Adalin Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hei! Jeg ønsker aller helst å fortsette rett på studiene etter videregående, men vet ikke om dette er så lurt da jeg er fryktelig skolelei. Et friår ville selvsagt ikke blitt brukt på ingenting, jeg har klare mål om at jeg ikke skal få dårlige vaner som gjør at jeg aldri kommer meg videre. Jobb og litt reising er det jeg ville prioritert om det eventuelt blir et friår. Jeg tenker også at det kanskje er annerledes å gå på høgskole (sykepleier) da jeg vil lære ting som faktisk interesserer meg. Noen som har tips? Gjerne noe om både det å starte rett på og det å ta et friår
Gjest Raindrops Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Det er veldig annerledes å gå på høgskole. Nå vet jeg ikke hvordan sykepleierstudiet er, men den studieretningen jeg går er iallefall helt annerledes. Mye mer fri, ikke obligatorisk oppmøte, lite lekser (vi har et par obligatoriske oppgaver i løpet av året, men det er alt) men til gjengjeld mye selvstudium. Ingen kommer til å mase på deg for å få deg til å jobbe, ingen sjekker om du har kommet like langt i boken som du burde ha gjort og ingen bryr seg om du møter opp. Egentlig synes jeg det er omtrent som da jeg gikk på universitetet, samme greia.
themiliea Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Det er ganske annerledes å gå på høgskole enn på vgs. Man er nødt til å ha en god del selvdisiplin. Jeg endte opp med å ta to friår etter vgs, hvor jeg jobbet både i Norge og USA, og for min del i hvert fall var nok det lurt i og med at jeg også var veldig skolelei etter vgs. Så etter friårene var jeg veldig motivert til å starte på videre utdanning. Lykke til med valget
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Selvsagt er det annerledes, men det er fortsatt skole med masse lesing og undervisning, så er du skolelei så er det bedre med et friår. 1
Gjest Raindrops Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Selvsagt er det annerledes, men det er fortsatt skole med masse lesing og undervisning, så er du skolelei så er det bedre med et friår. Det er sant. Hvis du er skolelei så er det sikkert vanskelig å finne motivasjon nok til å studere på egenhånd, og det er du pent nødt til å gjøre på høgskole. Du har ikke vurdert følkehøgskole da? 1
Adalin Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Det er sant. Hvis du er skolelei så er det sikkert vanskelig å finne motivasjon nok til å studere på egenhånd, og det er du pent nødt til å gjøre på høgskole. Du har ikke vurdert følkehøgskole da? Jeg har forsåvidt ingen motivasjon nå heller, men står på så godt det lar seg gjøre .. Hvilke alternativer til folkehøgskole vil være nyttige/brukbare når jeg skal starte på høgskolen da? Endret 1. mars 2012 av lisjaa
florette Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Jeg har gått to år på sykepleien, og jeg startet rett etter vgs. Det er veldig annerledes, og med store klasser blir man fort borte i mengden. Alt ansvar på egenhånd, noe som kan være en befrielse, men også veldig slitsomt. Vi hadde egentlig ganske mye obligatorisk, spesielt på øvningsavdelingen, endel undervisning og selvfølgelig praksis. Fordelen med sykepleien er at det er en blanding av teori og praksis, så man sitter ikke bare på rumpa. I tillegg til mye spennende praksis. Men det er en utdanning som krever mye lesing og studering, og det er viktig å henge med. Det gjorde ikke jeg, og det angrer jeg litt på..
Adalin Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Det er ganske annerledes å gå på høgskole enn på vgs. Man er nødt til å ha en god del selvdisiplin. Jeg endte opp med å ta to friår etter vgs, hvor jeg jobbet både i Norge og USA, og for min del i hvert fall var nok det lurt i og med at jeg også var veldig skolelei etter vgs. Så etter friårene var jeg veldig motivert til å starte på videre utdanning. Lykke til med valget Jeg har god selvdisiplin, men det spørs jo hvor lenge det varer. Det høres så spennende ut å jobbe i utlandet! Tusen takk Endret 1. mars 2012 av lisjaa 1
Gjest PinkLeaf Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Jeg tok et friår for å jobbe, og angrer ikke det. Fikk en jobb det jeg ble i fire år (på deltid), og som gjør seg bra på cv'en. Hvis du ikke føler deg 100% motivert, så kan det hende et friår er sunt. Høgskole er frihet under ansvar, og det er viktig å være klar for ansvaret! Lykke til :-) 1
pinar Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Hva som er riktig for hver enkelt er jo vanskelig å si. Men jeg syns det er stor forskjell på vg og høyskole. Jeg går på sykepleie nå og i min klasse har vi mange folk i ulik alder. Det er og stor variasjon på hvor modne folk er uavhengig av alder. Personlig syns jeg det har vært fint med noen år etter vg til å jobbe og reise, altså gjøre litt andre ting og skape erfaringer. Men hva som er best for deg kan jo være noe helt annet. Jeg ante ikke hva jeg ville etter vg å trengte noen år til å vimse rundt
Adalin Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg tok et friår for å jobbe, og angrer ikke det. Fikk en jobb det jeg ble i fire år (på deltid), og som gjør seg bra på cv'en. Hvis du ikke føler deg 100% motivert, så kan det hende et friår er sunt. Høgskole er frihet under ansvar, og det er viktig å være klar for ansvaret! Lykke til :-) Det er motivasjonen jeg er usikker på om kommer til å holde, men jeg tenker at siden sykepleier er noe jeg virkelig vil bli, så vil antakeligvis motivasjonen stige også? Jeg syns slike ting er veldig interessant, i motsetning til alle tulle-fagene jeg har nå, som ikke har noen relevans med sykepleien å gjøre. Tusen takk Endret 1. mars 2012 av lisjaa
Orchideae Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Jeg startet på studie i sosialt arbeid ved høgskolen i Oslo for to år siden. Det var helt klart noe helt annet enn vgs.. Var ikke mye obligatorisk oppmøte, men til gjengjeld regnet de med at alle klare å lese seg opp og lærte innholdet på ca 100 sider daglig...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes universitetet var mye enklere enn vgs. Hvis en har lært seg matten/fysikken skikkelig på vgs, er første året på ingeniør-studiet veldig lett.
Adalin Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 2. mars 2012 Takk for svar Er enda ikke helt sikker, så kom gjerne med flere tips til om jeg skal velge friår eller høgskole.
Labello Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Hadde jeg vært deg, hadde jeg jobbet et år, og tatt feks 1 fag (10p) hvert semester. Hadde selv jobbeår etter vgs, men hadde jeg visst om muligheten til å ta kun noen fag, ikke hele greia hvert semester, hadde jeg absolutt gjort det, for å avlaste studiene senere!! Da hadde jeg jo tjent penger + hatt 20 stp.
Gjest Cecilia L Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 Uansett hvordan motivasjonen din er, så vil et friår berike deg. Det å reise når man er ung er en ballast og en opplevelse som ikke kan måles i penger og studiepoeng. Du har friheten, du har ikke gjeld/lån, ikke etablering som ofte kommer når utdannelse og jobblivet kommer. Åhh, jeg kan nesten ikke fått sagt dette ofte nok til dere som er unge! Reis ut, og ta friåret ditt! Du kommer til å bli en flott sykepleier (eller om du ombestemmer deg underveis). Og med din selvdisiplin kommer ikke utdanningen til å bli noe problem til neste år. 1
Dragonfly84 Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Vgs og studier senere kan nesten ikke sammenlignes, fordi på vgs er det veldig lite valgfrihet (hvert fall på allmenn som jeg gikk), mens studier er noe du velger ut fra egne interesser Jeg var utrolig skolelei men trivdes godt med høyere utdanning, fordi det endelig var interessante fag! Endret 2. mars 2012 av Dragonfly84
otilie Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 ta deg et friår... har et par på studiet mitt som kommer rett fra vgs, og de var drittlei skole allerede første dagen her liksom Jeg hadde 2 friår selv, og det hadde jeg virkelig godt av!! folkehøgskole kan anbefales ja. du trenger ikke gå noe relatert til det du vil studere videre.... bare gå noe du selv syntes er gøy
Adalin Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #20 Skrevet 4. mars 2012 Tusen takk for svar! Tipper mer og mer over til friår, men jeg har heldigvis en stund å bestemme meg på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå