Gå til innhold

Rotter!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alltid ønsket meg rotter, helt siden jeg var liten og fóret rottene som bodde i hagen vår. Kan en del om dem også, men det kan jo være mye som har gått meg hus forbi.

Så alle tanker omkring rotter er velkomne:

Kjønn?

Markering?

Har noen prøvd kastrering mot markering? Resultat?

Noen som har fått dem stuerene?

Hvor tam er gjennomsnittsrotta?

Har de lett for å bite?

Kan de tas med ut om sommeren uten å få lungebetennelse?

Har to hunder, men klarer fortsatt ikke legge fra meg ønsket om rotter. Bare elsker dem... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Kjønn? - jeg har hatt både jenter og gutter. Jenter er kulere for det er mer liv i de, men de klarer å stelle i stand mer hyss også. Gutter er veldig glade i å ligge på sofaen og få kos og mat :fnise: Så det må bli hva du liker best.

Markering? - Jada her markeres det. En liten dråpe hvor en de går. Men de lukter ikke og det er en såpass liten dråpe. Noe må man ofre, så her har jeg skinnsofa og vaskekluten klar. Begge kjønn slipper den lille dråpa hvor de går.

Har noen prøvd kastrering mot markering? Resultat? - jeg har ikke kastrert noen av mine. Men på Norsk Tamrotteforenings forum kan du nok lese mer om dette.

Noen som har fått dem stuerene? - vil jo si de alle er stuerene. De tisser og bæsjer i dokassa i buret.

Hvor tam er gjennomsnittsrotta? - veldig tamme :rodmer: de viser med alt og hele seg at de er glade i deg :rodmer:

Har de lett for å bite? - jeg har hatt en rotte, som har vist tegn til å ville bite. Jeg har hatt mange rotter oppigjennom åra. Så helt klart nei. Men ikke stikk fingrene inn i buret.

Kan de tas med ut om sommeren uten å få lungebetennelse? - ja litt frisk luft liker de.

En ting til - om du får deg rotter, så forvent aldri et rolig måltid mer :fnise: De har en stor drive på å stjele mat, så ikke bli forundre om det kommer en rotte igjennom lufta og lander i suppa de. Nå har jeg akkurat hatt to hannrotter oppi et glass med saft :fnise: Mine er jo alltid løse (men brukers mest tid i buret) og så fort jeg tar hånda opp mot munnen så kommer de spoinkende i full fart. Så disse er ganske bortskjemte med å få smake på all min mat. De får smakebitene i en egen matskål i sofaen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en rotte en gang :)

Den ble veldig glad når vi kom hjem, den var rolig og satt helst på tøffelen min i stedet for å være på gulvet. Den elsket å ligge rundt nakken eller i hetta til sambo og smattet og koste seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg aldri hatt rotter selv, men ei god vennine har.

Kjønn? Jeg likte han rottene mest, jeg syns de var rolige og greie.

Markering? Overalt, sånn ca

Noen som har fått dem stuerene? Når de gikk løst, gjorde de fra seg der det passet best for dem

Hvor tam er gjennomsnittsrotta? Hun har hatt mange, alle har vært tamme og kosete (og lekne).

Har de lett for å bite? Har ikke rørt rottene hennes etter jeg ble bitt, det gjorde vondt. Rotta løp mot meg å bet, var veldig leken. Hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for kjempefint innlegg! Som ikke gjorde meg mindre gira på å skaffe rotter akkurat...

- jeg har hatt både jenter og gutter. Jenter er kulere for det er mer liv i de, men de klarer å stelle i stand mer hyss også. Gutter er veldig glade i å ligge på sofaen og få kos og mat :fnise: Så det må bli hva du liker best.

Tror absolutt jeg foretrekker hanner, selv om jeg skulle ønske det ikke var sånn siden hanner gjerne markerer mer...og slåss mer?

- Jada her markeres det. En liten dråpe hvor en de går. Men de lukter ikke og det er en såpass liten dråpe. Noe må man ofre, så her har jeg skinnsofa og vaskekluten klar. Begge kjønn slipper den lille dråpa hvor de går.

Har allerede skinnsofa heldigvis. :) Er de like ille til å markere helt fra du får dem som babyer, eller blir de verre i "tenårene?"

- vil jo si de alle er stuerene. De tisser og bæsjer i dokassa i buret.

Det vil jeg si er ganske imponerende! To ukastrerte hanner som bare går på do i kassa? Hvordan gikk du frem for å lære dem det? Rekner med det ikke går av seg selv. Har fått 3 kaniner 100% stuerene, etter at jeg oppdaget at kaniner ikke må bo i bur, men det krevde jo litt jobb.(særlig siden de i utgangspunktet markerer med både avføring og urin, så spruten står...)

- veldig tamme :rodmer: de viser med alt og hele seg at de er glade i deg :rodmer:

Herrrlig!

- jeg har hatt en rotte, som har vist tegn til å ville bite. Jeg har hatt mange rotter oppigjennom åra. Så helt klart nei. Men ikke stikk fingrene inn i buret.

Hvorfor ikke? :sjenert:

En ting til - om du får deg rotter, så forvent aldri et rolig måltid mer :fnise: De har en stor drive på å stjele mat, så ikke bli forundre om det kommer en rotte igjennom lufta og lander i suppa de. Nå har jeg akkurat hatt to hannrotter oppi et glass med saft :fnise: Mine er jo alltid løse (men brukers mest tid i buret) og så fort jeg tar hånda opp mot munnen så kommer de spoinkende i full fart. Så disse er ganske bortskjemte med å få smake på all min mat. De får smakebitene i en egen matskål i sofaen.

Høres helt fantastisk ut! :rodmer:

Jeg kommer også til å ha dem masse løse, siden jeg jobber hjemmefra. Vil gjerne ha dem i buret kun om natta hvis det er mulig. Så det er viktig for meg at jeg greier å gjøre dem så renslige som mulig. (må selvfølgelig rottesikre huset også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en rotte en gang :)

Den ble veldig glad når vi kom hjem, den var rolig og satt helst på tøffelen min i stedet for å være på gulvet. Den elsket å ligge rundt nakken eller i hetta til sambo og smattet og koste seg :)

Så kos! :fnise:

Levde den alene hele livet? Var det gutt eller jente? Ble veldig tam da skjønner jeg. *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg aldri hatt rotter selv, men ei god vennine har.

Kjønn? Jeg likte han rottene mest, jeg syns de var rolige og greie.

Markering? Overalt, sånn ca

Noen som har fått dem stuerene? Når de gikk løst, gjorde de fra seg der det passet best for dem

Hvor tam er gjennomsnittsrotta? Hun har hatt mange, alle har vært tamme og kosete (og lekne).

Har de lett for å bite? Har ikke rørt rottene hennes etter jeg ble bitt, det gjorde vondt. Rotta løp mot meg å bet, var veldig leken. Hjelp.

Dette innlegget likte jeg ikke like godt. :snurt:;)

Skrekken er at rottene skal bite, være skvetne og super-inkontinente. Men den sjansen må man vel bare ta... Bra at de i det minste var kosete da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Tusen takk for kjempefint innlegg! Som ikke gjorde meg mindre gira på å skaffe rotter akkurat...

Tror absolutt jeg foretrekker hanner, selv om jeg skulle ønske det ikke var sånn siden hanner gjerne markerer mer...og slåss mer?

Nei ikke nødvendigvis. Jeg har tre brødre og de lekesloss litt innimellom men er veldig greie med hverandre. De markerer ikke mer enn jentene. Føles ihvertfall ikke slik. Markeringen er ikke så ille - eller rettere sagt man lærer seg å leve med det. Jentene var over hele huset og markerte derfor i hele huset, mens gutta ikke vil ut fra sofaen og markerer bare her. Så det er enklere sånn sett med gutta.

Har allerede skinnsofa heldigvis. :) Er de like ille til å markere helt fra du får dem som babyer, eller blir de verre i "tenårene?"

Har jeg ikke tenkt på. De er jo gjerne i tenårene allerede når man får de i fem-seks ukers alderen.

Det vil jeg si er ganske imponerende! To ukastrerte hanner som bare går på do i kassa? Hvordan gikk du frem for å lære dem det? Rekner med det ikke går av seg selv. Har fått 3 kaniner 100% stuerene, etter at jeg oppdaget at kaniner ikke må bo i bur, men det krevde jo litt jobb.(særlig siden de i utgangspunktet markerer med både avføring og urin, så spruten står...)

Tre ukastrerte gutter. Og nei har ikke lært de opp. De bare gjør det. Rotter er naturlig renslige av seg og får sine faste doplasser. Så jeg satte bare hjørnedoer med strø i de delene av buret der de foretrekker å gå på do. Dette skjer i to hjørner.

Herrrlig!

Hvorfor ikke? :sjenert:

Buret er rottenes hjem og territorie. Og det skal man respektere. Å stikke hånda inn gjennom en luke er OK, men igjennom burgitteret kan virke truende på en del rotter. Og folk på besøk stikker gjerne mat igjennom gitteret. Så rottene ser ikke alltid hva som kommer gjennom gitteret. Mat? Eller en trussel?

Høres helt fantastisk ut! :rodmer:

Jeg kommer også til å ha dem masse løse, siden jeg jobber hjemmefra. Vil gjerne ha dem i buret kun om natta hvis det er mulig. Så det er viktig for meg at jeg greier å gjøre dem så renslige som mulig. (må selvfølgelig rottesikre huset også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En liten histore i kategorien halvveis avsporing;

Min søster hadde to nydelige jenterotter, mor og datter.

Disse ble av ulike omstendigheter brått plassert hjemme hos våre foreldre.

Dyreglade som de er så tok de imot disse to små med vennlighet og åpent sinn :rodmer:

Og ettersom dagene gikk ble de utrolig glade i hverandre menneskene og de to jentene/damene med pels.

så fikk rottemor en stor kul i det ene brystet og turen måtte gå til vetrinæren for å få dette undersøkt.

Turen skulle foretas i en eldre bag (slik at sjåføren visst hvor pasienten var under transporten). Men, en bag med glidelåsen bittelitt åpen er ikke rotte-sikker. Så da sjåføren hadde kommet et godt stykke gjennom byens hovedgate så tittet han i speilet.

Og hva fikk han se ? Joda, en sort og hvit liten frue som satt mellom nakkestøttene i baksetet og tydelig nøt utsikten og turen mens hun 'vugget' fra side til side :fnise:

Kulen viste seg å være en betennelse, og den lille fruen holdt hardt-hardt rundt min fars finger (og pep et lite smerte-pip) da vetrinæren punkterte byllen og tømte den :rodmer:

Vetrinæren var rørt over det synet.....

Det er noe med situasjonen når dyr og menneske er så glade i hverandre og stoler så blindt på hverandre.

Jeg er meget glad i individene rotter :rodmer:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanner går like godt sammen som hunner :) Rotter har intenst sterkt flokkinstinkt og vantrives alene. Lekeslossing er det alltids, særlig når de er yngre, men reell aggressiv atferd tyder på at noe er galt. Jeg har aldri opplevd det selv, men kjenner til flere som har hatt hell med kastrering.

Jeg hadde ikke noe særlig vansker med å få mine stuerene, flere av dem valgte automatisk å gå i dokassa nå de var ute, siden de fant sin egen avføring oppi der (jeg flyttet over litt fra buret) og resten lærte temmelig fort. De lærer også av hverandre. Vanskelig å sammenligne rotter og kaniner egentlig (jeg har erfaring med begge), de er ikke særlig nært beslektet og atferden er radikalt forskjellig :)

Så kos! :fnise:

Levde den alene hele livet? Var det gutt eller jente? Ble veldig tam da skjønner jeg. *drømme*

Viktig: Rottene blir ikke tammere av å holdes alene, men kan derimot utvikle usunn psykisk atferd som depresjon, overspising, selvskading, aggresjon/nervøsitet mot andre rotter, osv. Man bør, så langt det overhodet er mulig (og så fremt det ikke er snakk om feks midlertidig isolasjon pga sykdom, etc), unngå å holde rotter alene, det strider mot dyrets instinkter. Rottene har intenst sterkt flokkinstinkt, og menneskelig kontakt kan aldri dekke behovet de har for å kommunisere med andre rotter.

Som Belle Gunnes nevner, sidene til NTF er absolutt å anbefale. Der finnes det masse bra info om rottehold samt eget forum hvor man også kan komme i kontakt med oppdrettere. Adr: www.tamrotter.com :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønn?

Jenter er ofte mer hypre og har ikke tid til å sitte stille. Gutter kan gjerne bli dorske, late og veldig kosete. Guttene markerer også en anelse mer, men det er ikke stor forskjell

Markering?

Er ikke noe problem. De legger gjerne igjen en dråpe når de tusler over hånden din eller andre ting, men har aldri sett på det som problematisk. Derimot reagerer mange på rotteklor og markeringsdråpene

Har noen prøvd kastrering mot markering? Resultat?

Jeg har hatt kastrerte hannrotter av medisinske årsaker, og de har markert mer eller mindre like mye som intakte rotter

Noen som har fått dem stuerene?

Mine rotter har alltid gjort fra seg i toalettene i buret uten problemer. Hender noen setter på springen i hengekøyene også, så de skiftes annenhver dag

Hvor tam er gjennomsnittsrotta?

Veldig tamme - helt utrolig tamme, faktisk. Ingen problemer å lære rotter navnet sitt. Mine følger etter meg hvor enn jeg går og vil gjerne sitte på fanget.

Anbefaler STERKT å kjøpe rotter fra oppdretter. De er sosialisert fra de er nyfødte og veldig sosiale

Har de lett for å bite?

Friske rotter biter ikke. De smaker gjerne på fingre, slikker og biter av død hud, men et BITT får du bare av en livredd/evt aggressiv rotte. Gjennom 12 år og 50 rotter har jeg hatt 2 som har bitt. De var begge mentalt ustabile.

Kan de tas med ut om sommeren uten å få lungebetennelse?

Rotter er utsatte for luftveisinfeksjoner, så jeg ville vært forsiktig og ikke la de stå ute i vind o.l Jeg har hatt utebur til mine som ble brukt på vindstille, varme dager. Halve buret i skyggen, så de kunne velge hvor de ville oppholde seg

Har to hunder, men klarer fortsatt ikke legge fra meg ønsket om rotter.

Jeg har hatt hund og rotter i mange år, ingen problemer så lenge du kan lufte rottene på et sted som ikke hundene har tilgang til.

Rotter er fantastiske kjæledyr man blir veldig glad i.

Anbefaler igjen sterkt om å kjøpe rotter fra oppdretter og ha minst to rotter av samme kjønn da de er flokkdyr og trives svært dårlig alene. Et menneske kan aldri erstatte en annen rotte. Det er en myte at de blir mindre tamme når de er flere. Det som gjerne skjer er at de blir dobbelt så tamme og sloss om oppmerksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hanner går like godt sammen som hunner :) Rotter har intenst sterkt flokkinstinkt og vantrives alene. Lekeslossing er det alltids, særlig når de er yngre, men reell aggressiv atferd tyder på at noe er galt. Jeg har aldri opplevd det selv, men kjenner til flere som har hatt hell med kastrering.

Jeg hadde ikke noe særlig vansker med å få mine stuerene, flere av dem valgte automatisk å gå i dokassa nå de var ute, siden de fant sin egen avføring oppi der (jeg flyttet over litt fra buret) og resten lærte temmelig fort. De lærer også av hverandre. Vanskelig å sammenligne rotter og kaniner egentlig (jeg har erfaring med begge), de er ikke særlig nært beslektet og atferden er radikalt forskjellig :)

Viktig: Rottene blir ikke tammere av å holdes alene, men kan derimot utvikle usunn psykisk atferd som depresjon, overspising, selvskading, aggresjon/nervøsitet mot andre rotter, osv. Man bør, så langt det overhodet er mulig (og så fremt det ikke er snakk om feks midlertidig isolasjon pga sykdom, etc), unngå å holde rotter alene, det strider mot dyrets instinkter. Rottene har intenst sterkt flokkinstinkt, og menneskelig kontakt kan aldri dekke behovet de har for å kommunisere med andre rotter.

Som Belle Gunnes nevner, sidene til NTF er absolutt å anbefale. Der finnes det masse bra info om rottehold samt eget forum hvor man også kan komme i kontakt med oppdrettere. Adr: www.tamrotter.com :)

Ts her. Det du sier om at rottene bør holdes i par er jeg veldig enig i. Men jeg har sett en god del tråder om aggresjonsproblemer hos hannrotter på Ntf, og det får meg til å tenke at det er safere med jenterotter sammen. Men samkjønnsaggresjon forekommer kanskje ikke hyppigere hos hanner enn hunner, selv om det virker sånn ved første øyekast. Jeg vil uansett ikke ha rotte alene, tror det virker mot sin hensikt på alle måter.

Det er sikkert ikke så mange likhetstrekk mellom kanin og rotte nei, kaniner er jo ikke gnagere og ikke flokkdyr. Absolutt litt skummelt å begynne på scratch med et nytt dyr/art...:) Iiik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rotter er fantastiske kjæledyr man blir veldig glad i.

Anbefaler igjen sterkt om å kjøpe rotter fra oppdretter og ha minst to rotter av samme kjønn da de er flokkdyr og trives svært dårlig alene. Et menneske kan aldri erstatte en annen rotte. Det er en myte at de blir mindre tamme når de er flere. Det som gjerne skjer er at de blir dobbelt så tamme og sloss om oppmerksomhet.

Ja, det er sant. Men jammen er det ikke lett å finne oppdrettere i sin landsdel. Hvis noen kan anbefale oppdrett i Trøndelag omegn. er jeg glad for tips! :) (Har kontaktet Rugratzz uten respons).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten histore i kategorien halvveis avsporing;

Min søster hadde to nydelige jenterotter, mor og datter.

Disse ble av ulike omstendigheter brått plassert hjemme hos våre foreldre.

Dyreglade som de er så tok de imot disse to små med vennlighet og åpent sinn :rodmer:

Og ettersom dagene gikk ble de utrolig glade i hverandre menneskene og de to jentene/damene med pels.

så fikk rottemor en stor kul i det ene brystet og turen måtte gå til vetrinæren for å få dette undersøkt.

Turen skulle foretas i en eldre bag (slik at sjåføren visst hvor pasienten var under transporten). Men, en bag med glidelåsen bittelitt åpen er ikke rotte-sikker. Så da sjåføren hadde kommet et godt stykke gjennom byens hovedgate så tittet han i speilet.

Og hva fikk han se ? Joda, en sort og hvit liten frue som satt mellom nakkestøttene i baksetet og tydelig nøt utsikten og turen mens hun 'vugget' fra side til side :fnise:

Kulen viste seg å være en betennelse, og den lille fruen holdt hardt-hardt rundt min fars finger (og pep et lite smerte-pip) da vetrinæren punkterte byllen og tømte den :rodmer:

Vetrinæren var rørt over det synet.....

Det er noe med situasjonen når dyr og menneske er så glade i hverandre og stoler så blindt på hverandre.

Jeg er meget glad i individene rotter :rodmer:

For en søt historie! Jeg tror dyr føler i mye større grad enn det vi mennesker er bevisst ihvertfall. Er du oppriktig glad i et dyr så får du dyrets tillit, de kjenner at du vil dem godt. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Det du sier om at rottene bør holdes i par er jeg veldig enig i. Men jeg har sett en god del tråder om aggresjonsproblemer hos hannrotter på Ntf, og det får meg til å tenke at det er safere med jenterotter sammen. Men samkjønnsaggresjon forekommer kanskje ikke hyppigere hos hanner enn hunner, selv om det virker sånn ved første øyekast. Jeg vil uansett ikke ha rotte alene, tror det virker mot sin hensikt på alle måter.

Det er sikkert ikke så mange likhetstrekk mellom kanin og rotte nei, kaniner er jo ikke gnagere og ikke flokkdyr. Absolutt litt skummelt å begynne på scratch med et nytt dyr/art...:) Iiik.

Jeg har hatt 24 gutter gjennom 12 år. Ingen av de har vært aggressive. Derimot har det vært mer knuffing i jenteflokkene, men kun en av 30 jenter har jeg måttet avlive pga aggresjon. En rotte av 50, vil ikke si det er mye :)

Endret av mysticmoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har hatt 24 gutter gjennom 12 år. Ingen av de har vært aggressive. Derimot har det vært mer knuffing i jenteflokkene, men kun en av 30 jenter har jeg måttet avlive pga aggresjon. En rotte av 50, vil ikke si det er mye :)

Da har du mye erfaring med rotter ja! Og dette er jo en bekreftelse på at ting ikke alltid er som man tror. Likte den statistikken din jeg. :);)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg har løst dette ved å få gutta samtidig i ung alder og sette de sammen (evnt få brødre fra samme kull) og ha en homogen liten flokk. Altså ikke introdusert nye hanner inn i den lille gutteflokken min. Det funker fjell. De brødrene jeg har nå, liker å velte hverandre i ny og ne men det er bare en matcholek :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to hanner, den ene fikk for uvane å bite guttungen. Kastrerte begge (uten noen garanti fra veterinæren, men alternativet var avlivning). Deretter levde de fredelig sammen med hverandre og oss i over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...