Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er ei jente på 22 som har funnet ut at jeg må slanke meg. Gikk på vekta for noen dager siden og fikk sjokk. Har merket selv at jeg har lagt på meg i det siste, spesielt rundt magen. Føler meg ikke fin. Har alltid vært kraftig, men nå har det gått for langt. Tror selv at jeg er avhengig av sukker ettersom jeg kjenner et sterkt behov for dette daglig. Derfor skriver jeg her. Det jeg lurer på er:

1. Hvordan begynte dere deres livsstilsendring?

2. Har dere tips til kosthold? Grete Roede f.eks.

Er forøvrig ikke interessert i lavkarbo.

3. Funker kromtabletter mot søthunger?

4. Hvilken trening er best når man slanker seg? En blanding av styrke og kondisjon?

Takker ellers for tips innenfor feltet.

TS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd eksakt det du opplever, jeg kastet meg på lavkarbo og gikk mye ned, det gjelder vel egentlig bare å finne det kostholdet og den treningsmengden man selv kan trivest med, men om du sliter med søtsuget så kan en mild lavkarbo være veldig behjelpelig. Det var det eneste som fungerte for meg da jeg har et skikkelig spiseproblem der jeg putter ting i munnen selv om jeg vet jeg ikke burde fordi jeg ikke klarer å la være, også angrer jeg etterpå, og spiser litt til. Lavkarbo ga meg kontrollen tilbake i hvertfall og fjernet sulten og søtsuget mitt, man trenger jo ikke å følge det slavisk, alle har sine versjoner og former, anyways, dette klarer du, eyes on the price=D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt meg inn på vektklubb.no (vg) og det har hjulpet meg masse. Har gått ned 9 kg siden begynnelsen av januar :)Spiser normal mat, teller kalorier og spiser ikke godteri. Jeg var helt avhengig av sukker, men en uke uten gjorde susen. Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har ikke så mange tips når det kommer til trening og sånt, men jeg er i litt samme situasjon som deg. Jeg ser tydeligere for hver dag som går at jeg virkelig trenger en livsstilsendring. For meg er problemet ikke vekta først og fremst, men at mat tar en unaturlig stor del av hverdagen min. Det er omtrent det eneste jeg tenker på og ser fram til, og det er jo ganske tragisk. Jeg er også utrolig usunn, så er bekymret for hva all søppelmaten gjør med kroppen min innvendig.

Ett tips jeg vil gi ut fra min erfaring så langt, er å ikke bare begrense endringene til trening og kosthold. Gjør endringer på andre steder i livet også; stå opp til andre tider, varier hvilken vei du tar til skole/jobb hvis det er mulig, rett og slett prøve å sette sammen hverdagen på en litt annerledes måte, så godt det lar seg gjøre. Kosthold og trening er jo tross alt ikke isolert fra de andre arenaene som livet vårt består av, men påvirker alt vi gjør. Det meste henger jo sammen og går inn i hverandre. Så da kan man jo tenke at påvirkningen skjer den alle veier. Jeg har iallefall merket det hos meg selv. Å bare forandre på noe virker litt unaturlig og uholdbart. Litt på samme måten som å ta vitamintilskudd - vitaminen er isolert og får ikke virke i samspill med alle de andre næringsstoffene som er til stede når den inntas i form av en ekte matvare, så dermed mister den mye av virkningen.

Håper ikke jeg hørtes ut som en life coach eller noe sånt nå ;) Men det har virkelig fungert bra for meg. Masse lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte selv på Grete roede etter å ha lurt på dette i mange, mange mnd.

Etter 3 uker på kurs har jeg nå godt ned snart 5 kg. Når man går på grete roede kurs kan man spise akkurat hva man vil, men i moderate mengder (sunn fornuft). Holder man seg til de daglig a.befalte kcal, spiser hver 3 time og går ca 1 times tur hver dag så merker man fort at vekten minker :)

For meg har dette hvertfall fungert veldig bra, og går nå på kurs en gang i uken sammen med andre unge i alderen 18 til 25 år :)

Skrevet

Hei! Er ei jente på 22 som har funnet ut at jeg må slanke meg. Gikk på vekta for noen dager siden og fikk sjokk. Har merket selv at jeg har lagt på meg i det siste, spesielt rundt magen. Føler meg ikke fin. Har alltid vært kraftig, men nå har det gått for langt. Tror selv at jeg er avhengig av sukker ettersom jeg kjenner et sterkt behov for dette daglig. Derfor skriver jeg her. Det jeg lurer på er:

1. Hvordan begynte dere deres livsstilsendring?

2. Har dere tips til kosthold? Grete Roede f.eks.

Er forøvrig ikke interessert i lavkarbo.

3. Funker kromtabletter mot søthunger?

4. Hvilken trening er best når man slanker seg? En blanding av styrke og kondisjon?

Takker ellers for tips innenfor feltet.

TS

1. Jeg har alltid vært aktiv, som barn og ung uten annen grunn enn at det var gøy. Nå er trening gøy fortsatt, men av og til et ork, særlig etter arbeid. Man må derfor være innstilt på at det å trene og å være sunn innebærer arbeid og forsakelse, men at det også gir energi og glede.

2. Når det gjelder kosthold vil jeg fremheve disse enkle retningslinjene:

- snop, brus og øl kun på lørdagen

- Fire faste måltider til dagen

- Middagstallerkenen skal bestå av 1/4 pasta/ris, 1/4 kjøtt og 1/2 grønnsaker.

- Ha sunne mellommåltider liggende hjemme: frukt, nøtter, yoghurt osv.

3. Aner ikke. Jeg ville heller prøvd å kutte ned gradvis enn å sette min lit til tabletter. Hvis du for eksempel er vant med å spise en sjokolade til dagen, så kjøper du den aller minste. Etterhvert kjøper du heller en liten pakke sjokolademelk, før du til slutt kan klare deg med et glass vanlig melk.

4. Kondisjonstrening er absolutt det mest effektive for å gå ned i vekt. Løping, sykling, svømming er topp! Hvis du kombinerer dette med en styrkeøkt, da blir resultatet max! Større muskler øker nemlig forbrenningen, og i tillegg nyter du godt av bedre holdning, mindre sjanse for belastningsskader.

Så prøv å trene kondisjon 1-2 ganger i uka og styrke 1 gang, i tillegg til å være aktiv i hverdagen. Gå til butikken, sykle til jobb, velg trapper fremfor heis. Etterhvert kan du øke treningsmengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...