligger tungt, slik at det ikke spres utover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte jeg skulle fortelle noe positivt angående dyrebutikker og import fra Sverige;

Har vært i kontakt med alle dyrebutikkene i byen i dag, 8 stk. til sammen. Hele 3 av dem hadde sluttet å importere fra Sverige, både en selvstendig butikk og to Tropehagen-butikker! Av den enkle grunn at rottene de får fra Sverige ofte er syke på grunn av reisen (blant mye annet tenker jeg), så de må behandles i butikken før de kan selges. Det er selvfølgelig kostbart og upraktisk for butikkene. Så nå har to av eierne, som er "rottefolk" fra før begynt å sette kull selv, for salg i egen butikk, og en hadde noen løse forbindelser som iblant hadde kull. Men det positive er jo at den Sverigeimporten stopper seg selv flere steder, heldigvis.

Har satt meg på 3 ventelister, og blir oppringt for å komme og se rotteungene med en gang de kommer i butikken. Syns det er veldig ok, fremfor å måtte tinge en 2 uker gammel unge basert på farge (og ører evt), som man gjør hos mange oppdrettere.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, i en av butikkene jeg var innom i morges hadde de to hannrotter på 8 mndr. Sverigeimport. Dama i butikken sa at det over hodet ikke gjorde noe at de ikke var sosialisert hos oppdretter, for den jobben gjorde de i butikken. Så åpnet hun buret og skulle vise meg hvor greie de var;

Da hopper den ene rotta frem og biter meg i hånda, som hvilte på kanten av buret, så jeg begynte å blø. :sjenert: Så tok den en pause, og beit en gang til, no så jævelsk hardt. Stakkars rotter, de har nok ikke hatt det no særlig, var nok redd han. Butikkdama så helt perpleks ut og ventet vel på et hyl, men jeg greide da å reagere minimalt på de bittene. Kunne vel egentlig ikke forvente noe annet med den innstillinga de hadde i den butikken... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Import fra Sverige = Imazoo

En fabrikk som avler rotter i Sverige.

HOLD DERE UNNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...