Gå til innhold

Alpakka vs saueull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde å finne ut litt om Alpakka, og kom over denne Wikipediaartikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Alpakka

Stemmer det som står der om alpakkaens egenskaper vs ull?

Kort om alpakkafiber:

1.Like fine fiber som kasjmirull. (Produktene lages av fiber ikke tykkere enn 20-22 mikrometerer)

2.Glatt som silke

3.Sterkere fiber enn mohair, tre ganger sterkere enn saueull.

4.Mykere enn bomull

5.Enestående isoleringsegenskaper. Varmere enn gåsedun, og fem ganger varmere enn saueull

6.Klør ikke, motvirker allergiske reaksjoner på grunn av fravær av lanolin i ulla. Lanolin holder på støv og mikroskopiske allergener.

7.Lav vekt på grunn av fibrenes hule cellestruktur (en egenskap den deler med isbjørnen!)

8.Naturlige fibre motstår falming over tid

9.Fibrene er naturlig smuss- og støvavvisende

10.Nupper minimalt

11.Puster svært godt slik at den holder huden tørr. (for sokker laget av alpakkaull betyr dette mindre luktproblemer av føtter og i sko)

12.Mister ikke sin gode isoleringsevne selv hvis den blir våt

13.Isolerer ikke bare mot kulde, men virker også svalende i varme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det kommer helt an på alpakkaen...

Hva er det du skal strikke? Om du skal ha et stort plagg eller noe som skal være lett og holde fasongen så må du vite at alpakka er noe tyngre enn saueull og "sægger" mer.

Det kan klø like mye som vanlig ull, men som sagt så kommer det an på alpakkaen...

AnonymBruker
Skrevet

Det går mest i luer og halser her. Selv synes jeg ikke ull klør noe særlig, det skal i såfall være veldig hard og grov ull. Men jeg hører jo andre klage over at nesten all ull klør, og alpakka kjennes ofte veldig myk og god ut, så tenkte at det kunne være "løsningen".

AnonymBruker
Skrevet

TS over her forresten. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har et alpakkateppe, veldig mykt og deilig, men det klør litt det også, litt som et saueullteppe jeg har. Tror det kommer helt an på personen og ullet som blir brukt. Men begge deler er herlige og varme!

Gjest Daenerys
Skrevet

Tja, jeg syns ikke det er glatt som silke, da jeg faktisk klør av det, akkurat som jeg klør av ull..

Det er heller ikke lurt å bruke i store plagg som gensere, for det kan lett falle ut av formen sin dessverre.

Og sokker i alpakka? Virkelig? Da må det jo være nylon i det, og den kombinasjonen har jeg ikke sett. Ville aldri strikket brukssokker i alpakka, kanskje pensokker til sjelden innendørsbruk.

Skrevet

Og sokker i alpakka? Virkelig? Da må det jo være nylon i det, og den kombinasjonen har jeg ikke sett. Ville aldri strikket brukssokker i alpakka, kanskje pensokker til sjelden innendørsbruk.

STERK fra Du Store Alpakka :jepp: Deilig alpakka med nylon som lager varme, holdbare sokker. Har ett par som jeg har brukt i hele vinter, det er ikke antydning til hull i dem i det hele tatt. Jeg går ned i pinnestørrelse, mine er strikket på pinne 3 og da holder de formen fint også.

Lukta har jeg ikke lagt spesielt merke til, men jeg har aldri frøset på beina med alpakkasokkene på i alle fall. :)

Ang. nupping kommer mye av den an på hvem som bærer klærne, noen klær nupper mer på noen mennesker. Jeg vil ikke tro alpakka har noen spesiell egenskap sånn sett.

Gjest Daenerys
Skrevet

STERK fra Du Store Alpakka :jepp: Deilig alpakka med nylon som lager varme, holdbare sokker. Har ett par som jeg har brukt i hele vinter, det er ikke antydning til hull i dem i det hele tatt.

Det er sant, har faktisk strikket sokker av det garnet selv. Men de havnet visst i 40-graders vask ved et uhell, og er nå barnestørrelse :P men det er et ganske bra garn ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...