Gå til innhold

Råd ift starte og drifte nettside?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi er en gjeng som lenge har tenkt å opprette ei hjemmeside. Sida skal fungere som ei slags bygdeside, med info om hva som skjer i grenda, hva som fins av aktiviteter og lag, kanskje et forum, bilder, muligheter for annonsering m.m.

Nå har jeg fått oppgaven å finne ut litt rundt dette (og det virker også som om jeg kan få litt ansvar for drifta av denne sida)

Da tårner det seg opp en masse spørsmål!

- Hva koster det å etablere og drive ei sånn side?

- Den bør være lett å drive, oversiktlig, men heller ikke virke for amatørmessig i utseende.

- hva bør man ha som adresse? .no, .biz, .com, .net eller noe helt annet?

Nå bruker jeg sikkert ikke riktig "språk", men ha tålmod med meg, en litt fremmed verden dette. Jeg er vant til å besøke sider, ikke opprette og drifte de.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ingen av dere har kompetanse på dette vil jeg anbefale dere å la det være.

Det finnes jo verktøy og tjenester som gjør dette forholdsvis enkelt, men det krever likevel vedlikehold og oppdateringer.

Skrevet

En plass må det da gå an å starte? Alle sider er vel ikke like kompliserte? :)

Ikke kvel engasjementet deres med en gang da. :)

Skrevet

Man kan jo bruke en helt vanlig blogg på Blogger eller Wordpress. Starte forsiktig? Du kan få eget domene til det, men hvorfor ikke begynne med å bare ha en bloggnavn.wordpress.org eller bloggnavn.blogspot.com?

Skrevet

Jeg tenkte også at en bloggplattform bør funke bra for det her!

Og da blir det kanskje enkelt, hvis du bruker f.eks Blogger (blogspot), samtidig som du kan gi det et rimelig proft utseende.

AnonymBruker
Skrevet

Ok...

Hvis man lager en blogg, f.eks wordpress eller blogspot... kan man da endre bakgrunn og mal senere?

Skrevet

Jada, det kan endres når som helst, og tilpasses så mye som man selv vil.

Skrevet

Jobber daglig med oppsett av nettsider, og anbefaler wordpress.

Om dere ikke har kjennskap til databaser og oppsett for å komme igang med en nettside kan det nok føles som en liten kneik å komme over.

Om dere ønsker et eget domenenavn må dette registreres gjennom et firma. Dere må også da kjøpe et webhotell for å lagre nettsidene på. Firma jeg jobber for selger en webhotell-pakke med wordpress ferdig installert. Prisene varierer veldig fra leverandør til leverandør. Les alltid avtalevilkårene med liten tekst..noen er kanskje så billige at det er for godt til å være sant.. Det er vel kanskje ikke lov til å reklamere/nevne firmanavn her på forumet..? Tenkte isåfall nevne navn på firma jeg jobber i..

Om dere starter med nettsidene gjennom blogspot/Wordpress men finner ut at dere senere ønsker å ha et eget webhotell (hvor dere også kan opprette epostadresser) har wordpress en genial funksjon for eksporter/importer hele nettsiden.

Mtp domenenavn; for å registrere et .no-domene kreves det et orgnr for firma registrert i Brønnøysundregistrene. Dette er ikke et krav for .com, .net, .org.

Søker du på google etter "Wordpress theme" vil du finne mange mange design du kan installere. Både gratis og de du betaler for. Enkleste måte å installere et theme på er å laste ned theme som zipfil, logge inn i redigeringsverktøyet og importere zipfilen der.

Alt av galleri, kalender, musikkspiller +++(ekstrafinesser) kalles innstikk (plugins). Det meste finnes nok.. også her; søk på Google etter "wordpress [finessen du ønsker]". Lønner seg å gjøre research her for finnes mange forskjellige typer kalendere f.eks..og alle er ikke like bra. Innstikk installeres enkelt når du er logget inn på wordpress ved å søke på innstikknavnet du fant etter research på Google.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...