Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å titte litt på kirkeprogrammet og hvordan vi vil ha det. Er jo kjent med en del salmer fra før, men ofte har man en tendens til å glemme noen av de fineste sånn når det gjelder. Lurer derfor på hvilke salmer dere har brukt/skal bruke i vielsen deres?

Dette har vel forresten vært diskutert før, antar jeg, men vi som ikke var med da, kan jo diskutere litt nå :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde "Kjærlighet fra Gud" og "No livnar det i lundar".

Skrevet

Vi har bare bestemt en foreløpig og det er "å leva det er å elska" som er et must for oss.

Skrevet

Vi skal ha å leva det er å elska og kjærlighet fra Gud (begge er veldig standar for bryllup, men synes det er viktig å ha noe alle kan være med å synge på) Den sisite skal moren min velge, og hun har ikke bestemt seg enda.

Skrevet

Vi hadde også Kjærlighet fra Gud. Men så hadde jeg lyst til å ha en som het "Dette er dagen",men koret som skulle synge den var ikke "mange" nok til å synge den....Så de sang en annen som var skikkelig fin....Husker ikke i farten hva den het....

Lilletrollet

Skrevet

Jeg liker også godt teksten på Å leva det er å elska, men jeg klarer ikke å komme på melodien! Er det en annen salme som har samme melodi, eller noen som har noen forslag til hvordan jeg kan komme på den?

Skrevet

Noen av mine favoritter:

Kjærlighet er lysets kilde

Hellig Hellig Hellig

Når heile verda syng mot Gud

Dette er dagen

Guds kjærleik er som stranda og som graset

Det er makt i det foldede hender (Etter forbønnen).

Deg være ære

Deilig er jorden

For solglans over land og hav

Kommer ikke på flere nå..

Det å velge salmer kan gjøres på flere måter.

1. Etter innhold. Hvilken tekst passer best?

2. Etter hva folk kan.

3. Etter hvilke salmer som en har personlig forhold til.

Kjærlighet fra Gud og Å leva det er å elska er de aller mest vanlige til bryllup. Det er flotte salmer det også. Kjærlighet fra Gud brukes i nesten alle vielser+ svært mange begravelser.

Kikk her om du ønsker å høre melodi på noen av salmene:

http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm

Klikk på musikkvalg og deretter salmevalg.

Lykke til

Hilsen Lampeskjerm

Skrevet

Tusen takk, Lampeskjerm!

Det var mye nyttig hjelp på én gang! :D

Skrevet

Me hadde 'Vi rekker våre hender frem', 'Stor er din trofasthet' og 'Ingen er så trygg i fare'.

Me valde desse pga. tekstane, og at dei betyr noko for oss. Skjønar godt at desse ikkje er like naturlege salmer å velje for alle - synst det er viktig at vigsla (og derunder og salmane) reflekterer litt av kven de er. I alle fall har eg vore i nokre vigsler der eg ikkje kjende brureparet særleg godt (vener og slekt av mannen min og sånn), og faktisk dannar ein seg eit inntrykk allereie når ein ser kyrkjeprogrammet...

Oppfordringa er altså: Finn salmar som de likar og kan 'gjere til dykkar' - og det finst utruleg mange å velje mellom, så det finst noko for dei fleste! :wink:

Skrevet

Vi har lyst til å ha "Deilig er jorden". Synes den er nydelig og har et spesielt forhold til den. Dessuten er det supert når gjestene kan salmen. "Å leva det er å elska" er også veldig fin i bryllup. Petter Dass hadde også vært noe siden jeg er av nordlandsslekt. Hmm.. Dette må tenkes på. :roll:

Skrevet

Hei Cajsa!

Hvis du vil bruke Petter Dass, vil jeg anbefale versjonen av Herre Gud ditt dyre navn og ære, som står i Salmer 1997. Der er mange av de opprinnelige versene med, og med en mye flottere melodi enn den vanlige.

En annen flott salme av Petter Dass er: Om alle mine lemmer var fylt av bare sang. Den glemte jeg i oversikten min over. Den passer utmerket til bryllup.

Jeg vet ikke hvor kjent den er blant folk flest.

På gudstjenester brukes den ofte.

Hilsen Lampeskjermen

Skrevet

Takker og bukker, lampeskjerm! Synes Petter Dass er veldig staselig, i tillegg til at jeg tror min mor ville blitt henrykt! Skal sjekke ut anbefalingen! Takk igjen!

Skrevet

Vi hadde Å leva det er å elske og deilig er jorden. I tilegg til kjærlighet fra Gud.

Skrevet

Vi hadde deilig er jorden og guds godhet sang i sinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...